Kintų muzikos festivalis šiemet plečiasi, apjungdamas praeities, dabarties ir ateities žymes

kintu festivalio_Zurnalas_final_v18_copyKintų miestelis jau šeštąją vasarą taps traukos centru besiilgintiems muzikos ir gamtos grožio dermės. Nuo 2012 m. rengiamas Kintų muzikos festivalis (KMF) per gana trumpą laikotarpį tapo miestelio gyvenimui reikšmingu įvykiu, galbūt netgi reiškiniu, nešančiu bendruomenei pridėtinę vertę – suteikiančiu galimybę iš arti pažinti kultūrinius įvykius ir procesus, plėsti kultūrinį akiratį; ne mažiau svarbu ir tai, kad rengimasis festivaliui ir pats jo vyksmas glaudžiai sutelkia nemažą dalį kintiškių, taip stiprindamas bendruomeniškumą.

Pripažįstant aukštą meninį lygį ir poveikį regioniniu bei nacionaliniu mastu, festivaliui šiemet pratęsta platformos „Europe for Festivals – Festivals for Europe“ (EFFE) narystė.

Šiemet kultūriniai procesai Kintuose plečiami: šią vasarą čia polifoniškai susipins festivalis, kompozitorių dirbtuvės – kursai ir Reformacijos 500-osioms metinėms skirti renginiai. Iš pirmo žvilgsnio galbūt atrodantys nesusiję, iš tiesų visi šie renginiai yra praeities, dabarties ir ateities Kintų žymės.

Vakarų Lietuvoje paplitusio protestantiškojo tikėjimo (evangelikų liuteronų) bendruomenę turintis Kintų miestelis gali didžiuotis viena iš seniausių šio krašto bažnyčių – Didžioji Kintų bažnyčia pastatyta dar 1705 m.

Šilutės krašte surengiami koncertai kartu bus KMF organizatorių – direktorės Audros Juodeškienės, meno vadovo Gedimino Gelgoto – simbolinė padėka Šilutės kraštui ir Kintų tikinčiųjų bendruomenei, bendradarbiaujančiai ir geranoriškai leidžiančiai naudoti bažnyčią kaip festivalio koncertinę erdvę.

Istorijos atminčiai įprasminti, Reformacijos metinėms pažymėti ir padėkai subtiliai išreikšti numatomi du senosios muzikos koncertai.

Reformacijos amžiaus – Renesanso epochos – muzikos ir poezijos jungtys suskambės tarptautinio senosios muzikos ansamblio „Canto Fiorito“ (meno vadovas Rodrigo Calveyra) teatralizuotame koncerte „Langas į sielą: žvilgsnis XVI amžiaus muzikoje ir poezijoje“. Čia bus pasakojama jaudinanti meilės istorija, subtiliai apjungianti XVI a. italų ir ispanų polifoninės muzikos meistrų kūrinius, išryškinant mylinčių ir mylimų, spindinčių, verkiančių ar žudančių akių įvaizdžius – programos koncepciją inspiravo būtent žvilgsnis kaip vienas ryškiausių Renesanso meno įvaizdžių. Šilutėje vyksiantis koncertas bus reta proga susipažinti su šios epochos muzika ir jos embleminiu instrumentu – liutnia, tiek lydėdavusia dainininkų balsus, tiek skambėjusia savarankiškai ir perteikusia Renesanso daugiabalsės muzikos rafinuotumą. Poetišką programą atliks trys „Canto Fiorito“ atlikėjai: senojoje muzikoje besispecializuojanti dainininkė Renata Dubinskaitė (mecosopranas), vienas ryškiausių Europos renesansinės liutnios atlikėjų ispanas Ariel Abramovich ir ansamblio „Canto Fiorito“ meno vadovas, garsus išilginės fleitos bei korneto atlikėjas brazilų kilmės Rodrigo Calveyra. Programos režisierė – jauna režisierė Karina Novikova, kurianti operos pastatymus įvairiose Europos šalyse.

