Gimusieji nerūkymo dieną prašo leisti augti sveikiems

gimiau nerukantisŠilutiškiai prisijungė prie kasmet gegužės 31 dieną visoje Lietuvoje rengiamos vienos dienos akcijos „Gimiau nerūkanti/is“, kurios šūkis – „Gėlė vietoj cigaretės“.

Penktadienį marškinėliais su užrašu „Gimiau nerūkantis“ ar „Gimiau nerūkanti“ apdovanoti Šilutės ligoninėje Pasaulinę dieną be tabako ir jos išvakarėse gimę naujagimiai.

Tokia akcija vyksta visuose Lietuvos miestų gimdymo namuose. Pirmą kartą ji buvo surengta 2002 m. Kaune, vėliau tapo nacionaline. Šiemet Lietuvoje akcija vykdoma 12-tąjį, pasaulyje – jau 24-ąjį kartą. Jos metu stengiamasi priminti kokią pragaištingą įtaką savo vaikų sveikatai daro rūkantys tėvai.

Naujagimiams – knygos, šliaužtinukai ir gėlytės

Visoje Lietuvoje miestų ir miestelių pagrindinėse gatvėse, aikštėse minint Pasaulinę dieną be tabako Visuomenės sveikatos biurai, kartu su ugdymo įstaigų moksleiviais išdalijo 20 000 popierinių gėlių su informacija apie tabako žalą sveikatai ir jo reklamos įtaką.

Tokios informacinės gėlytės bei šliaužtinukai įteikti ir Šilutės ligoninėje gimdžiusioms jaunoms moterims. Jas tądien aplankė gausi delegacija: savivaldybės merė Daiva Žebelienė, administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvidas Šimelionis, Visuomenės sveikatos biuro direktorė Virginija Vaivadaitė.

Gegužės 30-ąją antrojo kūdikio – sūnaus – susilaukusiai šilutiškei Loretai Burnickaitei ir taip pat antruoju kūdikiu – dukrele – besidžiaugiančiai rusniškei Alinai Lezbergaitei bei gegužės 31-ąją gimdžiusiai 15-metei Pašyšių gyventojai merė įteikė po knygą „Mūsų vaikas“.

Tokios pat knygos nuo šių metų birželio iki kitų metų birželio bus įteiktos visiems Šilutės naujagimiams. Tai puikus leidinys naujagimių tėvams, kuriame gausu informacijos apie kūdikio auginimą ir priežiūrą, maitinimo receptų, lopšinių, patarimų, kaip švęsti šventes, ir kt.

L.Burnickaitė sakė, jog vardo sūnui dar neišrinko. Namuose jo laukia 3 metukų sesutė.
Anglijoje gyvenanti, bet gimdyti į gimtinę parvykusi A.Lenzbergaitė su vyru jau augina 2 metukų Matą, o naujagimė dukrelė dar irgi laukia savo vardo.

4370 gramų sveriančiu savo pirmagimiu tądien džiaugėsi ir valdžios dovanas priėmė ir nepilnamečių Pašyšių gyventojų pora.
Visiems tėvams linkėta atsakingai auginti savo atžalas, saugoti jas nuo tabako dūmų ir nerodyti joms blogo pavyzdžio.

Skyriaus vedėjas Gediminas Vaičiūnas atviravo, kad jeigu jam prieš porą dešimtmečių kas nors būtų pasakęs, jog ateis laikas, kai Šilutės ligoninėje per parą gims vos vienas kūdikis, jis nebūtų patikėjęs. Mat tuomet vieno budėjimo metu medikai kartais priimdavo ir 15 naujų Šilutės gyventojų. Tačiau gyvenimas įvedė savas korekcijas ir dabar per metus Šilutės medikai sulaukia tik apie 300 naujagimių.

Rūkančių tėvų vaikai serga dažniau

Medikai nustatė, kad trečdalį dar įsčiose įvykstančių kūdikių mirčių sukelia motinų rūkymas. Vaikai, kurių mamos rūko nėštumo metu, dvigubai dažniau miršta nuo staigios kūdikių mirties sindromo. Taip pat rūkančios mamos dvigubai dažniau nei nerūkančios patiria priešlaikinį gimdymą, o naujagimiai būna mažesnio svorio.

Mamų rūkymas iki 30 proc. padidina apsigimimų („kiškio lūpos“, „Vilko gomurio“ ir kt.) riziką. Be to, rūkančioms ir krūtimi maitinančioms mamoms pasigamina žymiai mažesnis pieno kiekis, nes nikotinas slopina prolaktino gamybą.

Taip pat mediciniškai įrodyta, kad rūkančių mamų vaikai dažniau serga peršalimo ligomis, bronchitu, bronchine astma.
Sociologiniai tyrimai rodo, kad rūkančių tėvų vaikams sunkiau sekasi mokytis.

Augdami vaikai perima tėvų elgesio modelį ir patys dažniau pradeda rūkyti.   Rūkymo sukeltos ligos Lietuvai kasmet kainuoja apie 7000 gyvybių. Dėl šios priežasties akcijos organizatoriai, matydami vis labiau visuomenėje, o ypač tarp moterų, plintantį rūkymą, siekia informuoti visuomenę ir paraginti ją saugoti savo vaikų ir savo sveikatą.

