Juodąsias dėmes keliuose „trina“ žiedinės sankryžos ir greičio matuokliai

Saugumas keliuose priklauso nuo eismo dalyvių atidumo ir Kelių eismo taisyklių laikymosi. Ekspertai pripažįsta, jog svarbi eismo saugumo dedamoji yra ir kelių infrastruktūra, jos trūkumai gali lemti ne tik pavienius eismo įvykius, bet ir juodųjų dėmių susiformavimą.

Juodoji dėmė – tai iki 250 m ilgio kelio ruožas, kuriame per 4 metus įvyko 4 ir daugiau įskaitinių eismo įvykių, kurių metu sužeidžiami ar žūsta žmonės. Tai itin dideliu avaringumu pasižymintys kelio ruožai, sankryžos.

„Juodosios dėmės dažnai atsiranda dėl kelio infrastruktūros trūkumų. Tokie trūkumai yra plati sankryžos zona ir važiuojamoji dalis, sunkiai pastebima sankryža, sankryžose neapsaugoti kairieji posūkiai arba atskiros kairiojo posūkio juostos trūkumas. Įtakos turi matomumą ribojančios pavienės kliūtys: medžiai, nesaugios perėjos“, – sako Susisiekimo ministerijos atstovas Vidmantas Pumputis.

Už valstybinės reikšmės keliuose susiformavusių juodųjų dėmių šalinimą atsakinga Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD). Kasmet rekonstruojant avaringus ruožus, sumažinamas ir juodųjų dėmių skaičius. 2023 m. valstybinės reikšmės šalies keliuose nustatytos 38 juodosios dėmės, iš jų 21 – užmiesčio keliuose, 17 – gyvenvietėse. 2020 m. buvo 45 juodosios dėmės.

Kad keliuose neliktų juodųjų dėmių, būtina mažinti eismo įvykių riziką, diegti saugos priemones, labiausiai tinkančias vienoje ar kitoje vietoje. 2014–2020 m. kelių infrastruktūros plėtrai Lietuvoje buvo skirta 690,38 mln. eurų, iš jų 514,19 mln. eurų sudarė ES investicijos. Be to, 338,38 mln. eurų skirta transeuropinio transporto kelių tinklo (TEN-T) techninių parametrų gerinimui, įskaitant saugos priemonių diegimą, 130,07 mln. eurų – miestų aplinkkelių tiesimui, 118,02 mln. eurų – krašto kelių rekonstravimui. Dar 102,59 mln. eurų investuota į vietinių kelių saugos gerinimą, o 65,65 mln. eurų skirta automobilių kelių sankirtų su geležinkeliu modernizavimui ir pėsčiųjų viadukų įrengimui.

Nėra visoms juodosioms dėmėms pašalinti tinkamo vieno recepto, nes dėmės susiformuoja dėl skirtingų aplinkybių. Vis tik eismo saugumo problemos pasikartoja, tad atsižvelgiant į jas, dažniausiai siūloma pertvarkyti sankryžas, pavojingus posūkius, užmiesčio šalutiniuose keliuose įrengti greičio mažinimo kalnelius arba „Stop“ kelio ženklus prieš sankryžas, apsaugotas kairiųjų posūkių eismo juostas, šalinti matomumą ribojančius medžius ir krūmus, taip pat pėsčiųjų perėjose įrengti saugos saleles bei kryptinį apšvietimą.

Pasidomėti vietomis, kuriose yra juodosios dėmės, turėtų visi eismo dalyviai. „Juodosios dėmės yra perspėjimas, kad tose vietose yra eismo saugos trūkumų, todėl būtinas atsargumas. Transporto kompetencijų agentūros eismo saugos specialistai kasmet rengia juodųjų dėmių žemėlapį, kuriame pateikia informaciją eismo dalyviams, į ką reikėtų atkreipti dėmesį. Šia informacija reikėtų pasidomėti ir vadovautis.

Pagal BNS inf.