Keliautojas, žurnalistas Vytaras Radzevičius: „Pamario kraštas man neabejotinai yra unikali Lietuvos vieta“

Starkus ir_Radzevicius_2Kovo 3 dieną Šilutė sulauks ypatingų svečių – populiariausių XXI amžiaus Lietuvos keliautojų Martyno Starkaus ir Vytaro Radzevičiaus. Šiemet sukanka 10 metų, kai prasidėjo šių dviejų vyrų kelionės po pasaulį. Žurnalistai, rašytojai, TV laidų vedėjai savo titulų bagažą papildė dar vienu skambiu pavadinimu – kelionių didmeistriai. Mūsų mieste jie žada papasakoti istorijų, kurių neparodė TV, šilutiškiams siūlo daugiau nei dvi valandas gerų emocijų, vertingų patarimų susiruošusiems keliauti ir išskirtinių dovanų. Laukdami jų Šilutėje, nusiuntėme keletą klausimų, į kuriuos atsakė V.Radzevičius.

-Jau dešimt metų keliaujate po egzotiškas šalis – nuo Meksikos iki Japonijos, nuo Afrikos iki Kinijos. O ką galėtumėte pasakyti apie Pamario kraštą?

– Pamario kraštas be jokių perlenkimų ir gražbyliavimų man yra unikali Lietuvos vieta. Regionas itin skiriasi nuo kitų ir architektūros paveldu, ir istorija. Artimiau šį kraštą pažinau, kai dirbau sporto režisieriumi Baltijos televizijoje ir 1993-96 metais buvau pirmųjų trijų LKL sezonų transliacijų režisierius. Tada iš Šilutės nebuvo galimybės rungtynes rodyti tiesiogiai – vaizdo įrašai po vieną kėlinį buvo vežami į Klaipėdą su valandos pavėlavimu.

„Šilutės” krepšinio klubas buvo kietas riešutas su savita trenerio Stepono Kairio filosofija. Šioje komandoje rungtyniavo pirmieji LKL legionieriai. Rungtynės vykdavo salėje prie ligoninės, už Šyšos. Kilnojamoji televizijos stotis su transliacijos įranga ir režisieriaus pultu buvo autobuse be langų. Jis stovėdavo aikštelėje į Rusnės pusę.

Kartą pavasarį, baigę transliaciją, atsidarėm duris ir… negalėjome išlipti. Prasidėjęs potvynis užsėmė kopėtėles ir vanduo kilo tiesiog akyse. Pusiau braidydami vyniojome kamerų kabelius, o iš Šilutės televizijos autobusas išvažiavo tarsi kreiseris per vandenį plauktų.

– Šilutės kulinarinė egzotika – nėgės, žuvienė su nuodėguliu. Kokie jūsų egzotiškiausi maisto patyrimai?

– Esu ragavęs Šilutės egzotikos. Skanu! Viliuosi, kad kada nors pavyks atvažiuoti ir į žuvienės čempionatą. Egzotiškiausias ragautas patiekalas buvo plakanti kobros širdis, užgeriama jos krauju su degtine. Dar kepta jūrų kiaulytė Peru buvo labai skani – tai nacionalinis patiekalas, o „kiaulytės” Andų pievose išauga iki kelių kilogramų svorio. Kitų dalykų gal neminėsiu, kad negadinčiau apetito.

– Ar tokios kelionės kaip jūsų paprastiems žmonėms įkandamos? Kaip jas susiplanuoti?

– Mes irgi esame paprasti žmonės ir pradėjome nuo nulinės patirties. Žinau vieną dalyką – svarbiausia pakilti nuo sofos ir bandyti. Ir žinau ne vieną žmogų, kuris tai padarė, ir džiaugiasi pasaulio pažinimu.

– Esate išmaišę daugybę pasaulio šalių. Gal planuojate turą per Lietuvą?

– Praėjusią vasarą driokstelėjome traktoriais per Lietuvą, nuo ryčiausio taško iki Palangos. Ir dar visokių projektų būta. Bet kada nors planuojame išbandyti ir nuotykius Lietuvoje. Tikrai yra ką veikti. Pamario krašte taip pat. Gal varnų pagaudysim kaip kuršiai? Ar žiemą vėgėles Nemune gaudysim? Galimybių daug visokių.

– Susitikimo su šilutiškiais afišoje skelbiate, kad žiūrovų laukia išskirtinės dovanos? Išduokite, koks bus pagrindinis prizas – gal tai bus kelionė kartu su jumis? Suintriguokite šilutiškius, kodėl verta ateiti į susitikimą su jumis?

