Ar prekybos centrai turi teisę prašyti asmens kodo?

"IKI Premija" kortelė. / nevartok.lt nuotr.Nors ne kartą girdime įspėjimus į kairę ir į dešinę nesišvaistyti asmens duomenimis, dažnai, suvilioti įvairių piniginių pasiūlymų, itin svarbią asmeninę informaciją pateikiame net nesusimąstydami.

Todėl į redakciją atskriejusį skaitytojo klausimą, ar prekybos centras „IKI“, siūlydamas užsisakyti nuolaidų kortelę, asmens kodo reikalauja teisėtai, paprašėme pakomentuoti Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos (VDAI) specialistų.

Kodo prašo, kad apsaugotų pirkėją

VDAI Informacijos ir technologijų skyriaus vyr. specialistė Alina Semionovaitė „Šilutės naujienoms“ sakė, kad inspekcija jau buvo susidūrusi su klausimais dėl prekybos centruose prašomų asmens duomenų. Šių duomenų prašoma siūlant gaminti ir pratęsti nuolaidų korteles.

Šiuo metu VDAI atlieka UAB „Palink“ (prekybos centro „IKI“ valdytojo) asmens duomenų tvarkymo teisėtumo patikrinimą, tačiau dar neturi galutinių išvadų, nes vis dar renkama informacija.

Kai inspekcija kreipėsi į bendrovę klausdama, kodėl pildant anketą kortelei gauti yra prašoma pateikti asmens kodą, UAB „Palink“ atstovas inspekcijai teigė, kad kortelė „IKI PREMIJA“ yra mokėjimo priemonė, turinti atskirą savo sąskaitą, kurioje yra apskaitomi pinigai. Atsižvelgiant į tai, kad asmeninių „IKI PREMIJA“ kortelių turėtojai į šių kortelių sąskaitas įneša pinigines lėšas, kortelių pagalba atlieka finansines operacijas – atsiskaitymus už pirkinius, esminės reikšmės turi asmens, sudariusio debetinės mokėjimo korteles išdavimo ir naudojimo sutartį bei besinaudojančio šia kortele, tapatybės nustatymas.

„Anot UAB „Palink“, siekiant išvengti klaidų dėl asmens tapatybės nustatymo, kai sutampa asmenų vardai ir pavardės arba kita informacija, asmeninės „IKI PREMIJA“ kortelės turėtojo tapatybė nustatoma pagal vardą, pavardę ir asmens kodą“, – pasakojo A.Semionovaitė.

Prekybos centro valdytojų teigimu, asmens kodas, kuris įrodomas asmens dokumentu, yra ypač svarbus, kai pirkėjas pameta kortelę arba nori ją užblokuoti.

„Atradus pamestą kortelę, kuri buvo užblokuota, asmens kodas svarbus ir dėl to, kad kiti žmonės neatblokuotų kortelės ir nepasinaudotų kortelėje esančiais pinigais“, – teigia įmonės atstovai.

Būtinas žmogaus sutikimas

„Vadovaujantis Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (ADTAĮ) 31 straipsniu, UAB „Palink“ yra pranešusi VDAI apie asmeninių „IKI PREMIJA“ kortelių turėtojų asmens duomenų tvarkymą ir yra įregistruota Asmens duomenų valdytojų valstybės registre, bet vadovaujantis minėto įstatymo nuostatomis, UAB „Palink“ neturi teisės tvarkyti duomenų be paties asmens sutikimo. UAB „Palink“ teigimu, be šių duomenų „IKI Premija“ kortelių turėtojų interesai nebūtų tinkamai apsaugoti, todėl žmogui, atsisakiusiam pateikti asmens kodą, „IKI Premija“ kortelė neišduodama“, – informavo VDAI specialistė.

Suabejojusiems, ar su pateiktais duomenimis elgiamasi teisėtai, A.Semionovaitė primena, kad asmens duomenų, tokių kaip vardo, pavardės, adreso, tvarkymas laikomas teisėtu tik tuo atveju, jeigu asmens duomenys tvarkomi esant iš anksto apibrėžtam ir teisėtam asmens duomenų tvarkymo tikslui, tik tokios apimties, kurios reikia šiam tikslui pasiekti, ir tik esant nors vienam įstatyme numatytam teisėto tvarkymo kriterijui, pavyzdžiui, asmens duomenys gali būti tvarkomi, jeigu žmogus duoda sutikimą, duomenų valdytojas tvarkyti asmens duomenis yra įpareigotas pagal įstatymą ir kt.

„Asmens kodo tvarkymas laikomas teisėtu tik tuo atveju, jeigu yra gautas žmogaus sutikimas, arba duomenys tvarkomi pagal įstatymuose numatytas išimtis“, – sakė A.Semionovaitė.