akcijos logoLietuvos radijo ir televizijos (LRT) laidų vedėja, muzikologė Zita Kelmickaitė sako esanti neabejinga maistui, todėl pirmiausia ji teikia pirmenybę skaniam ir tradiciniam lietuviškam maistui.

„Nesu aš sveikuolė, bet man maistas negali būti bet koks. Kuomet žmonės sako, ai, nežinau ką ten valgiau, man tai nesuprantama. Aš labai aiškiai žinau, ko noriu ir kas man patinka. Ir visada yra keletas produktų, be kurių aš neįsivaizduoju savo mitybos“, – teigia Z. Kelmickaitė.

Sviestas – vienas tų maisto produktų, kurį Z. Kelmickaitė sako mėgstanti ir dažnai naudojanti savo mitybos racione. Tiesa, moteris teigia, kad niekada nevartoja margarino, tik natūralų sviestą. Kepimui renkasi lydytą ghi sviestą.

Antrasis produktas, be kurio neįsivaizduoja savo gyvenimo Z. Kelmickaitė, – duona. „Duoną renkuosi kaimišką. Labai skanu tikro raugo duona, tik vienas minusas, kad nepaisant to, jog ją laikau šaldytuve, ji pakankamai greitai sužiedėja ir pasidaro labai kieta. Tačiau tikrai duonai atsispirti sunku. Bet nevalgau tos minkštos kvietinės duonos, kurią sugniauži rankoje ir nieko iš jos nelieka“, – pasakoja žinoma moteris.

Pirkdama mėsą Z. Kelmickaitė prioritetą teikia ūkininkų produkcijai. Nevengia moteris ir natūralių lietuviškų lašinių. Kaip pati pripažįsta, mėgsta ir mitybos specialistų kartais kritikuojamą vytintą kumpį, šoninę, tačiau su metais stengiasi šių produktų valgyti kuo mažiau.

Šaltuoju metų laiku Z. Kelmickaitė teigia taip pat valganti daug sezoninių daržovių ir vengianti tų daržovių, kurios Lietuvoje šių metų laiku nėra auginamos. „Žiemą net akis matyti nenori kokių pomidorų, nebent juos patroškinu, naudoju kaip prieskonį. Žiemą valgau šviežius ir raugintus kopūstus, burokėlius, jaučiu silpnybę namie konservuotoms daržovėms“, – savo mitybos įpročius vardina Z. Kelmickaitė.

Iš pieno produktų Z. Kelmickaitė sako dažniausiai naudojanti riebią grietinę, pieno negerianti nuo vaikystės ir kartkartėmis atsigerianti kefyro. Tiesa, moteris sako, kad niekada nevalgo jokių saldintų jogurtų, jie jai neatrodo nei skanūs, nei vertingi.

saltshaker-e1519834538462Pagrindinė mitybos blogybė, kurios radijo ir TV laidų vedėja Z. Kelmickaitė teigia niekaip negalinti suvaldyti – sūrus maistas.
„Niekaip negaliu atprasti valgyti sūriai ir žinau, kad darau didelę nuodėmę, bet man skanu ir nieko negaliu padaryti. Galvoju, kad gyvenimas privers pats atsisakyti. Man maistas turi būti aistringas ir čia kaip su kokiu gražiu vyru – beviltiška kovoti“, – juokiasi laidų vedėja Z. Kelmickaitė, pasakodama apie savo silpnybę.

Vaida Kurpienė pataria druską keisti natūraliais prieskoniais

Nors Z. Kelmickaitė savo mitybos racione vartoja nemažai riebalų, mitybos specialistė Vaida Kurpienė teigia, kad gerųjų riebalų, ypač moters organizmui, reikia.

„Riebalų reikia norint palaikyti hormoninę veiklą, riebalų reikia nervų ląstelėms, todėl jų atsisakyti tikrai nereikia. Mums reiktų ypač tyro alyvuogių aliejaus, silkutės, sviesto, nors yra visokių nuomonių, tačiau aš manau, kad sviestas – tik­rai geras dalykas. Taip pat reikia ir šiek tiek gyvūninės kilmės riebalų. Riebalai ima kenkti tada, kada jie yra perdirbti, kepti ir kai yra didelis jų suvartojimo kiekis“, – teigia sveikos mitybos specialistė.

Patariama rinktis ypač tyrą alyvuogių aliejų, turintį savyje daug polifenolių, jame daug antivėžinių medžiagų. Tačiau vengti derėtų rafinuoto aliejaus, nes jis yra karšto spaudimo ir jame naudingų medžiagų praktiškai nėra.

Mėgstantiems pieno produktus, V. Kurpienė rekomenduoja rinktis natūralaus riebumo. Pasak specia­listės, nuriebinti pieno produktai slepia savyje daugybę pridėtinių medžiagų, todėl juose naudos organizmui – maža.

Sveikos mitybos specialistė teigia, kad nors druskos žmogaus organizmui reikia, tačiau ja piktnaudžiauti, kaip ir riebiais patiekalais – nederėtų.

„Įvairiuose pusgaminiuose druskos kiekis yra labai didelis, netgi sveikuose produktuose – raugintuose kopūstuose – druskos kiekis yra didelis. Įvairūs vytinti, rūkyti, marinuoti produktai taip pat turi didelį kiekį druskos. Ta pati sveika sūdyta silkė. Todėl reiktų būti dėmesingesniems“, – pataria V. Kurpienė.

olive-oil-968657 960_720Tokiems druskos mėgėjams kaip Z. Kelmickaitei sveikos mitybos specialistė V. Kurpienė pataria mažinti druskos kiekį paprastais metodais, be didelių ribojimų, nes šie iššaukia priešingą reakciją.

„Reikėtų vengti perdirbtų produktų ir kurį laiką mažinant druskos kiekį jį kompensuoti įvairiausiais natūraliais prieskoniais, kurie nesuteikia sūrumo, tačiau maistui suteikia daugiau spalvų ir aromato. Tokiu būdu yra mažinamas druskos kiekis be didelių pastangų“, – teigia sveikos mitybos specialistė.

Tai, kad lietuviai mėgsta valgyti ne tik riebiai, bet ir sūriai rodo ir Lietuvoje atlikti tyrimai. Statistiniai duomenys byloja, kad šalies gyventojai kas dieną su maistu gauna daugiau nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) normos: druskos − 40 proc., riebalų − 39 proc., sočiųjų riebalų − 29 proc. Mitybos specialistai įspėja, kad toks gausus šių medžiagų vartojimas kenkia sveikatai, skatina širdies ir kraujagyslių ligas (hipertenziją, infarktą, insultą), vėžį, cukrinį diabetą, nutukimą, kitas ligas.

Projektas finansuojamas Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšomis

Ukmergės naujienos

kamieniniubank.lt