Patarimai ką daryti, jei oro uoste dingo lagaminas

lagaminasArtėjant atostogų sezonui, visi nekantriai planuojame savo poilsį, ieškome skrydžių ir apgyvendinimo. Tačiau nereikia pamiršti, kad įvairios smulkmenos gali sugadinti Jūsų atostogų nuotaiką. Vėluojant ar dingus bagažui, prieš akis iškyla ryškus šios problemos stereotipas – popietė karštame paplūdimyje su šiltais megztiniais.

Kaip to išvengti?

Lietuvoje 2005 m. ratifikuota Monrealio konvencija dėl tam tikrų tarptautinio vežimo oro taisyklių, pasirašyta 1999 m. gegužės 28 d., numato terminus ir kompensacijų dydžius, jei Jūsų bagažas dingsta, vėluoja ar atkeliauja sugadintas. Oro vežėjas laikomas atsakingu, jei dėl jo kaltės pametamas įregistruotas bagažas, jeigu atsitikimas, kuris buvo praradimo priežastis, įvyko orlaivyje arba bet kuriuo kitu laikotarpiu, per kurį aviakompanija buvo atsakinga už įregistruotą bagažą.

Neregistruoto bagažo atveju, įskaitant asmens daiktus, aviakompanija atsako tik tuo atveju, jeigu žala atsirado dėl jos ar jos darbuotojų arba atstovų kaltės.Dingus Jūsų bagažui ar gavus jį apgadintą, jokiu būdu neišeikite iš oro uosto bagažo skyriaus, būnant ten reikia užpildyti specialią formą (angliškai Property Irregularity Report). Formoje aprašykite lagaminą, jo turinį, jums bus suteiktas paieškos numeris.Prarastu pripažįstamas bagažas, kuris neatvežamas per 21 dieną nuo tos dienos, kai jis turėjo būti atvežtas arba pats vežėjas pripažįsta jo praradimo faktą.

Tokiu atveju keleivis gali gauti bagažo vertę atitinkančią kompensaciją, tačiau vežėjo atsakomybė ribojama iki 1000 specialiųjų skolinimosi teisių (maždaug 1200 Eurų). Atsižvelgiant į Europos teisingumo teismo praktiką, ši suma apima ir keleivių patirtus dvasinius išgyvenimus, t. y. neturtinę žalą. Oro vežėjas gali Jūsų prašyti pateikti įrodymų, pvz. lagamine buvusių daiktų čekių.

Jei negalite pateikti čekių, kompensacijos dydis nustatomas derybų keliu.Vėluojant bagažui, turite teisę įsigyti būtiniausius reikmenis, pvz., higienos reikmenis. Saugokite pagrindžiamų pirkinių čekius ir juos pateikite oro vežėjui kartu su pretenzija.

Tačiau taip pat verta atsiminti, kad vežėjas neatsako už žalą, atsiradusią dėl vėlavimo, jeigu jis įrodo, kad jis ir jo darbuotojai ir atstovai ėmėsi visų prieinamų protingų priemonių žalai išvengti, arba tai, kad jam ar jiems buvo neįmanoma imtis šių priemonių. Atostogų metu laikas bėga greitai, tačiau reikia nepamiršti, kad praleisti terminų pareikšti skundams nevalia.

Jeigu bagažas vėluoja, rašytinę pretenziją oro vežėjui reikia pateikti ne vėliau kaip per 21 dieną, nuo tos dienos kai Jums buvo perduotas vėluojantis bagažas.

Jei bagažui padaroma žala – rašytinę pretenziją reikia pateikti tuoj pat arba vėliausiai per 7 dienas. Kartu pridėkite formos, gautos oro uoste, kopiją, skrydžio registracijos kopijas, patirtų pagrindžiamų ir protingų išlaidų čekius. Visada pasiskaityti oro vežėjo bagažo vežimo taisykles – kokius daiktus vežti galima, kokių – ne ir už kuriuos kompensacija nebūtų mokama.

Lagamino turinį pasitikrinkite tik atskridę bagažo skyriuje, vėliau negalėsite įrodyti daiktų dingimo fakto.Oro vežėjai siūlo savo klientams papildomas etiketes, kuriose reikia pažymėti vardą, pavardę ir telefoną, ir jas pritvirtinti ant lagamino, tuomet lieka daugiau vilčių, kad dingęs lagaminas sugrįš teisėtam šeimininkui.Didžioji dalis lagaminų yra juodos spalvos, tad vertėtų atsiminti, kad visada lengviau apibūdinti dingusį bagažą ir jį rasti, jei šis būtų, pvz. oranžinis, arba išskirti jį ryškiu raišteliu.

Jei visgi registruotame bagaže vežate vertingus daiktus, vertėtų juos apdrausti papildomai.

Nepavykus problemos išspręsti su pačiu vežėju, kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (info@ecc.lt, tel. (8-5) 265 0368, www.ecc.lt, Odminių g. 12, 01122 Vilnius).

Europos vartotojų centrai veikia 27 Europos Sąjungos šalyse, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. Jie visi sudaro tinklą ir, gindami vartotojų teises, glaudžiai bendradarbiauja tarpusavyje.

Europos vartotojų centras padeda Lietuvos Respublikos vartotojui – Europos Sąjungos šalyse taip pat Norvegijoje ir Islandijoje nusipirkus netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, taip pat užsieniečiui, Europos Sąjungos ar Norvegijos bei Islandijos vartotojui, įsigijusiam netinkamos kokybės prekę ar paslaugą Lietuvoje.