„Darbiečiai“ įsuka privatizacijos karštinę

STANKEVICIAUSDarbo partijos frakcijos seniūnas, Šilutėje žinomas verslininkas Saulius Stankevičius politikus ragina privatizuoti svarų Savivaldybei priklausantį turtą: savivaldybės transporto įmonę UAB „Šilutės autobusų parkas“ ir miesto centre, Lietuvininkų g. 17, esantį Šilutės seniūnijos pastatą.

Skolų nuvargintai Savivaldybei tokios drąsios idėjos – parduoti minėtus strateginius objektus – pateiktos praėjusių metų gruodžio mėnesį. Pasiūlymų įregistravimas sutapo su kalbomis apie galimus streikus autobusų parke – streikuoti žadėjo autobusų parko vairuotojai, nes jiems tris mėnesius vėluojama mokėti atlyginimus.

Savivaldybės administracija už moksleivių ir lengvatas turinčių keleivių vežimą autobusų parkui buvo įsiskolinusi apie 700 tūkst. Lt.

Pasiūlymai dėl privatizacijos, be abejonės, sukėlė prieštaringų nuomonių ne tik tarp rajono politikų, bet ir visuomenėje. Pasklido kalbos, kad kažkas iš politikų ketina „priglausti“ autobusų parką prie savo verslo, kad seniūnijos pastatą ketinama paversti dar vienu prekybos centru…

Politikai nekompetentingi!

Ekonomikos ir finansų komitete bei Teritorijų ir kaimo reikalų komitete S.Stankevičius priminė, kad jis rajono politikoje – jau antra kadencija. Per tą laiką pastebėjo, jog UAB „Šilutės autobusų parkas“ sunkiai tvarkosi, dirba nuostolingai. Savivaldybė nuolat privalo mokėti dotacijas. S.Stankevičiaus teigimu, Savivaldybės transporto įmonė yra valdoma neefektyviai.

Be to, S.Stankevičiaus nuomone, politikai, esantys šios įmonės stebėtojų komisijos nariais, yra nekompetentingi, kad įsigilintų į bendrovės problemas, nes jie – ne tos srities specialistai (primename, kad į autobusų parko stebėtojų tarybą valdančiosios partijos delegavo valstietę liaudininkę Genovaitę Kimbrienę, „tvarkietę“ Daivą Žebelienę ir „darbietį“ Darių Soščeką – redakcijos pastaba).

Pasak S.Stankevičiaus, bendrovės direktorius Artūras Stonkus negali efektyviai vadovauti įmonei, yra suvaržytas priimti tinkamus įmonės valdymo sprendimus, nes juos turi derinti su stebėtojais. Kita vertus, gal įmonės vadovas turi net per daug laisvės sprendimams, nes stebėtojai neįsigilina į įvairiausias smulkmenas.

S.Stankevičius įsitikinęs, kad Savivaldybė be reikalo užsiima keleivių vežimo verslu ir kad tokį verslą geriau vystytų privatus investuotojas. Jis mano, kad Savivaldybė galėtų sutartimi įpareigoti privatų autobusų parko savininką kelerius metus, o gal dešimtmetį vežti moksleivius ir lengvatas turinčius asmenis Savivaldybei palankesnėmis sąlygomis.

Šiuo metu Savivaldybė kasmet sumoka autobusų parkui už moksleivių ir kitų asmenų lengvatinius pervežimus per 2 mln. Lt. S.Stankevičiaus nuomone, privačiam verslui tai – neblogas kąsnis. Jis mano, kad privatininkai geriau išnaudotų autobusų parko verslo galimybes.

Svarbu laiku atsiskaityti

Ekonomikos ir finansų komiteto narys, konservatorius Šarūnas Laužikas priminė, kad apie autobusų parko perspektyvą Savivaldybėje kalbama jau ne vieną politikų kadenciją. Vienas iš prasmingiausių pasiūlymų iki šiol buvo iškeldinti autobusų parką į kitą vietą, užleidžiant verslui patrauklią teritoriją.

Tačiau iniciatyvą privatizuoti Savivaldybės transporto įmonę, pasak Š.Laužiko, vertėtų analizuoti tik gerai įvertinus ekonominę situaciją. Š.Laužikas mano, kad Savivaldybė turėtų įsitikinti, ar galės už tokias pat lėšas, kaip dabar, įgyvendinti valstybės deleguotą pareigą – pavėžėti moksleivius ir kitus lengvatas turinčius asmenis.

Socialdemokratas Alfonsas Vanagas neigė S.Stankevičiaus prielaidas, kad privatininkas valdys įmonę geriau nei Savivaldybė. Jis pateikė didmiesčių pavyzdžius, kai privatizavus strategines įmones stipriai išauga paslaugų kainos (pavyzdžiui, skandalas dėl šilumos kainų Vilniuje). A.Vanago nuomone, Savivaldybė pirmiausia turi teisingai ir laiku atsiskaityti už gautas paslaugas su savo transporto įmone ir tik tuomet peikti įmonės valdymą.

Tokios pat nuomonės buvo ir Teritorijų ir kaimo reikalų komiteto narys liberalsąjūdietis Jonas Purlys, kuris sakė, kad jeigu Savivaldybės administracija laiku atsiskaitytų už paslaugas, jokio triukšmo dėl autobusų parko įsiskolinimo darbuotojams neturėtume.

