Elektroninis parašas – greitesnis ir saugesnis būdas pasirašyti dokumentus

Pagrindinis pranašumas, lyginant su ranka rašytu parašu, yra tas, kad tokio parašo praktiškai neįmanoma suklastoti. / Stock.XCHNG nuotr.Anksčiau, norėdamos teisiškai įforminti menkiausią susitarimą, visos jame dalyvaujančios šalys turėdavo apsikeisti pasirašytais popieriniais dokumentais. Šiame elektroninės visuomenės amžiuje jos tai gali padaryti greičiau ir sutaupyti nemažai laiko.

Dabar elektroninis parašas piliečiams ir verslo įmonėms leidžia sutvarkyti daugybę reikalų vos prisėdus prie kompiuterio. Gyventojai neišeidami iš namų gali deklaruoti gyvenamąją vietą, pajamas ir turtą, užsisakyti ir gauti įvairių pažymų, verslo įmonės – pateikti duomenis valstybinėms institucijoms, sudaryti sutartis su klientais ar partneriais, elektroniniu būdu tvarkyti įmonės vidinius dokumentus.

Elektroninis parašas – greita ir saugu

Elektroninis parašas – tai įprasto parašo ir asmens tapatybės dokumento elektroninis atitikmuo, leidžiantis patogiai prisijungti prie internetinių informacinių sistemų ir pasirašyti elektroninius dokumentus parašu, turinčiu juridinę galią. Pagrindinis pranašumas, lyginant su ranka rašytu parašu, yra tas, kad tokio parašo praktiškai neįmanoma suklastoti.

Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) Interneto priežiūros skyriaus vyr. specialisto Vaidoto Ramono teigimu, Lietuvoje kvalifikuotus elektroninio parašo sertifikatus jau turi daugiau nei 720 tūkst. asmenų ir šis skaičius pastaruosius trejus metus vis didėja. RRT užsakymu 2012 metų kovo mėn. buvo atliktas tyrimas, kuriuo siekta nustatyti, kiek Lietuvos gyventojų, turinčių elektroninio parašo formavimo priemones, jomis naudojasi.

Šio tyrimo ataskaitos duomenimis, 23 procentai respondentų jomis naudojasi dažnai (kelis kartus per savaitę), 25 proc. – kartais (kelis kartus per mėnesį), 17 proc. nurodė, kad naudojasi retai (kelis kartus per metus), 33 proc. – 2011 m. elektroniniu parašu nesinaudojo, 2 proc. neatsakė.

„Elektroninio parašo masiniam naudojimui labiausiai daro įtaką gana platus viešojo ir privataus sektorių teikiamų paslaugų asortimentas. Svarbu pažymėti ir tai, kad didžioji Lietuvos bankų dalis jau padarė nemažą dalį savo elektroninės bankininkystės paslaugų prieinamas ir elektroninio parašo naudotojams“, – teigė RRT atstovas.

Pasirašyti elektroninius dokumentus paprasta

Elektroniniu parašu galima pasirašyti elektroninius dokumentus (pvz., sutartis), teikti elektroniniu parašu pasirašytus elektroninius prašymus ar skundus valstybės institucijoms, pasinaudoti įvairių įstaigų (pvz., Sodros, VĮ Registrų centro, šalies bankų) elektroninėmis paslaugomis ir taip sutaupyti laiko bei sumažinti išlaidas.

Pasak V. Ramono, elektroniniu parašu pasirašyti elektroninius dokumentus yra pakankamai paprasta, o konkretūs veiksmai priklauso nuo pasirinktos programinės įrangos.

Dažniausiai programinių įrangų gamintojai aprašo, kokius veiksmus reikia atlikti norint pasirašyti dokumentą su jų įranga. Paprastai žmogui, norinčiam pasirašyti elektroniniu parašu, reikia turėti kvalifikuotą elektroninio parašo sertifikatą, kurį galima įsigyti iš sertifikavimo paslaugų teikėjo.

Lietuvoje įregistruotų ir prižiūrimų tokių sertifikavimo paslaugų teikėjų sąrašas yra skelbiamas RRT interneto svetainėje.

Taip pat reikia turėti kompiuterį, lustinių kortelių skaitytuvą ir elektroninio parašo programinę įrangą. Lustinių kortelių skaitytuvas gali būti įmontuotas kompiuteryje, klaviatūroje ar jungiamas atskira jungtimi kaip išorinis įrenginys.

Elektroninio parašo programinė įranga reikalinga tam, kad gavėjas priimtų ir galėtų patikrinti tam tikro formato elektroninį dokumentą. Daugiau informacijos apie elektroninio parašo naudojimą galima rasti RRT interneto svetainėje ir nuotolinėje elektroninio parašo ir elektroninio dokumento mokymo sistemoje.

Mobilus elektroninis parašas leidžia sutaupyti nemažai  laiko

Pasirašyti elektroninius dokumentus galima naudojantis ir mobiliuoju telefonu. Telekomunikacijų bendrovės „Omnitel“, „Bitė“ ir „Tele2“ siūlo mobilaus elektroninio parašo paslaugą, kai elektroninis parašas išsaugomas SIM kortelėje.

Mobilusis el. parašas leidžia atsisakyti papildomų prietaisų, nes nuskaitymo įrenginį pakeičia mobilusis telefonas, kuriame įdedama nauja SIM kortelė su el. parašo galimybe. Vartotojui, norinčiam naudotis mobiliuoju e. parašu, tereikia savo turimą SIM kortelę pasikeisti naująja ir pasirašyti el. tapatybės sutartį.

Mobiliojo el. parašo infrastruktūra yra saugi: asmeninį raktą mobiliajame telefone nuo neteisėto panaudojimo saugo du kodai – telefono ir pasirašymo (vadinamasis sPIN), kuriuos žino tik pats vartotojas. Net jeigu jis telefoną praranda, svetimas žmogus, nežinodamas kodo, el. parašu pasinaudoti negali. O užblokavus SIM kortelę, nelieka jokių galimybių neteisėtai pasinaudoti mobiliuoju elektroniniu parašu.

Sistemos diegimas tarpvalstybiniu mastu

Pagal naują Europos Komisijos reglamentą bus sudaromos sąlygos naudoti elektroninių parašų sistemą tarpvalstybiniu mastu ir suteikta galimybė vykdyti saugius elektroninius sandorius tarp Europos valstybių.

Pagal šį reglamentą bus sukurta elektroninių parašų ir su jais susijusių tarpvalstybinių internetinių patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinka. Taip bus užtikrinta, kad šias paslaugas būtų galima teikti tarpvalstybiniu mastu, o jų teisinis statusas būtų toks pat kaip ir tradicinių popieriniais dokumentais grindžiamų procedūrų.

„Fiziniai asmenys ir įmonės turėtų turėti galimybę vykdyti sandorius bendrojoje skaitmeninėje rinkoje be sienų – tai didžiulis interneto privalumas. Teisinis tikrumas ir patikimumas taip pat svarbūs, todėl ir reikia išsamesnio elektroninių parašų ir elektroninės atpažinties reglamento“, – sakė Europos Komisijos pirmininko pavaduotoja Neelie Kroes.

Elektroninio parašo taikymas Europoje ir Lietuvoje palengvina žmonių gyvenimą daugybėje sričių – pradedant paprastesniu dokumentų patvirtinimu valstybinėse institucijose ir baigiant kur kas patogesniu bet kurio verslo dokumentacijos tvarkymu.

parasas paveiksliukas

Elektroninių dokumentų pasirašymas