Kaip produkto šeimininkai nustato vertę?

Inovatyvus požiūris į verslą šiais laikais yra itin svarbus. Daugelio specialistų teigimu, sparčiai besikeičiančiame verslo pasaulyje kiekviena įmonė turėtų būti inovatyvi, kad neprapultų konkurencingoje rinkoje. Todėl, kuriant produktus ar pristatant naujas paslaugas, vis daugiau verslų naudoja Scrum metodą. Reikia žinoti, kad Scrum – greita, lanksti ir efektyvi projektų valdymo metodika, skirta teikti vertę klientui visą laiką, kuomet yra vystomas projektas.

Asociatyvi pexels.com nuotrauka

Akcentuotina, kad kiekvienas Scrum komandos narys atlieka tam tikrą vaidmenį, prisidedantį prie produkto kūrimo sėkmės. Vienas ryškiausių vaidmenų priklauso produkto šeimininkui, kurio pagrindinis tikslas – maksimaliai padidinti produkto vertę, kad būtų galima sukurti, pristatyti ir išlaikyti sėkmingą produktą. Vis dėlto tiems, kas dar nėra pakankamai susipažinę su Scrum turėtų kilti nemažai klausimų. Kas yra produkto vertė? Kuo ji svarbi ir kaip ją reikia nustatyti? Apskritai, kas yra produkto šeimininkas? Aptarkime visa tai plačiau.

Produkto šeimininkas – kas jis?

Scrum projektų valdymo metodika daugeliui verslų nėra naujiena. Žvelgiant tiek Lietuvos, tiek viso pasaulio mastu galima rasti nemažai pavyzdžių, kuomet vadovaujantis Scrum metodu įvairios įmonės pasiekia norimų rezultatų. Vis dėlto, siekiant geriau suprasti kas yra Scrum, kuo jis naudingas ir kam reikalingas, reikia žinoti, jog Scrum metodo pagrindas – sklandus bei efektyvus komandinis darbas ir tam tikrų vaidmenų pasiskirstymas komandos viduje. Verta pastebėti, kad Scrum komandoje veikia šie vaidmenys – Scrum meistras (Scrum master), produkto šeimininkas (Product owner) ir  kūrimo komandos nariai.

Iš visų šių vaidmenų galima išskirti produkto šeimininką. Akcentuotina, kad būtent produkto šeimininkas yra atsakingas už vykdomo projekto rezultatus. O pagrindinis produkto šeimininko tikslas – maksimalus produkto vertės padidinimas. Todėl labai svarbu, kad produkto šeimininkas turėtų pakankamai žinių apie Scrum metodiką ir savo vaidmenį, kurių daugiausiai suteikia Certified Scrum Product Owner mokymai skirti ne tik produkto šeimininkams, bet ir produktų vadovams, projektų vadovams, verslo analitikams, verslo tarpininkams bei atstovams, priimantiems sprendimus dėl produkto vystymo. Reikia pastebėti, kad produkto šeimininkas bendrauja su verslo suinteresuotomis šalimis ir glaudžiai bendradarbiauja su kitais Scrum komandos nariais, tad šiam asmeniui reikalingos ne tik specialios žinios, bet ir tam tikri įgūdžiai, tokie kaip:

  • Lyderystė ir bendravimas. Svarbu, kad produkto šeimininkas turėtų puikius bendravimo ir vadovavimo įgūdžius. Kadangi viena iš pagrindinių pareigų yra bendravimas su daugeliu suinteresuotų šalių, būtina įtikinti komandos narius pasiekti reikiamą tikslą.
  • Supratimas, kaip padidinti vertę. Dirbant pagal Scrum metodą produktas turi būti išleistas per trumpą laiką. Todėl produkto šeimininkui reikia išsiaiškinti, kokie prioritetai yra svarbiausi ir mokėti juos nustatyti. Be to, produkto šeimininkas yra atsakingas ir už maksimalią produkto vertę, atitinkančią klientų lūkesčius bei produkto viziją.
  • Efektyvus klientų poreikių išaiškinimas. Produkto šeimininkas turi išsiaiškinti klientų reikalavimus ir apibrėžti juo produkto funkcionalumu. Labai svarbu, kad klientų reikalavimai būtų tinkamai suprasti ir tinkamai perduoti kūrimo komandai, kuri juos galėtų lengvai suprasti ir interpretuoti.

 

Produkto vertė – kodėl svarbu nustatyti?

