Ateities mokiniams padės ir… klasėse sukonstruoti robotai

Robotika komandaTikras industrinis robotas, daugkartinės ekskursijos į Fizinių ir technologijos mokslų centrą (FTMC) Vilniuje, išsamesnės paskaitos, robotų galerija, parodos ir dar daugybė įdomių dalykų šiais mokslo metais laukia Šilutės robotikos laboratorijoje „Tavo robotas“.

Laboratorijos įkūrėjas Eivanas Maksvytis, prieš atvykdamas dirbti į Šilutę, sau buvo davęs pusę metų – jeigu jo projektas nepavyks, grįš atgal į Švediją ir toliau dirbs telekomunikacijų kompanijoje „Ericsson IT“. Per pusmetį laboratorija sulaukė dėmesio tiek iš vietinės valdžios, tiek iš Švietimo ir mokslo ministrės. Ir nors viskas vyksta ne taip greitai, kaip norėtų, Eivanui užteko noro ir ryžto likti ir toliau kurti Šilutėje.

Idėjų nestokojantis vyras sugalvojo būdą, kaip modernizuoti informacinių technologijų pamokas. Juk klasėse galėtų būti ne tik stalai, kompiuteriai, bet ir… pačių vaikų sukonstruoti robotai, padedantys geriau suprasti programavimo kalbą.

Kai kurių dalykų nenumatė

Šiemet laboratorija pasipildė rėmėjų dovanotu vertingu inventoriumi – dar vienu 3D spausdintuvu, funkciniu generatoriumi, osciloskopu. Eivaną džiugina, kad vietiniai verslininkai, valdžios atstovai kartas nuo karto paklausia kaip sekasi, ar gerai klostosi laboratorijos veikla.

Jis prisipažįsta, kad per pastaruosius pusę metų įgijo vertingos patirties, taipogi suprato, kad laboratorijos veikla vystosi ne taip greitai, kaip jam norėtųsi. Kad visos jo idėjos virstų kūnu, dar prireiks ne vienerių metų.

„Reikėjo daug ko išmokti apie jaunuolius ir suaugusiuosius“, – sako jis. E.Maksvytis įdėmiai stebėjo laboratorijos dalyvių grupių dinamiką, kaitą jose. Pasirodo, kai kurie disciplinos dalykai būdavo neįveikiami nemažai daliai vaikų ir jie užsiėmimo nuspręsdavo nebelankyti.

Labiausiai E.Maksvytį nustebino, kad stabiliausia išliko jauniausių dalyvių, nuo 7 iki 10 metų, grupė. Iš pradžių tokio amžiaus vaikų net negalvojo įtraukti į laboratorijos veiklą, nes atrodė, kad čia pasakojami dalykai jiems bus per sudėtingi. „Keisčiausia, kad ta grupė labiausiai plėtėsi, buvo stabili, o suaugusieji labai greitai išsivaikščiojo“, – pasakoja kai kurių dalykų negalintis numatyti programuotojas.

Elektromechanika, programavimas – gana sudėtingi mokslai, kuriuos reikia sugebėti vaikams pateikti patraukliai, suprantamai. Anot Eivano, nėra jokio vadovėlio, patarėjo, pas kurį būtų galima nueiti ir pasitarti, kaip mokyti šių dalykų. Palaipsniui vaikų dėmesys nutrūksta dar ir dėl to, kad jie greit nepamato apčiuopiamo rezultato, kaip tarkim programuodami robotus iš LEGO konstruktorių.

Tie, kurie turi kantrybės, džiugina ir stebina Eivaną. Jis pasakojo, kad paauglių grupę lanko ne pagal metus gabus jaunuolis, kuris programuoja geriau už vyresnius draugus. Jis įdomiai ir kūrybingai išsprendė užduotį, panaudodamas ir savarankiškai įgytas žinias.

Beje, šiais mokslo metais laboratorijoje talkins industrinis robotas ABB IRB 120, kurį paskolins Klaipėdos mokslo ir technologijų parkas.

Džiaugiasi bendraminčiaisRobotika ranka

„Mūsų tikslas – išplatinti, išpopuliarinti robotikos mokslą. Bet dar ieškome būdų, kaip tą padaryti efektyviau“, – pasakoja E.Maksvytis.

„Tavo robotas“ veiklą jis, kartu su komanda, pristatė Tauragėje, Klaipėdos technologijų parke svečiams iš užsienio. Vasaros pradžioje partnerystės ryšiai užsimezgė su FTMC. Vilniečiai geranoriškai sutiko supažindinti su centro veikla, Šilutės moksleiviams pravesti ekskursijas po lazerių ir kitas laboratorijas.

„Mokslininkai taip pat gali daryti karjerą, ne tik vadybinkai ar teisininkai. Tikiu, kad dabartinė karta užsidės baltus chalatus, o laboratorijos taps daug įdomesnės dirbti. Žiūriu viltingai į ateitį“, – sako robotikos mokslą populiarinantis programuotojas.

Vystydamas laboratorijos veiklą jis susibičiuliavo su šilutiškiu Mantu Žadeika, kuris yra robotų inžinierius, nemažai metų dirbęs Didžiojoje Britanijoje. Mantas Eivanui padeda išspręsti technines, inžinerines problemas. „Smagu, kad profesine prasme Šilutėje nesijaučiu vienišas“, – džiaugiasi jis.

Laboratorijos veikloje jam talkina ir informacinių sistemų inžinerijos specialistė Neringa Šleževičienė, kuri valdo laboratorijos administracinę, finansinę dalį, o Eivanui leidžia koncentruotis į edukaciją, projektus.

Sugalvojo modernizuoti pamokas

E.Maksvytis sugalvojo būdą, kaip populiarinti robotiką, integruojant ją į mokslą – informacinių technologijų pamokas. Anot jo, robotika vis plačiau skverbiasi į pramonę, mediciną, gelbsti mus situacijose, kur mes net nenutuokiame.

Išnagrinėjęs informacinių technologijų vadovėlį, Eivanas mano, kad jame dėstomus programavimo principus būtų galima pritaikyti mašinai – robotui. Jis pademonstravo šešiaašės robotinės rankos prototipą, kuris galėtų būti kiekvienoje klasėje. Priklausomai nuo joje esančios programos, ši ranka gali atlikti daug užduočių: žaisti šachmatais, perrikiuoti kaladėles, išpilstyti gėrimus.

Svarbiausias šio sumanymo tikslas, anot Eivano, pažangiau mokyti programavimo, vaikams suteikti daugiau azarto, įdomumo, fiziškai apčiuopiamų dalykų. Robotas, anot Eivano,  pritrauktų dėmesį klasėse.

Modernizuoti informacinių technologijų pamokas būtų galima ne tik Šilutėje, bet ir nacionaliniu mastu. Šią idėją jis tikisi pristatyti šį rudenį, o šiuo metu eksperimentuoja, ieškodamas optimalaus sprendimo.