Dar vienas Reformacijos paminėjimui skirtas renginys suteiks progą išgirsti Johanno Sebastiano Bacho – kompozitoriaus, ištikimai dirbusio liuteronų bažnyčiai – muziką. Kintų bažnyčioje vyksiantis koncertas „Dievo šokis: Bacho muzika solo instrumentams“ atskleis naują J.S.Bacho siuitų violončelei skambesį – R.Calveyra jas atliks išilginėmis fleitomis. J.S.Bacho siuitas violončelei sudaro senoviniai šokiai (išskyrus įžangą) – visuomet skamba alemanda, kurantė, sarabanda, žiga, o tarp pastarųjų įterpiami menuetai, bure ar gavotai. Šedevrais laikomos siuitos atskleidžia  viena melodine linija pasiekiamą daugiabalsės muzikos efektą. Anglų muzikologas ir kompozitorius Wilfridas Mellersas jas taikliai pavadino „monofonine muzika, kurioje žmogus sukūrė Dievo šokį“.

Ateities gaires Kintuose žymi pirmą kartą čia vyksiančios tarptautinės jaunųjų kompozitorių dirbtuvės, vadovaujamos Maastrichto (Olandija) konservatorijos ir Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) docento Vykinto Baltako.

Kompozitoriai iš Didžiosios Britanijos, Olandijos, Graikijos, Irano ir Lietuvos savaitę (liepos 17-23 d.) gyvai eksperimentuos su atlikėjais – LMTA Šiuolaikinės muzikos studijų programos magistrantais ir ambicinguoju naujosios muzikos ansambliu „Synaesthesis“ iš Vilniaus. Kūrybinių dirbtuvių tema – muzikos ir vaizdo santykis: tema atliepia šiandien itin aktualią tarpdisciplininę prieigą.

Kursų metu numatomi trys koncertai. Pirmasis iš jų – liepos 19 d. LMTA Šiuolaikinės muzikos programos studentų Dominyko Besakirsko (perkusija) ir Dominyko Norkūno (gitara) rengiama programa, kurioje skambės Helmuto Lachenmanno, Therry de Mey, Steveæo Reicho ir Jenso Peterio Ostendorfo kompozicijos bei autorinės improvizacijos. Dar vienas koncertas skambės liepos 22 d. Kintų didžiojoje bažnyčioje – minėti atlikėjai kartu su ansambliu „Synaesthesis“ atliks Karlheinzo Stockhauseno ir dirbtuvių dalyvių kūrinius. Kursus vainikuos koncertas, vyksiantis liepos 23 d. Rusnės saloje įsikūrusioje seniausioje liuteronų bažnyčioje: „Synaesthesis“ ansamblis atliks rezedencijos studentų, V.Baltako bei kitų autorių (Simon Steen – Andersen, Gķrard Grisey, Louis Andriessen ir kt.) kompozicijas.

Šios kūrybinės dirbtuvės – žingsnis į tolesnių planų realizaciją: ateityje organizatoriai norėtų Kintuose įrengti nuolat veikiančią menininkų rezidenciją, galinčią būti tarsi antraisiais namais kūrėjams, ieškantiems įkvėpimo ir erdvės harmoningoje, ramioje aplinkoje, nuostabios gamtos apsuptyje.

Su visais šiais senosios ir naujosios muzikos renginiais polifoniškai kontrapunktuos vienas iš Kintų dabarties simbolių – Kintų muzikos festivalis, šiemet vyksiantis liepos 21 – rugpjūčio 4 dienomis. Jo ašimi taps vokiečių kompozitoriaus, vieno iš europietiško minimalizmo pradininkų Peterio Michaelio Hamelio, šiemet švenčiančio 70-metį, koncertas. Taip pat tradiciškai skambės Naujų idėjų kamerinio orkestro (NIKO) rengiamas, didžiulio publikos susidomėjimo sulaukiantis Naktinis koncertas, NIKO solistų pasirodymai, o festivalį vainikuos specialiai suburto Kintų muzikos festivalio simfoninio orkestro (dirigentai Gediminas Gelgotas ir Martynas Stakionis) ir solistų, smuikininkų Davido Nebelo (Šveicarija) ir Augustos Jusionytės (Lietuva) koncertas.