Nelaimingasis Vilkyčių tiltas: statybininkai jau pjaustė, bet atsibudo paveldosaugininkai

Gerokai įsibėgėjusi valstybinės reikšmės kelio Kaunas – Jurbarkas – Šilutė – Klaipėda rekonstrukcija sustabdyta dėl kone šimtmečio senumo metalinio tilto per Veiviržo upę ties Vilkyčiais. Jį išsaugoti ragina viešai neprisistatę istorijos puoselėtojai.

Darbus vykdančios bendrovės darbininkai senojo tilto sijas jau buvo pradėję pjaustyti, bet praėjusią savaitę ant tilto pasirodę Kultūros paveldo departamento (KPD) Klaipėdos skyriaus specialistai darbus sustabdė. Esą tik dabar susivokta, kad 100 metų senumo statinys gali būti kultūros paveldas, o tai reiškia, kad jį reikia išsaugoti.

Nepavydėtinoje situacijoje atsidūrė statybininkai ir juos samdžiusi VĮ Klaipėdos kelių tarnyba: darbų apimtis milžiniška – už 1,6 milijono eurų, terminai spaudžia, bet statyba nutraukta iki… nežinia kurio laiko.

Kuo šis prastesnis už kitus?

Ties Vilkyčiais, Šilutės ir Klaipėdos rajono riba, esantis geležinis tiltas per Veiviržo upę buvo pastatytas 1921 metais. Daugelis tokių tiltų (Šilutės, Priekulės, Sakūčių ir kt.) įtraukti į paveldo sąrašą, tačiau šis jame iki šiol nebuvo atsidūręs.

Todėl kelio remonto ėmęsi kelininkai, įvertinę, kad tiltas – avarinės būklės, numatė jį išardyti, o jo vietoje pastatyti naują tiltą. Projektą patvirtino visos atsakingos institucijos, tarp jų – ir paveldosaugininkai.

Tačiau kažkas iš žmonių, neabejingų istoriniam paveldui, sujudino ir žiniasklaidą, ir paveldosaugininkus, kad tiltą reikia išsaugoti.

Redakcija išklausė kelių šilutiškių nuomones. Žmonės stebėjosi, kuo šis tiltas prastesnis, nei pavyzdžiui Verdainės Šilutėje ar Priekulės per Miniją, kuriems buvo rasta galimybių restauruoti ir pinigų. Juk visi jie panašaus amžiaus, bet sugebėta išsaugoti visų autentišką išvaizdą.

Už krašto paveldo išsaugojimą sergantys pašnekovai įsitikinę, kad tokie statiniai yra krašto puošmena ir būtinai turi išlikti ateities kartoms.
 
Ir išties, rekonstruojant tokį siaurą, vienos eismo juostos tiltą Verdainėje, šalia jo buvo pastatytas dar vienas gelžbetoninis tiltas. Taip ir avis (šiuo atveju – senasis tiltas) išliko sveika, ir vilkas (t.y. eismo dalyviai) sotus, tiksliau, buvo užtikrintas saugus abipusis eismas.

Paveldosaugininkai liepė saugoti

Kelyje į Klaipėdą rekonstrukciją vykdo Klaipėdos bendrovė „Lemminkainen Lietuva“, projekto vertė – kone 1,6 mln. eurų. Darbai numatyti baigti kitų metų spalį.

Dabar šalia senojo tilto pastatytas laikinas, o šimtametis „senukas“ prieš savaitę jau buvo pradėtas pjaustyti. Ketvirtadienį darbus sustabdę Kultūros paveldo departamento darbuotojai kreipėsi į Klaipėdos savivaldybę ir paprašė kuo greičiau pasirūpinti, kad tiltas būtų išsaugotas, nes jis turi kultūrinę ir istorinę vertę.

„Lemminkainen Lietuva“ vadovai žiniasklaidoje jau pareiškė, kad dėl to žlugs 1,6 mln. eurų projektas, o Šilutės kraštas liks be susisiekimo su Klaipėda.

O Lietuvos automobilių kelių direkcijos konsultantas Evaldas Tamariūnas dienraščiui „Klaipėda“ sakė, kad nei bendruomenės emocijos, nei visuomenininkų siekiai nesustabdys projekto.

„Rekonstravimo metu bus rekonstruotos esamos atramos, o perdanga ir paklotas bus įrengti nauji. Darbai vykdomi gavus leidimus iš Klaipėdos ir Šilutės rajonų savivaldybių. Techninis projektas parengtas ir suderintas su visomis suinteresuotomis institucijomis. Projekto keisti dabartinėje stadijoje negalima, o ir nebūtina saugoti konstrukcijų, nes tiltas nepriklauso Nekilnojamajam kultūros paveldui“, – „Klaipėdai“ aiškino E.Tamariūnas.

Vilkyčių bendruomenė neprotestuos

Tuo tarpu Šilutės savivaldybės Kultūros skyriaus vedėja Vilma Griškevičienė tvirtina, kad Šilutės savivaldybė šiam projektui iš viso įtakos neturi, nes tiltas yra ne Šilutės, o Klaipėdos rajono nuosavybė. Tad šilutiškiams, vedėjos žodžiais tariant, belieka tik laukti, kol jis – išsaugotas ar perstatytas – bus atidarytas.

