Moteris nuskendo kartu su jachta – kaltų dėl žūties nėra

jachta nuskendo r dovydaicio nuotraukaMarijampolietis buriuotojas Antanas Mieliauskas, kurio jachta Kuršių mariose nuskendo kartu su 62 metų drauge Vida Bartninkiene, nestos prieš teismą. Taip nutarė teisėsaugininkai, ištyrę tragedijos aplinkybes.
Nelaimė įvyko, kai 67 metų A.Mieliauskas su draugais Artūru Matijošaičiu ir V.Bartninkiene pernai liepos pabaigoje išplaukė į Kuršių marias nedideliu 5,5 metro ilgio buriniu laivu, kurį laikė Uostadvario (Šilutės r.) uoste.

Nuplaukus apie tris kilometrus nuo Ventės rago į jachtą staiga pradėjo skverbtis vanduo – pasistojęs piestu burlaivis per kelias sekundes nugrimzdo į marių dugną kaip kirvis. Denyje prie vairo stovėjęs A.Mieliauskas ir jo bendraamžis A.Matijošaitis šoko į vandenį ir išsigelbėjo. O jų bendrakeleivė V.Bartninkienė, nespėjusi išsiropšti iš užtvindytos kajutės, nuskendo kartu su jachta.

Gelbėjimosi liemenėmis vilkinčius vyrus po valandos pastebėjo ir išgelbėjo netoliese žūklavę žvejai.jachta nuskendo narai

Po kelių dienų iš Kuršių marių dugno ištraukus jachtą paaiškėjo avarijos priežastis. Laivas nugarmėjo į 4 metrų gelmę lūžus apatinei plastikinio korpuso detalei – falškiliui.

Moters negalėjo išgelbėti

Gelbėtojai iš nuskendusios jachtos ištraukė ir V.Bartninkienės kūną. Moteris su gelbėjimosi liemene rasta prispausta prie kajutės lubų.

Ant baržos paguldytas burlaivis buvo nuplukdytas į Uostadvarį, kur jį apžiūrėjo Šilutės policijos pareigūnai ir Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) specialistai.

Po to A.Mieliauskui leista jachtą vežtis į Marijampolę.

„Įvyko nelaimingas atsitikimas. Apatinėje burlaivio korpuso dalyje atsivėrus plyšiui, jis nuskendo akimirksniu. Išsigelbėję vyrai tuo metu tikrai negalėjo pasinerti iki jachtos ir ištraukti kajutėje buvusios moters“, – kalbėjo Šilutės prokuroras Marius Maurius.

A.Mieliauskas tikino nežinąs, kas tuomet atsitiko marių viduryje: „Gal bangos išklibino falškilį, kad jis lūžo? Prieš kelionę jokių įtarimų dėl laivelio techninės būklės nebuvo. Kai vėjas sustiprėjo, pasukome Nidos uosto link. Tada į vidų ėmė skverbtis vanduo.“

Ikiteisminis tyrimas nutrauktas išsiaiškinus, kad A.Mieliausko veiksmuose nusikaltimo požymių nėra. Jachtos savininkas prieš vasaros sezoną apžiūrėjo savo laivą, jokių plyšių korpuse nepastebėjo.

Nesuspėjo net šūktelėti

A.Bartninkienę ir A.Mieliauską siejo šilti santykiai – jie užmezgė draugystę po to, kai prarado sutuoktinius. Žuvusiosios duktė ir kiti giminaičiai jachtos savininko dėl tragedijos nekaltina.

„Nieko negalėjau padaryti – marios smarkiai bangavo. Buvo švystelėjusi mintis, kad Vida irgi išsigelbėjo. Žvalgiausi, tačiau niekur jos nemačiau“, – sielojosi A.Mieliauskas.

Marijampolietis pasakojo, jog su draugu išgriebęs penkis kibirus vandens suprato, kad vieni nesusitvarkys. Dar bandė mobiliuoju telefonu susisiekti su gelbėjimo tarnybomis, bet nespėjo.

Plastikinės jachtos laivugaliui panirus, A.Mieliauskas ir A.Matijošaitis atsidūrė vandenyje, nespėję net šūktelėti ar ištiesti pagalbos rankos bendrakeleivei kajutėje.

Marijampolės buriuotojų klubo vadovas Rimantas Dovydaitis perspėja: „Tokios jachtos nepatvarios. Reikia atidžiai tikrinti falškilio ir forštevenio tvirtumą, žiūrėti, kad nebūtų įtrūkimų prie vairo ašies, vantų tvirtinimo vietose. Niekam nepatariu pirkti senų plastikinių burlaivių.“

Mažesnių burlaivių netikrina

Tačiau A.Mieliauskas rizikavo – užsienyje įsigijo daugiau kaip 40 metų naudotą jachtą. Po to LSLA atstovo Vilkaviškio rajone paprašė įvertinti pirkinio techninę būklę.

„Jis mane patikino, kad pramoginėms jachtoms iki 6 metrų ilgio techninė apžiūra nebūtina“, – pokalbį su inspektoriumi prisiminė A.Mieliauskas.

LSLA specialistai patvirtino, kad tokio ilgio pramoginės jachtos išties neregistruojamos, šeimininkai patys kontroliuoja jų techninę būklę.

R.Dovydaitis mano, kad įvertinti A.Mieliausko jachtos būklę būtų buvę sudėtinga: „Falškilio ir dugno sujungimo siūlių patikra faktiškai neįmanoma – jos užklijuotos antromis grindelėmis.“

Pasikeitus Vidaus vandenų kodeksui, ilgesnių nei 5,5 metro visų pramoginių ir sportinių jachtų techninės apžiūros, laivavedžių mokymo, jų kvalifikavimo funkcijas perėmė Lietuvos buriuotojų sąjunga.