– Mielai keliautume didesniu būriu, bet tai neįmanoma. Bet garantuojame teigiamas emocijas, daug juoko ir gerų įspūdžių. Kaip ir dovanų.

Starkus ir_RadzeviciusStarkaus & Radzevičiaus kelionės

10 įdomių faktų

1. Dukart aplink pasaulį. Sudėjus visus nukeliautus kilometrus (be skrydžių), M.Starkus ir V.Radzevičius baigia apsukti antrą ratą aplink Žemę. Pirmas ratas baigtas 2010 metais Kinijoje. Iki antro rato aplink Žemės rutulį liko apie 5000 km.

2. Nuo rogučių iki dramblio. Išbandyta apie 20 keliavimo būdų: lėktuvai, sraigtasparniai, lengvieji automobiliai, traktoriai, sniego valymo mašina, sunkvežimiai, autobusai, motoroleriai, motociklai, tuk-tukai, dviračiai, oro keltuvai, laivai, rogės, traukiniai, drambliai, kupranugariai, žirgai, asilai. Gal reikėtų priskaičiuoti ir rodeo bulius Australijoje? Tada tai buvo trumpiausios kelionės, trukusios vos po kelias sekundes.

3. Antarktidos dvelksmas. Aplankyta ir prisiliesta prie visų kontinentų, išskyrus Antarktidą. Bet, švelniai tariant, gaivus jos dvelksmas taip pat buvo juntamas – piečiausiame pasaulio mieste, Ušuajoje (Argentina), vos už 900 km nuo Antarktidos, buvo išties šalta.

4. Aukščiau tik dangus. Aukščiausias pasiektas miestas – Potosis Bolivijoje, 4067 metrai virš jūros lygio. Pakeliui į šį miestą aukštimačiai rodė ir 4351 m aukštį. Važiuojant į įkalnes tose Andų vietose keliautojų automobilį VW Combi „Snaigė” lenkdavo pėsčios vietinės moteriškės su katiliukais, išėjusios druskos pas kaimynes.

5. Dėmesio, siena! Keliautojai nebeskaičiuoja, kiek kartų jie kirto valstybines sienas. Antai užstrigus tarp Gvatemalos ir Salvadoro tapo gero tono požymiu nueiti iš vienos valstybės į kitą nusipirkti spragintų kukurūzų. Pasieniečiai nebedėjo antspaudų į pasą ir tik atsainiai mostelėdavo ranka – vis tiek vietiniai. Ir taip keliolika kartų.

6. Skonio reikalas. Lietuvio gomuriui neįprasčiausi ragauti patiekalai – kepta jūrų kiaulytė, šviežiai nugalabyta kobra arba virti pašvinkę anties kiaušiniai. Vabalai, lervos, gyvos krevetės ar asiliena bei kupriena egzotinės nuostabos nebekelia.

7. Nakvynė po žeme. Keisčiausia pasitaikiusi nakvynės vieta – buvusios opalų kasyklos CooberPedy miestelyje, Australijoje. Keliautojai miegojo kambariuose, kurie buvo įrengti apleistose šachtose po žeme. Kas skaitė H.Welso romaną „Laiko mašina”, gali prisiminti požemių gyventojus morlokus.

8. Natūralūs nuostoliai. Kaip kariuomenės skaičiuoja natūralius nuostolius, taip M.Starkus ir V.Radzevičius per visas keliones neteko rankinio laikrodžio, vardinio peilio ir dviejų vaizdo kamerų.

9. Įkalinimas. Keliautojai dusyk buvo įstrigę vietose, kuriose buvo galima mirti iš nuobodulio, bet ten reikėjo praleisti bent po 4 dienas. Taip gavosi. Tai sostinės Nuakšotas (Mauritanija) ir Taškentas (Uzbekistanas). Ir dabar keliautojai tokias priverstines prastovas vadina „taškentais” (gilus atodūsis privalomas).

10. Avarijos. Beveik du kartus apvažiavus Žemės rutulį, keliautojai pateko į vieną eismo įvykį. Ekspedicijoje „Šilko kelias” sankryžoje V.Radzevičiaus ir M.Starkaus automobilis lengvai stuktelėjo kitą ekspedicijos automobilį. Tai įvyko Balstogėje. Anot keliautojų, susidūrimo pasekmės aerodinaminėms automobilio savybėms įtakos neturėjo.