Multiinstrumentalistas T.Dobrovolskis: „Su bet kokiu daiktu galima kurti muziką“

SG101079Improvizacija Aura Soma kvapais ir emocijomis. Makabriški, mistiski, nežemiški (?) muzikiniai koliažai, užpildantys erdvę ir prilygstantys Peru šamanų ritualams. Tai Kvapų ir muzikos garsų sesija, kelionė į savo vidinį pasaulį, į kurią kviečia kompozitorius, perkusininkas bei multiinstrumentalistas Tomas DOBROVOLSKIS.

Prieš 8 metus į durų staktą stuktelėjęs 30 metų namuose kabėjusį varinį lempos gaubtą, jis atrado naują garsą ir pasaulyje analogų neturintį muzikinį instrumentą.

Nuolatinis menininkų plenerų Mingėje organizatorius vilnietis Pranciškus Dobrovolskis pakvietė bičiulius savo sodyboje Ventėje susipažinti su sūnėno Tomo kuriamomis unikaliomis muzikinėmis kompozicijomis.

Ledi Nada esensija suvienija

Žmonės, buvę pas šamanus Peru, kompozitoriaus sesiją prilygina šamanų ritualui. Sakė, kad jausmas ir rezultatas panašus, tik nereikia dukart po 11 dienų pasninkauti ar gerti iš specialių žolių verdamo gėrimo aivaska, turinčio narkotinių savybių, sustiprinančio žmogaus jutimus ir padedančio pasinerti į transą.

T.Dobrovolskis pasakoja, jog Kvapų ir muzikos garsų sesija skatina žmogaus organizmo jusles, virpina čakras. Čakra – hinduizmo dvasinėse praktikose yra bioenerginis centras, skirsto gyvybinę energiją.

Tai nėra gydomoji sesija, nėra jokios hipnozės, bet ją galima taikyti terapijos tikslais. Sesijos metu naudojami Aura Soma kvapai, pagaminti iš natūralių medžiagų, be jokios sintetikos.

Pirmiausia ant riešo užlašinami, įtrinami ir įkvepiami trys lašai Ledi Nada esensijos  – kūnui, sielai ir protui.

„Santykis su tuo kvapu parodo žmogaus santykį su pačiu savimi. Jei kvapas malonus, vadinasi gyvenate santarvėje su savimi, esate harmoninga asmenybė. Jei kvapas dirgina, kelia nemalonius jausmus, tai irgi atskleidžia santykį su savimi. Galbūt reikia pergalvoti savo veiksmus, gal iš savęs per daug reikalaujate?“, – aiškino T.Dobrovolskis.

Ši esencija aktyvuoja klausą, gebėjimą mėgautis muzika, atrasti vidinę tonaciją. Aura Somos moksle Ledi Nada laikoma rožinio spindulio meistro archetipu. Rožinė kvintesencija rekomenduotina lankant koncertus, parodas, kitus kultūrinius renginius, medituojant.

Pasak Tomo, kad nepaskęsti erdvėje ir laike sesijos karkasas yra, tačiau visa kvapų ir garsų sesija tampa improvizacija, derinama prie dalyvaujančių žmonių energetinių laukų.

Kadangi susibūrę skirtingi žmonės, visi su savo nusiteikimu, nuotaika, pradžioje naudojama Ledi Nada kvintesencija, kuri tarsi suvienija grupę į vieningą kolektyvą bendram tikslui, padeda per trumpą laiką sukurti draugišką atmosferą.559195 4539343806824 1845667627 n

Muziką kuria intuityviai

Sesijos metu rekomenduojama atsigulti, užsimerkti, atsipalaiduoti, pasinerti į savo vidinį pasaulį. Leisti savo pasąmonei, vaizduotei kurti asociatyvius paveikslus, projektuoti vizijas. Svarbu įsiklausyti į tylą, garsus, muziką.

„Galima pagalvoti apie neišspręstą klausimą, kas graužia galvą, dvejones. Sesijos gale ar net po kelių dienų, galbūt, rasite atsakymą, sau atsakysite į klausimą“, – patarė Tomas.

Sesijos metu sklindantys garsai įvairiose vietose tarsi vaikšto erdvėje. Šįsyk muzikanto asistentė buvo septynmetė jo dukra Modė. Ji buvo migruojantis „muzikos instrumentas“, vaikštantis tarp žmonių, ir atliko garsų masažą: kūrė vėją, lietų, įvairius gamtos garsus.