Kalbant apie produkto šeimininką nuolat akcentuojama, kad jo pareiga yra maksimaliai padidinti produkto vertę, siekiant sukurti, pristatyti ir vystyti sėkmingą produktą. Visų pirma turėtų kilti klausimas: kas yra produkto vertė? Produkto vertė – nauda, kurią klientas gauna naudodamas produktą savo poreikiams tenkinti. Nustatyti produkto vertę svarbu todėl, jog tai leidžia įvertinti pagrindinius konkretaus produkto privalumus. Reikia suprasti, kad produkto vertė skiriasi priklausomai nuo produkto, tačiau yra keletas pavyzdžių, kurie padeda lengviau nustatyti produkto vertę:

  • Prieinamumas. Derėtų įvertinti ar produktas yra lengvai prieinamas visiems klientams.
  • Patogumas. Svarbu išsiaiškinti, ar produktą patogu rasti, užsisakyti ir atlikti kitus su produktu susijusius veiksmus.
  • Greitis. Reikia žinoti, ar produktas greitai ir lengvai tenkina klientų poreikius.
  • Kaina. Naudinga išanalizuoti, ar produktas yra pigesnis, ar brangesnis už kitus panašius produktus esančius rinkoje, ar už produktą prašoma kaina yra didesnė ar mažesnė, nei vertė suteikiama klientui

Toks produkto vertės nustatymas padeda komandoms suprasti, kaip efektyviai jų kuriamas produktas sprendžia klientų problemas, kaip teisingai nustatyti produkto kainą ir ar yra reikalingas tolesnis produkto tobulinimas.

Pagrindiniai produkto vertės nustatymo būdai

Derėtų akcentuoti, kad produkto vertės nustatymas labiausiai priklauso nuo to, kokiame kontekste yra produktas. Galbūt tai nauja mobilioji programėlė, gal internetinis žaidimas, o galbūt nauja ekologiškų drabužių kolekcija. Norint nustatyti bet kurio produkto vertę reikės atlikti tam tikrus empirinius tyrimus, atskleidžiančius kaip klientai naudoja produktą ir ar yra juo patenkinti. Visus šiuos duomenis galima gauti atlikus išsamią produkto analizę, paruošus specialias apklausas, išanalizavus klientų atsiliepimus ar net pasinaudojus interviu forma.

Efektyvus sprendimas – vertės nustatymo žaidimas

Deja, dažnai nutinka taip, kad tradicinės apklausos nesuteikia pakankamai duomenų ir nustatyti tikslią produkto vertę yra sunku. Tokiais atvejais visuomet galima į vertės nustatymo procesą pažvelgti žaismingiau ir rinktis efektyvesnį sprendimą – vertės nustatymo žaidimą.

Vertės žaidimas yra metodas, leidžiantis įvertinti vertę, kurią sukurtas produktas ar paslauga teikia klientui. Svarbu žinoti, kad vertės žaidimas gali būti žaidžiamas mažesnėse diskusijų grupėse ir naudojant internetinį įrankį. Vis dėlto dažniausiai yra naudojamasi internetiniu įrankiu, nes tuomet galima pasiekti didesnį klientų ratą. Kaip žaisti vertės žaidimą?

  • Sukurkite virtualias jūsų klientams svarbių produktų korteles.
  • Pasinaudokite internetiniu įrankiu (elektroniniu paštu, žiniatinklio nuoroda) ir išsiųskite šias korteles klientams.
  • Gavę korteles klientai jas reitinguos pagal savo pageidavimus bei poreikius.
  • Gausite atsakymą, kaip klientai vertina jūsų pasiūlymus.

Toks paprastas žaidimas atneš labai daug naudos, nes bus gauta vertingos informacijos apie tai, kokius produktus žmonės renkasi, kodėl juos renkasi, ką mano apie vieną ar kitą produktą bei kokia yra jūsų pasiūlymo vertė.

Kiekvieno produkto vertė – svarbi

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad nepaisant to, koks produktas yra pristatomas rinkai, nustatyti jo vertę – labai svarbu. Tik žinant produkto vertę galima sėkmingai konkuruoti, plėtotis ir gauti akivaizdžią naudą.

Šiuo metu yra prieinama daug naudingų žinių bei mokymų, kurių dėka tiek produkto šeimininkas, tiek visa kūrimo komanda gali ne tik sėkmingai nustatyti, bet ir padidinti produkto vertę, reikia tik šiomis žiniomis pasinaudoti.