AB „Kelių priežiūra“: kada ir kaip prižiūrimi žvyrkeliai?

Kasmet žvyrkeliai žiemos pabaigoje ir pavasarį kelininkams bei gyventojams tampa labai aktualūs. Šiemet jų būklė prasta, tačiau nepaisant permainingos žiemos, nuo sausio valstybinės reikšmės žvyro dangos keliuose nuolat dirbo AB „Kelių priežiūra“. Bendrovės greideriai per 3 metų mėnesius profiliuodami žvyrkelius nuvažiavo 5 tūkst. kilometrų ir šiuo metu tęsia darbus ten, kur danga pradžiūvo.

Važiuojantieji į Minijos kaimą keliu iš Rūgalių taip pat nuolat keiksnoja žvyrkelį, tačiau šio kelio tvarkymas Valstybės prioritetuose yra dar labai toli...

Lietuvoje valstybinės reikšmės kelius su žvyro danga prižiūri „Kelių priežiūra“ pagal sutartį su Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD). Šalyje nuolat vykdomos kelių patrulinės apžiūros, kurių tikslas – fiksuoti kelio elementų ar jo dalių pažaidas tiek asfalto, tiek žvyro dangų keliuose, jas šalinti ar planuoti darbus.

Kelininkų teigimu, ši žiema nėra dėkinga keliams dėl nedidelio įšalo ir nuolatinių atšilimo ciklų. Įšalusios dangos sluoksnis daugelyje vietų plonas, tad sunkus transportas jį laužo, formuojasi duobės, provėžos. „Kelių priežiūra“ polaidžio laikotarpiui apriboja krovininių automobilių eismą keliuose, kurių danga silpnesnė ir gali būti sulaužyta. Bet vis pasitaiko atvejų, kad sunkiasvoriai nesilaiko apribojimų, apie tai kelininkus informuoja ir gyventojai.

Be to, žvyro danga daugelyje kelių labai suplonėjusi, nebelikę viršutinio profiliuojamo sluoksnio. Dėl lėšų kelių infrastruktūrai stygiaus vėluoja paprastasis kelių remontas, kurio metu būtų storinama žvyro danga, sutvarkomas vandens nuvedimas, kiti parametrai.

Kol įšalas nepasitraukė, nėra galimybių žvyrkelių tvarkingai sugreideriuoti, nes mechanizmai negali atlikti darbus pilnu storiu. Greideriuojamas tik viršutinis, vandens prisotintas sluoksnis, palyginama atšilusi patižusi danga, taip suteikiant trumpalaikį efektą. Pralūžusių vietų taisymas užtrunka dėl tokių defektų gausos bei lėšų stygiaus. Pradžiūvus dangoms žvyrkeliai bus palaipsniui sugreideriuoti.

Šiuo metu Lietuvoje valstybinės reikšmės keliuose yra apie 5 800 km rajoninių kelių su žvyro danga. Jie reikalauja nuolatinės priežiūros, defektai šalinami atsižvelgiant į orus. Todėl žvyro dangos gali būti rečiau profiliuojamos, tačiau jos yra stebimos ir darbai atliekami kai drėgnumas tampa optimalus.

Visos valstybinės reikšmės žvyro dangos turi būti ir yra profiliuojamos, jeigu matuojant po 3 m ilgio liniuote skersine ir išilgine kryptimi yra atsiradusių pasikartojančių iškilimų ar įdubų (bangų), kurių aukštis ar gylis neturi būti didesnis kaip 4 cm. Aptikus ribines reikšmes viršijantį defektą organizuojamas profiliavimas.

Didesnės pažaidos turi būti pašalinamos esant tinkamiems orams ne vėliau kaip per 3 dienas. Bendros apžiūros žvyrkeliuose vykdomos ne rečiau kaip kas 21 dieną, gavus informaciją dėl didelių pažaidų vykstama patikrinti ir jei bangos pažaidos viršija ribines reikšmes, organizuojami profiliavimo darbai, statomi kelio ženklai saugiam eismui užtikrinti.

Visa informacija apie kelių būklę ir eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose – www.eismoinfo.lt, visą parą veikiančiu tel. 1871 arba 8 (5) 232 9677. Vairuotojai gali ir perduoti informaciją apie eismo sąlygas.

Pagal „Kelių priežiūra“ inf.