„Šis masažas – simpatiškas, malonus dalykas, neskausmingas, gal net truputį erotiškas“,- šypsosi muzikantas. Pasak jo, žvelgiant pragmatiškai, garsas yra virpesiai, oras – laidininkas tarp žmogaus ausies ir garso šaltinio. Garsas giliai vibruoja kūne ir tai gali būti panaudojama plačiai: atpalaiduoja kūną ir nervinę sistemą, atkuria harmoniją. Tokia forma kaip Tomas, Lietuvoje garso masažo niekas nedaro.

T.Dobrovolskis kurdamas muziką remiasi savo filosofija ir viską daro intuityviai, bet nekopijuoja svetimų, todėl negalima teigti, kad jis remiasi ajurveda, šamanizmu ar kuo kitu.

„Galbūt tai primena jau atrastus dalykus. Ne aš vienas toks protingas. Esu pats protingiausias tik čia, šioje vietoje (rodo apskritimą aplink save). Kitoje vietoje jau jūs pats protingiausias“, – aiškina jis.

Neįdomu daryti tą patį, ką jau daro kiti, todėl kompozitorius vis ieško savų variacijų. Pradėjęs nuo varinio gaublio, jis ėmė kurti elektroninės muzikos kompozicijas.

„Čia kaip velykinis kiaušinis su žolelėmis. Įmetei į dažus, ištraukei ir žiūri: čia panašu į angelą, čia – į karvę, o čia – medis…“ – improvizacijų atradimus apibūdina jis.

Šias muzikos ir kvapų sesijas galima kartoti tiek dažnai, kiek pats žmogus nori. Tai – kaip arbata – jūs galite ją traktuoti kaip gėrimą, malonumą, arba kaip vaistą.

Instrumentus gaminasi pats

Po sesijos dalyviai prisipažino, kad apibūdinti žodžiais jutimus – sudėtinga. Vieniems muzika sukėlė Pamario krašto vaizdinius – potvynį, klykiančius paukščius, kitiems – audros apimtas Kuršių marias.

Pusapvalis stiklo akvariumas su vandeniu, varinis gaublys, fleita, medinė tumba, perdarytas tamburinas, kalimbos… Tai tik dalis instrumentų, kurie išdėstyti priešais muzikantą ir naudojami muzikiniame performanse sesijos metu. Dėžė – muzikinis instrumentas, paprastai naudojamas ispanų flamenko muzikoje. Tomas ją pasigamino pats ir patobulino – pridėjo kastanjetes.

Muzikantas yra išradęs unikalų varinį mušamąjį instrumentą – varinį gaublį, pagamintą iš lempos gaubto. Juo išgaunami skirtingi garsai, priklausomai nuo to, ar gaublys trinamas, spaudžiamas, beldžiamas, krapštomas, džyrinamas…

Esate matę, kaip grojama su pusiau pilna skysčio taure? Panašiu principu groja T.Dobrovolskis akvariumą primenančiu muzikiniu instrumentu: drėkindamas indo kraštus, teliūskuodamas vandenį jis išgauna platų spektrą garsų, sukuriančių aliuzijas priklausomai nuo klausančiojo vaizduotės. Prie indo primontuoti davikliai garsą sustiprina.

Liepos mėnesį T.Dobrovolskis reprezentavo Lietuvą Pietų Korėjoje vykusioje parodoje „Expo 2012“. Šalia buvo Kongo Respublikos paviljonas, kur muzikantas nusižiūrėjo būgną, kurį vėliau nusipirko.

Kompozitorius pasirodymų metu dažnai naudoja ir savo balsą: nuo tylių šnabždesių, švilpesių, caksėjimo iki afrikietiško dainavimo. Muzikines kompozicijas kurti padeda efektų pedalai. Jis gyvai įrašo savo skleidžiamus garsus, ant viršaus kitus, o vėliau juos paleidžia kaip priedą prie tolesnio muzikavimo. Derindamas garsus muzikantas sukuria kelių atlikėjų iliuziją su paskui girdimu aidu.

„Turint įrangą, su bet kokiu daiktu galima kurti muziką“, – patikina kompozitorius.

Pažiūrėkite ir paklausykite kaip atrodo T.Dobrovolskio pasirodymai:

 Projektas „Šilutės krašto kultūra ir žmonės: tradicijos, istorija, kūryba“.