Degučių pagrindinė mokykla jau antri metai dalyvauja tarptautiniame Comenius daugiašalės mokyklų partnerystės projekte „Building Future Through Culture“ („Ateities kūrimas puoselėjant kultūrą“), kurį finansuoja Europos Sąjungos komisija.
Projektą vykdo penkios šalys – Lietuva, Turkija, Ispanija, Čekija ir Slovėnija. Projekto tikslas – didinti mokinių supratimą apie jų šalies kultūrinį paveldą ir skatinti mokyklų, dalyvaujančių partnerystėje, tarpkultūrinį dialogą. Kiekvienas susitikimas skiriamas susipažinti su projekte dalyvaujančiomis šalimis, jų mokyklomis ir šalių kultūriniu paveldu.
Kovo 24-29 dienomis Slovėnijoje, Škofja Loka mieste, Cvetka Golarja pradinėje mokykloje, vyko ketvirtasis projekte dalyvaujančių šalių susitikimas.
Vietoje skambučio groja muzika
Škofja Loka – trečiasis pagal dydį Slovėnijos miestas, įsikūręs 354 m virš jūros lygio, Poljane Sora ir Selca Sora upių santakoje. Tai Aukštutinės Carniolos regiono administracinis, pramonės, kultūros ir švietimo centras. Viduramžiais miestas priklausė Freisingo vyskupui, kurio rezidencinė pilis dar ir šiandien stūkso ant šalia miesto iškilusios kalvos. Dabar ši pilis vadinama Loka pilimi, joje veikia Loka muziejus, atspindintis vietovės praeitį ir jos gyventojų buitį.
Škofja Loka yra geriausiai išsilaikęs viduramžių miestas Slovėnijoje. Miestą iš visų pusių supa kalnai: žemesnieji – tai Polhov Gradec ir Škofja Loka kalvos, aukštesnieji – snieguotomis viršūnėmis pasidabinusios Rytų Alpės.
Slovėnijoje veikia dviejų tipų mokyklos – pradinės ir vidurinės. Mokytis pradinėse mokyklose privaloma nuo 6 iki 15 metų. Baigus pradinę mokyklą, galima mokytis profesinėse mokyklose arba mokslas tęsiamas dar trejus ar ketverius metus vidurinėje mokykloje.
Baigus ketverių metų vidurinę mokyklą ir išlaikius valstybinį egzaminą, galima stoti į universitetą ar politechnikos institutą.
Projekte dalyvaujanti Cvetka Golarja pradinė mokykla – viena iš trijų Škofja Lokos mokyklų, įsikūrusi pramoninėje miesto dalyje. Joje mokosi 700 mokinių ir dirba 60 mokytojų. Mokykla veikia dviejuose sujungtuose korpusuose; viename mokosi I-IV, kitame – V-IX klasių mokiniai. Vienos pamokos trukmė – 50 minučių, kasdien vyksta po 6-7 pamokas.
Vietoj mums įprasto skambučio tenykštėje mokykloje groja muzika, kabinetai pilni įvairios mokomosios medžiagos ir priemonių. Čia mokiniai įgyja ne tik puikių teorinių, bet ir praktinių žinių. Po pamokų jie aktyviai dalyvauja įvairiuose neformalaus ugdymo užsiėmimuose: groja, šoka, dainuoja, sportuoja ir t.t. Mokyklos sporto salė pritaikyta įvairioms sporto šakoms, o po pamokų, savaitgaliais ar atostogų metu čia gali sportuoti ne tik mokiniai, bet ir miesto bendruomenė. Mokyklos berniukų krepšinio komanda skina pergales Slovėnijos mokyklų krepšinio lygoje, o mergaičių gimnasčių ir oro akrobačių grupė yra šalies čempionė.
Mokykla aktyviai dalyvauja įvairiuose projektuose, propaguoja sveiką gyvenseną, rūšiuoja šiukšles.
Sužavėjo „Jūratė ir Kastytis“
Comenius projektinio susitikimo temos Slovėnijoje buvo projekto šalių seni išmintingi posakiai, patarlės ir priežodžiai bei pasakos, legendos, mitai ir jų herojai. Visos šalys, prieš atvykdamos į susitikimą, nagrinėjo savo šalies patarles ir priežodžius, tyrinėjo pasakas ir legendas, susipažino su jų pagrindiniais veikėjais.
Susitikime vykusių užsiėmimų metu visi dalyvavę įvairių šalių mokiniai buvo suskirstyti į mišrias komandas ir turėjo atlikti įvairias užduotis pagal pateiktą temą. Angliškas patarles ir priežodžius reikėjo išversti į savo gimtąją kalbą, jų reikšmę pavaizduoti piešiniu ir plačiau paaiškinti angliškai. Projekto šalių pasakas ir legendas reikėjo papasakoti iš kito galo, sugalvoti kitokią pabaigą, nupiešti herojus, sukurti skaidres ar netgi komiksus, kuriuose būtų pavaizduotos legendos ir jų herojai.
Visų šalių komandos turėjo atsivežti ir savo namų darbą – pristatyti savo šalies legendas. Ispanai vaidino apie narsųjį princą, kuris nugalėjo įsiveržusius romėnus, slovėnai skaitė legendą apie ištikimąjį juodaodį tarną, kuris medžioklėje išgelbėjo Škofja Lokos vyskupą nuo jį užpuolusio lokio. Čekai kiekvienai šaliai padovanojo surinktų, iliustruotų ir į anglų kalbą išverstų legendų rinkinius, o mūsų lietuvių grupė pristatė Maironio baladę „Jūratė ir Kastytis“. Visi projekto dalyviai užgniaužę kvapą klausėsi, kaip išraiškingai šią baladę lietuviškai padeklamavo tautiniais rūbais ir gintaro karoliais pasidabinusi devintokė Greta Šiaudvytytė. Suprasti skambiąją lietuvių kalbą užsieniečiams padėjo skaidrėse pateiktos, projekte dalyvaujančių mūsų mokyklos mokinių pieštos iliustracijos su parašytais angliškais baladės žodžiais.
Susitikimo metu ne tik aktyviai dirbome mokykloje, bet ir pakeliavome po Slovėniją. Vaikštinėjome po Škofja Loką, lankėmės sostinėje Liublijanoje, kur susipažinome su šio miesto istorija ir architektūra. Postojna urve buvome priblokšti nepaprastos stalaktitų ir stalagmitų didybės ir grožio. Atvykę prie Bled ežero, žavėjomės aukštai ant kalno stovinčia viduramžių pilimi, lankėmės jos muziejuje ir ragavome tradicinių slovėniškų kreminių pyragėlių.
Susitikimo laikas netruko prabėgti. Sunku buvo atsisveikinti su projekto dalyviais, jų šeimomis, kuriose gyveno atvykę projekto šalių mokiniai. Išvykome pažadėję dar kartą aplankyti šią nepaprasto grožio šalį ir susitikti su senais draugais.
Pakeliui į oro uostą apsilankėme Slovėnijoje įsikūrusioje Lietuvos ambasadoje, į kurią pakvietė ambasadorius Rimutis Klevečka, lankydamasis Cvetka Golarja pradinėje mokykloje projekto oficialaus priėmimo dieną kartu su Turkijos ir Čekijos ambasadoriais. Ambasadorius papasakojo apie ambasados veiklą, pasidžiaugė mokyklų bendradarbiavimu bei palinkėjo daugiau tokių projektų rengti ateityje.
Baigiamasis projekto susitikimas vyks gegužės mėnesį Turkijoje, Siirt mieste.
Rašyti atsakymą