Ilgametė Šilutės kultūros srities vadovė, vadovaujanti ir Mažosios Lietuvos etninės kultūros globos tarybai, šiuo klausimu turi savo nuomonę. Anot jos, Šilutės rajone iš viso yra 193 įvairūs tiltai ir tiltukai. Daug jų yra mūsų krašto puošmena, jie kitokie, saviti, todėl juos būtinai reikėtų restauruoti ir išsaugoti.

„Šalia senojo galėtų naujas atsirasti: ir šiuolaikiška, ir žmogiška būtų, ir eismui patogu, ir dalelę savo krašto istorijos išsaugotume“, – sakė V.Griškevičienė.

Vilkyčių bendruomenės „Viltis“ pirmininkas Mantas Genys palaiko kelininkų iniciatyvą statyti naują tiltą. „Kaip vairuotojas esu už kelių atnaujinimą ir modernią jų infrastruktūrą. Kalbėjome su seniūnaičiu ir bendruomenės nariais. Nesiimsime jokių protesto žygių dėl to tilto saugojimo nei aš, nei bendruomenė“, – sakė M.Genys.

Atsibudo ir sustabdė statybininkus

Klaipėdos regiono kelių Klaipėdos kelių tarnybos vadovas Petras Kaučikas pripažino, jog šiuo metu atsidūrė nežinomybėje ir niekas pasakyti nebegali, kaip tilto remontas vyks ateityje.

Kelininkų viršininkas sakė, kad turi KPD vadovų raštą, jog Vilkyčių tiltas nėra kultūros paveldo objektas, vadinasi, jokių papildomų sąlygų dėl jo išsaugojimo nėra.

„Dabar kažkas atsibudo. Juk turėjo matyti tada. O dabar mes įklampinome statybininkus, nes reikia laukti, kol Klaipėdos rajono Nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba nuspręs, saugotinas tas objektas ar ne“, – kalbėjo P.Kaučikas.

Jei bus nuspręsta, kad tiltas saugotinas, tuomet, anot P.Kaučiko, teks viską pradėti iš naujo – nuo pat projektavimo darbų. Projektuotojams reikėtų spręsti, ar įmanoma restauruoti to tilto sijas.

Pasak P.Kaučiko, tilto būklė yra tokia bloga, kad stebint, kaip juo važiuoja sunkiasvoris transportas darosi labai nejauku. Mat kadaise jis statytas skaičiuojant, kad maksimaliausias juo važiuojančio transporto svoris bus 27 tonos, o dabar važinėja daugiau nei po 40 tonų sveriantys vilkikai.

P.Kaučiko nuomone, mūsų krašte yra daug istorinių tiltų, tad užtektų, jei pasiliktume keletą gražiausių ir originaliausių, nebūtina saugoti visų.  

Tokių statinių yra daug

KPD Klaipėdos skyriaus vyriausiasis specialistas Laisvūnas Kavaliauskas irgi sako bijantis prognozuoti Vilkyčiuose susiklosčiusios situacijos pasekmes. „Bijau, kad nenutiktų kaip su buvusiu Šilutės geležinkelio stoties pėsčiųjų tiltu, kurį irgi buvo reikalaujama išsaugoti. Bene 10 metų saugojom jį Klaipėdoje, kol visai sudūlėjo ir tapo aišku, kad niekam jis nereikalingas“, – sakė L.Kavaliauskas.

Jis buvo susitikęs ir su „Lemminkainen Lietuva“ vadovais, ir žino, jog sustabdžius tilto remontą ši bendrovė kasdien patiria milžiniškus nuostolius.

Pasak L.Kavaliausko, Lietuvoje yra šimtai tūkstančių panašaus amžiaus statinių kaip Vilkyčių tiltas, ir tikrai ne visi jie verti būti įtraukti į saugotinų sąrašą. Be to, Vilkyčių tiltas išties yra labai prastos būklės, toks, kad „žaisti“ (t.y. išsaugoti – redakcijos pastaba), anot specialisto, galima būtų nebent su tilto turėklais, o važiuojamoji dalis turėtų būti statoma nauja.

L.Kavaliauskas prisimena, jog iniciatyva dėl Vilkyčių tilto išsaugojimo atėjo iš kai kurių Šilutės savivaldybės tarybos politikų.

Kaip nutiko, kad anksčiau specialistai nematė to tilto vertės, o dabar staiga lyg praregėjo? Anot L.Kavaliausko, anksčiau po visą Lietuvą važinėjo ir vertingų paveldo objektų dairėsi viena respublikinė komisija. Aišku, ji negalėjo įsigilinti į kiekvieno šimtamečio statinio istoriją ir būklę. O Klaipėdos rajono NKPV taryba sukurta vos prieš kelerius metus. Tikimasi, kad ji tilto likimą sės spręsti jau šią savaitę.