Kasmet – 6 milijonai aukų
gimiau nerukantis kudikis
Šiais metais  Pasaulinė Sveikatos organizacija (PSO) Pasaulinę nerūkymo dieną siekė atkreipti dėmesį į tabako pramonę ir jos naudojamą strategiją, siekiant pritraukti naujų vartotojų. Pagrindinės tabako pramonės priemonės – reklama, skatinimas ir rėmimas – tai pagrindiniai įrankiai, kuriais kompanijos „užkabina“ naujus vartotojus.Specialistai teigia, kad visiškas tabako produktų reklamos uždraudimas yra viena priemonių pristabdyti šių žalingų sveikatai produktų pardavimus augančiose rinkose ir tuo pačiu išgelbėti vartotojus nuo mirtį keliančios priklausomybės bei išgelbėti milijonus gyvybių.

Nors dauguma valstybių riboja tabako gaminių prekybą arba griežtina jų reklamos kontrolę, tabako kompanijos randa būdų, kaip apeiti draudimus ir pritraukti naujus vartotojus. Tai dažniausiai būna pilnametystės nesulaukę paaugliai.

Pasaulinė tabako epidemija kiekvienais metais nužudo beveik 6 milijonus žmonių, iš kurių daugiau nei 600 tūkst. yra pasyviojo rūkymo aukos. Jei nebus mėginama šį reiškinį sustabdyti, 2030 m. mirčių skaičius išaugs iki 8 milijonų, iš jų 80 proc. bus mažiau ekonomiškai išsivysčiusių šalių gyventojai.

Reklama daro didelę įtaką

1955 m. „Philip Morris“ kompanija pristatė savo simbolį – „Malboro vyruką“. Šis kaubojus iškėlė kompaniją į neregėtas aukštumas ir jos pardavimai padidėjo daugiau nei 3000 proc. per metus.

Nesenai buvo paviešinti vienos tabako kompanijos vidiniai dokumentai, kuriuose aptariama kompanijos reklamos strategija. Juose aiškiai nurodoma, jog reklaminių kampanijų tikslinė grupė yra mokiniai. Nes tai – garantuoti ateities klientai.

Nors šiems dokumentams daugiau nei 30 metų, tačiau ir dabar paaugliai yra pažeidžiamiausia tikslinė grupė, kuriai lengviausia padaryti įtaką.

PSO duomenimis, 90 proc. rūkančiųjų savo pirmąją cigaretę surūkė paauglystėje.

Akcijos „Gėlė – vietoj cigaretės“ organizatorius stebina tabako pramonės atstovų argumentai, jog jų produktų reklama nedaro tokios įtakos vartotojų apsisprendimui. Tačiau toks teiginys prieštarauja pačios pramonės veiksmams – išleisti milijardus JAV dolerių kasmet gaminių reklamai ir rėmimui.

Kino industrijai skiriami milijonai JAV dolerių, kad filmų personažai rūkytų būtent vienos ar kitos kompanijos cigaretes. Tai daroma ne veltui: jauni žmonės visada siekia būti kuo panašesni į jų garbinamas žvaigždes.

Tai yra tik vienas paslėptos tabako gaminių reklamos pavyzdys.

Ar visiškas tabako gaminių draudimas sumažintų šių mirtinas ligas sukeliančių produktų vartojimą? „Atsakymas vienareikšmiškas – taip“, – sako rūkymo priešininkai.

Lietuvoje tabako vartojimo rodikliai kyla

Lietuvoje pastebimos panašios tendencijos kaip ir visame pasaulyje. 2012 m. per mėnesį bent kartą nurodė rūkę 36,1 proc. 15-64 metų amžiaus šalies gyventojų. Per 12 mėnesių yra rūkę 36,3 proc. gyventojų. 66,0 proc. šalies gyventojų yra vartoję tabako gaminius nors kartą gyvenime.

Lyginant 2008 ir 2012 m. tyrimo rezultatus, rūkymo paplitimas išliko stabilus, tuo tarpu per paskutinius metus ir per paskutinį mėnesį šiek tiek padidėjo.

Žvelgiant į pažeidžiamiausius vartotojus ESPAD 2011 m. tyrimo duomenimis, 74 proc. (79 proc. berniukų ir 70 proc. mergaičių) 15-16 m. amžiaus Lietuvos moksleivių bent kartą gyvenime buvo surūkę cigaretę. Kelių ESPAD tyrimų duomenų palyginimas rodo, kad tabako vartojimas tarp 15-16 m. amžiaus Lietuvos moksleivių nuo 2003 iki 2007 m. buvo žymiai sumažėjęs, tačiau nuo 2007 iki 2011 m. keliais procentais padidėjo.

Higienos instituto duomenimis, 2011 m. nuo su rūkymu susijusių piktybinių navikų Lietuvoje mirė 1 645 žmonės (51,1 atv. 100 tūkst. gyventojų), arba 68 daugiau nei 2010 m.

PSO skatina valstybių vadovus įgyvendinti Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (TKPK) sutartį bei priimti naujus reguliavimus, kurie padėtų kovoti su tabako pramonės siekiu plėsti savo vartotojų ratą. Šią sutartį pasirašė jau 172 valstybės, kurios įsipareigojo per artimiausius 5 metus įvesti visapusį tabako gaminių reklamos, skatinimo ir rėmimo draudimą.

Galiausiai šalys įsipareigojo spausdinti didelius vaizdinius įspėjimus abiejose pakuotės pusėse, naudoti paprastas standartines pakuotes ir skelbti pagalbos linijos metantiems rūkyti numerius.

TRUMPA TEKSTINĖ REKLAMA SU NUORODA 60€/MEN.