Rinkis kelią į sveiką širdį!

sirdisSveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras primena, kad rugsėjo 29 diena minima kaip Pasaulinė širdies diena. Kasmet ją lydi naujas šūkis. Šiemet Pasaulinė širdies federacija kviečia rinktis kelią į sveiką širdį.

Jau daugelį metų širdies ir kraujagyslių ligos yra pagrindinė mirčių priežastis Lietuvoje. Higienos instituto duomenimis, 2012 metais jos sudarė 56,6 proc. visų mirčių. Dėl išeminės širdies ligos mirštančiųjų skaičius Lietuvoje išlieka didžiausias palyginti su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis.

Nors visuomenėje vyrauja nuomonė, kad širdies ligos yra pagyvenusių vyrų ligos, tačiau reikia atkreipti dėmesį į tai, kad kraujotakos sistemos ligomis dažnai serga ir jaunimas, taip pat jos pažeidžia moteris. Lietuvoje 2012 metais kraujo apytakos sistemos ligos sudarė 65,6 proc. visų moterų mirčių priežasčių. Liūdina tai, kad per artimiausius metus 17,3 mln. mamų, tėčių, sūnų ir dukrų  mirs nuo ligų, kurių galima išvengti.

Pasaulinė širdies federacija šiemet kviečia saugoti žmones, kuriuos mylime. Yra žinoma apie 200 rizikos veiksnių, darančių įtaką širdies ligų išsivystymui. Ne visi jie vienodai svarbūs, kai kuriuos galima valdyti, o kai kurie, deja, yra nekontroliuojami.

Kadangi ligų kilmė yra daugialypė, nepakanka nustatyti vieną rizikos veiksnį ir jį pašalinti. Kuo daugiau rizikos veiksnių veikia žmogų, tuo didesnė tikimybė susirgti. Nors amžiaus, lyties ar paveldėjimo negalime valdyti, tačiau nesunkiai galime kontroliuoti kraujo spaudimą, cholesterolio kiekį kraujyje, antsvorį ar nutukimą, tabako gaminių ar alkoholio vartojimą. Visi šie veiksniai kenkia kraujagyslėms, apsunkina širdies darbą, didina aterosklerozės riziką, kitaip neigiamai veikia širdį ir gali sukelti rimtus kraujotakos sistemos sutrikimus.

Neatsitiktinai Pasaulinė širdies federacija kviečia rinktis kelią į sveiką širdį. Seniai žinomi širdies ir kraujagyslių ligų prevencijos būdai, tokie kaip pakankamas fizinis aktyvumas, sveika mityba ar tabako atsisakymas, yra puikūs keliai į sveiką širdį.

Pakankamam  fiziniam aktyvumui palaikyti nebūtina lankyti sporto klubo, užtenka daugiau vaikščioti, važinėti dviračiu, laipioti laiptais, žaisti su vaikais ar užsiimti namų ruoša. Mityba, praturtinta skaidulomis, antioksidantais, nesočiosiomis riebalų rūgštimis (omega 3) bei kalio ir magnio mikroelementais, užtikrina gerą širdies ir kraujagyslių sistemos funkcionavimą. Tam reikėtų valgyti daug grūdinių kultūrų, daržovių ir vaisių, jūros produktų, gerti žalią arbatą, tačiau visai nebūtina visiškai atsisakyti mėgstamų, bet širdžiai nepalankių patiekalų ar produktų.

Puikus būdas pagerinti mitybą yra mažesnės nesveikų ir didesnės sveikų patiekalų porcijos. Kai kuriuos produktus rekomenduojama pakeisti kitais, pavyzdžiui, jei užsinorėjote saldumynų, rinkitės vaisius vietoj šokolado. Kas kita – rūkymas.

Tabako iš tiesų verta atsisakyti. Metus rūkyti, po 15 metų rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis tampa tokia pat, lyg niekad nerūkius. Puikių būdų mesti rūkyti gali pasiūlyti gydytojas, vaistininkas, draugas ar bendradarbis. Bent vieno rizikos veiksnio sumažinimas ar eliminavimas yra labai sveikintinas ir daro tiesioginę įtaką širdies ir kraujagyslių sistemos veiklai.

Žmonėms, kuriems yra diagnozuota vienokia ar kitokia širdies liga, patartina, be visų kitų profilaktikos priemonių, dažniau lankytis pas gydytoją ir laikytis paskirto gydymo, kad ligą būtų galima valdyti, laiku išgydyti ar bent sustabdyti jos progresavimą.
 
Efektyvi širdies ir kraujagyslių ligų profilaktikos priemonė yra Europos ir Lietuvos kardiologų draugijos rekomenduojamas sveiko europiečio kodas 0 3 5 140 5 3 0. Tai reiškia:

0 – nerūkyti.
3 – tiek kilometrų greitu žingsniu reikia nueiti kasdien arba ėjimą galima pakeisti 30 min. vidutinio intensyvumo fizine veikla.
5 – 5 porcijos daržovių ir vaisių kasdien.
140 – sistolinis arterinis kraujo spaudimas mažesnis nei 140 mm/Hg.
5 – bendrojo cholesterolio koncentracija kraujyje ne didesnė kaip 5 mmol/l.
3 – mažo tankio lipoproteinų („blogojo cholesterolio“) koncentracija kraujyje ne didesnė kaip 3 mmol/l.
0 – nėra antsvorio ir cukrinio diabeto.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras kviečia Širdies dieną švęsti drauge ir susirūpinti savo bei artimųjų širdimis. Šiemet rugsėjo 29 d. (sekmadienį) Lietuvos širdies asociacija sostinės Rotušės aikštėje surengs visuomeninį, švietėjišką, labdaringą renginį, skirtą paminėti Pasaulinę širdies dieną. Renginio programą ir daugiau informacijos apie širdies ir kraujagyslių ligas galima rasti Lietuvos širdies asociacijos interneto svetainėje. Lietuvos moteris susirūpinti savo sveikata skatina ir kampanija „Raudona suknelė“.

TRUMPA TEKSTINĖ REKLAMA SU NUORODA 60€/MEN.