Kaip nustatyti parduodamo verslo kainą?

Nutarėte parduoti nuosavą verslą? Tokiu atveju jums neužteks tik pasakyti „parduodu verslą“ – jums taip pat reikės nustatyti konkrečią, objektyvią verslo vertę atitinkančią jo pardavimo kainą. Yra keletas būdų tą padaryti, tačiau ne visi sutinka, kuris iš šių būdų yra geriausias. Čia pateiksime keletą populiariausių verslo vertės apskaičiavimo metodų, kuriais pasinaudoję galėsite nustatyti apytikslę savo verslo pardavimo kainą.

Verslo pardavimo kainos nustatymas – subtilus menas. Jei nustatoma kaina bus per maža, nuskriausite save. Kita vertus, jei užsiprašysite per daug, pirkėjai bus atbaidyti. O jei verslas su išpūsta kaina rinkoje užsibus per ilgai, tai gali dar labiau sumažinti jo patrauklumą ir neigiamai įtakoti jo kainą.

Todėl dauguma ekspertų rekomenduoja naudoti ne vieną, o bent kelis vertės skaičiavimo metodus, nes tik tokiu būdu galėsite nustatyti tiksliausią pardavimo kainą.

Dar vienas dalykas, dėl kurio sutaria dauguma ekspertų: nustatydami verslo pardavimo kainą, turite vadovautis ne emocijomis, o objektyviais faktais ir skaičiavimais. Dėl savo indėlio į verslo plėtrą ir prisirišimo prie jo, daugelis verslininkų yra linkę pervertinti savo verslą ir nustatyti aukštesnę jo pardavimo kainą, nei ta, kurią siūlytų labiau objektyvūs vertinimai.

Kaip nustatyti verslo vertę

Yra keletas plačiai pripažintų būdų, kaip apskaičiuoti verslo pardavimo kainą.

Palyginimo būdas: Vienas iš paprasčiausių būdų, kaip apskaičiuoti verslo pardavimo kainą, yra atlikti rinkos analizę ir išsiaiškinti kokiomis kainomis yra parduodami kiti verslo subjektai, kurie yra panašūs į jūsų. Tą galite padaryti ne tik analizuodami vietinę Lietuvos rinką, kurioje žmonės parduoda verslą, bet ir kaimyninių šalių rinkas, kurių demografinė ir ekonominė padėtis yra panaši į Lietuvos.

Turto vertinimo būdas: Kitas būdas išsiaiškinti parduodamo verslo vertę yra prilyginti ją valdomo turto vertei. Jei visas jūsų valdomas turtas yra materialus, neturėtų būti sudėtinga apskaičiuoti tikslią jo vertę, tačiau jei bent dalį turto sudaro nematerialus turtas (prekinis ženklas, intelektualinė nuosavybė, sutartys ir t.t.), tuomet toks vertinimo būdas bus netikslus. Juolab, kad jis ignoruoja ir gaunamas pajamas. Todėl tokį skaičiavimo būdą rekomenduojama naudoti kartu su kitais, o ne pavieniui.

Pelno formulė: standartinis būdas apskaičiuoti verslo pardavimo kainą yra skaičiuoti ją pagal metinius pajamų arba pelno rodiklius. Skaičiuojant verslo vertę tokiu būdu, metinės pajamos ar pelnas yra padauginami iš atitinkamo skaičiaus, kuris priklauso nuo veiklos srities, ekonominių aplinkybių ir t.t.

Galite atsižvelgti ir į kitus verslo efektyvumo rodiklius.

Kiti faktoriai, įtakojantys verslo vertę

Verslo įmonės yra sudėtingi organizmai, kurie apjungia daugybę įvairių veiksnių, kurių kiekvienas įtakoja verslo vertę. Tokie veiksniai gali apimti verslo pelningumą, dokumentacijos kokybę, tiekėjų kokybę ir pastovumą, pastovių klientų ratą, veiklos sritį, konkurencinę aplinką ir daug daugiau.

Pardavimo kainai įtakos gali turėti ir tai, kokios sąlygomis verslas yra parduodamas, t. y. ar jis parduodamas tik grynais, ar galimi ir kitokie atsiskaitymo būdai. Kuo daugiau galimybių suteikiama pirkėjui – tuo didesnės pardavimo kainos galima tikėtis.

Galiausiai, parduodamo verslo kainą gali įtakoti ir tokie dalykai, kaip buhalterijos kokybė, verslo operacijų sklandumo užtikrinimas, visų teisinių formalumų sutvarkymas, funkcionali įmonės organizacija, žmogiškųjų ir kitų išteklių sklandaus veikimo užtikrinimas ir t.t. Užtikrinę, kad galimam pirkėjui nekils jokių klausimų ar abejonių dėl šių ir kitų veiksnių kokybės – galėsite nustatyti didesnę pardavimo kainą. Tiesiog būtinai pabrėžkite šiuos privalumus galimam pirkėjui.

Apibendrinimas

Čia paminėti tik pagrindiniai būdai parduodamo verslo kainai apskaičiuoti. Jų, be abejo, yra daugiau. Tačiau nė vienas iš jų nėra tikslesnis už bet kurį kitą. Viskas priklauso nuo konkrečių jūsų verslo aplinkybių, todėl norint maksimalaus objektyvumo, geriausia pasinaudoti visais prieinamais metodais verslo vertei apskaičiuoti, pasikalbėti su rinką išmanančiais profesionalais (ar kitais verslininkais) bei analizuoti parduodamo verslo rinką, kad būtų galima susidaryti visapusišką vaizdą apie tai, kokiomis kainomis šiandien yra parduodami panašūs verslai.