Privatizacijai nepritaria daugelis

Socialdemokratas Algirdas Balčytis dėl Savivaldybės įmonių privatizavimo buvo dar kategoriškesnis. Jis įsitikinęs, kad strateginės reikšmės šilumos, vandentiekio, transporto bei greitosios pagalbos savivaldybės įmonės apskritai negali ir neturi būti privatizuotos. Politikas ragino vengti kalbų, kad autobusų parkas yra dotuojamas – tai netiesa, nes savivaldybė tik atsiskaito už suteiktas paslaugas.

A.Balčytis sukritikavo S.Stankevičiaus prielaidą, kad galima privačią įmonę sutartimi priversti daryti jai nenaudingus veiksmus. Jis pateikė pavyzdį, kaip kadaise buvo privatizuotas miesto viešasis tualetas, įpareigojus nekeisti paskirties 5 metus. A.Balčyčio teigimu, tualetas buvo uždarytas po trijų dienų.

S.Stankevičius vis dėlto ragino politikus svarstyti autobusų parko privatizacijos klausimą, nors pripažino, kad tokiai jo iniciatyvai nepritaria ir dauguma valdančiosios koalicijos kolegų.

Seniūniją – arčiau Savivaldybės

Kiek švelniau minėtuose komitetuose buvo sutiktas S.Stankevičiaus siūlymas atlaisvinti pastatą, kuriame dabar įsikūrusi Šilutės seniūnija, „Šiaulių“ bankas, partijų būstinės.

„Darbiečių“ lyderis rekomenduoja Šilutės seniūnijos administraciją perkelti į Savivaldybei priklausančias likviduoto banko „Snoras“patalpas, o seniūnijos garažus, esančius I pastato aukšte, iškelti į Savivaldybės administracijai priklausančius garažus. Nebūtų problemų nutraukti patalpų panaudos sutartis su partijomis, kurios minėtame pastate turi būstines. Taip pat tektų nutraukti patalpų nuomos sutartį su „Šiaulių“ banku.

S.Stankevičiaus nuomone, seniūnijos pastatą ir 60 arų sklypą šalia jo būtų galima aukcione parduoti ne mažiau kaip už 1,5 ar 2 mln. litų.

Pasak S.Stankevičiaus, dabar šis turtas blogai valdomas ir neša didžiulius nuostolius.

Seniūną – į palapinę…
S.Stankevičiaus kolega, valdančiosios daugumos politikas liberalsąjūdietis Edvardas Vitkauskas nesutiko, kad seniūnijos pastato išlaikymas – nuostolingas. Jis sakė, kad vien „Šiaulių“ bankas sumoka 24 tūkst. Lt nuomos per metus, ir tokia suma atitinka pastato išlaikymo kaštus.

Tais pasiūlymais S.Stankevičius neapsiribojo. Jis mano, kad reikėtų nugriauti šalia Savivaldybės esančius garažus ir suformuoti erdvią automobilių stovėjimo aikštelę, kuria naudotųsi Savivaldybės administracijos darbuotojai ir šalia esančio pastato gyventojai.

Vienintelis A.Balčytis sukritikavo ir šią S.Stankevičiaus iniciatyvą. „Jeigu Sauliui būtų suteikta laisvė, jis per porą dienų išparceliuotų visą Savivaldybės turtą“, – replikavo A.Balčytis ir pamodeliavo Šilutės seniūnijos ateitį: Šilutės seniūnas po tokios privatizacijos galėtų dirbti ir palapinėje…

Savivaldybei reikėtų naujų rūmų

Š.Laužikas su kritika buvo atsargesnis. Jis vėl priminė ankstesnės kadencijos rajono vadovų svarstymus apie galimus Savivaldybės pastatų pertvarkymus. Š.Laužikas sakė, kad ne tik seniūnijos pastatas galėtų būti privatizuotas. Tinkamai pasirengus, galėtų būti atlaisvinti Kaimo reikalų ir Žemėtvarkos skyrių, buvusio Turizmo ir verslo informacijos centro pastatai.

Ten įsikūrusias institucijas būtų galima perkelti į naują Savivaldybės pastatą, kurį galima pastatyti šalia dabartinio Savivaldybės administracijos pastato, prie Lietuvininkų gatvės.

Š.Laužiko nuomone, taip savivaldos institucijos būtų sukoncentruotos į vieną teritoriją ir atkurtas Šilutės senamiesčio vaizdas. Naujas savivaldybės statinys turėtų būti panašus į kadaise čia stovėjusį viešbutį „Germanija“.

Todėl Š.Laužikas ragino Darbo partijos frakcijos seniūną S.Stankevičių neskubinti pavienių sprendimų dėl pastatų privatizacijos. Jis siūlė visiems kartu kreiptis į rajono merą V.Pozingį, kad būtų sudaryta komisija, kuri parengtų galimą kompleksinį Savivaldybės pastatų ir juose esančių institucijų pertvarkymo planą.

Liberalsąjūdietis J.Purlys skeptiškai vertino siūlomą perspektyvą. Jis priminė planuojamas Šilutės sporto ir pramogų centro Rusnės gatvėje statybas, kurių idėja gimė prieš aštuonerius metus, bet jokie darbai dar nė nepajudėjo iš vietos. Tad atkurti senosios architektūros stiliaus pastatus galima tikėtis ne anksčiau kaip po 50 metų…

Taigi S.Stankevičiaus siūlymai privatizuoti autobusų parką ir seniūnijos pastatą nevirto rajono Tarybos sprendimų projektais. Šioms idėjoms svarstyti bus kuriamos darbo grupės.