Sveikuole Nina_Adamovic„Kad nori graži ir plona būti, reikia kasryt avižinių kruopų arba avižinių dribsnių košę valgyti“, - patarimą duoda 90-metė šilutiškė Nina Adamovič.

Sausio pradžioje jubiliejų atšventusi moteris atrodo kur kas jaunesnė, tad klausimą, ką reikia valgyti norint taip gerai atrodyti, išgirsta jau ne pirmą kartą.

Su garbiu jubiliejumi ją sveikino ne tik dukra Liudmila, žentas Povilas, anūkės, bet ir rajono Savivaldybės ir Šilutės seniūnijos atstovai. „Jeigu visi taip gerai, kaip jūs atrodytų, tai mes darbo nebeturėtume“, - juokavo svečiai.

Per metus baigė dvi klases

Nina gimė Baltarusijoje. Šeimoje augo penki broliai ir keturios seserys. Tėvai kaime ūkininkavo. „Labai graži vaikystė buvo, daug vaikų, tėvai labai geri, prižiūrėjo visus“, - prisimena Nina.

Trys jos broliai jau ėjo į mokyklą, o ji, būdama jaunesnė, likdavo namuose ir verkdavo, kad irgi labai nori į mokyklą. Jai patiko stebėti, kaip broliai spręsdavo namų darbų užduotis.

Pradėjusi lankyti mokyklą, Nina iki Naujųjų metų pasimokė pirmoje klasėje, ir iškart ją perkėlė į antrą klasę. Taip per metus ji baigė dvi klases, o iš viso - septynias.

Praėjus karui, 1945 metų rudenį, šeima atsikėlė į Šilutę, tad jau 71 metus Nina gyvena čia. Iš pradžių ji dirbo parduotuvėje, vėliau 25-erius metus - taupomojoje kasoje, o prieš pat pensiją - kasininke hidraulinių pavarų gamykloje.

„Visą gyvenimą skaičiavau pinigus“, - savo darbą apibūdina ji.

Ištekėjo Nina būdama 22-ejų metų, jos vyras Valentinas buvo brolio draugas, dirbo vairuotoju. Sutuoktiniai susilaukė dviejų dukrų, dabar Nina džiaugiasi turinti keturias anūkes, vieną anūką, aštuonis proanūkius ir vieną proproanūkį. „Labai turtinga esu, džiaugsmo turiu“, - šypsosi ji.

Visą gyvenimą ilgaamžė daug mezgė, sako, kad anksčiau pusę Šilutės savo mezginiais aprūpindavusi. Dar užpraeitais metais senolė numezgė penkias liemenes, o dabar jau negali, rankos skauda.

„Kiti juokauja, kad man rankas skauda nuo pinigų skaičiavimo, tačiau iš tiesų tai nuo mezgimo“, - atvirauja ji.

Avižų košė dovanoja jaunystę

Šiandien ilgaamžei talkina dukra Liudmila ir žentas Povilas. „Dukra perka, žentas veža“, - pasakoja ji.

Šiandien Nina jau neskuba į darbus, keliasi 9 valandą ir gamina savo firminius pusryčius - avižų košę, kurią gardina mėlynėmis, daržovėmis. Sako, kad niekada išvirtų kruopų vienų nevalgo, visada kažką ant viršaus uždeda.

Ne veltui N.Adamovič sakė, kad jos jaunatviškumo paslaptis yra rytais valgoma avižų košė. Ji žino, kad avižų košėje gausu natūralių antioksidantų, kurie dovanoja jaunystę, saugo nuo vėžinių susirgimų, kovoja su laisvaisiais radikalais, stiprina imunitetą, išvaiko infekcijas ir atremia neigiamą aplinkos poveikį mūsų organizmui.

Ilgaamžė sako, kad daugiau nieko išskirtinio nedariusi, valgiusi kaip ir visi - bulves, lašinius - įprastą maistą.

Avižų košė - žarnyno šluota
sveikuole avizu_kose
Avižų košėje yra nepakeičiamų aminorūgščių, būtinų normaliai centrinės nervų sistemos veiklai. Avižų grūduose aptinkama ir baltymų bei ląstelienos, mineralų fosforo ir kalcio, geležies, kalio, kalcio, natrio, magnio, fosforo, geležies, cinko, vitaminų B1, B2, PP, E.

Avižų kruopose gausu B grupės vitamino - biotino, kuris itin naudingas odai, nagams, plaukams ir visam organizmui.

Avižų grūdai atlieka ir organizmo bei žarnyno valymo funkciją, padeda atsikratyti toksinų, šlakų ir kitų „šiukšlių“. Košė netgi padeda numalšinti uždegiminius procesus, saugo nuo onkologinių ligų rizikos, skrandžio ir žarnyno negalavimų.

 

Avižos padeda išvengti nerimo, nervinės įtampos, streso. Raminamasis efektas slypi B grupės vitaminuose, kurių, kaip jau minėjome, avižų kruopose yra apsčiai. Būtent nuo jų priklauso jūsų savijauta: vešlūs plaukai, daili oda, saldus miegas ir sveikut sveikutėliai nervai.

Avižų košė yra gana kaloringa, tačiau dietologai tikina, kad siekiančioms dailesnės figūros šis patiekalas tikrai nepamaišys. Svarbiausia tinkamai pasirinkti ingredientus ir košės nesaldinti, o skanauti su grybais, daržovėmis, pesto padažu, morkomis, cinamonu.

Mitybos specialistai pataria, kad geriau pusryčiams reikėtų rinktis avižų kruopas, kurios yra grūdų pavidalo, o ne jų dribsnius. Iš tokių avižų košė bus kur kas sveikesnė.

Dėmesio - nepersistenkite!

Bet avižinių kruopų sudėtyje yra fitino rūgšties - medžiagos, kuri trukdo organizmui pasisavinti kalcį ir kitus mineralus. Negano to, fitino rūgštis ne tik neleidžia įsisavinti kalcio, bet šį reikalingą mikroelementą dar ir „išplauna“ iš mūsų kaulų - kitaip tariant, ji ardo kaulus.

Todėl stenkitės avižinę košę kaitalioti su kitomis - grikių, kukurūzų, sorų, kurios taip pat labai naudingos.

Komentarai  

 
#1 Nijolė Venskūnaitė 2020-04-02 21:03
O kaip ruošti avižų ir kitas kruopas maistui, kad fitino rūgštį panaikintume?