Skaitmeninio laikmečio akių negalavimai: kokie jie ir kaip jų išvengti?

Bendrai akių sutrikimai susiję su skaitmeniniu amžiumi vadinami „skaitmenine akių įtampa” arba „kompiuterinio regos sutrikimo sindromu”. Šiuos akių negalavimus sukelia ilgalaikis skaitmeninių prietaisų, tokių kaip kompiuteriai, mobilieji telefonai ar televizoriai naudojimas. Kadangi didžioji dalis gyvenimo dabar persikėlė į kompiuterių ekranus, akių įtampa vargina vis daugiau žmonių. Tačiau kaip apsaugoti akis jeigu skaitmeninių prietaiso naudojimo atsisakyti negali?
Asociatyvios nuotraukos šaltinis: canva.com

Įsitempusios ir pavargusios akys – skaitmeninio amžiaus liga

Pagrindiniai veiksniai, turintys įtakos skaitmeninės akių įtampos atsiradimui yra laikas praleidžiamas prie ekranų ir regėjimo sutrikimai, tokie kaip toliaregystė, astigmatizmas ir presbiopija. Sveikas akis turinčiam žmogui lengviau išvengti sutrikimų susijusių su skaitmenine akių įtampa. Kita vertus, specialūs, korekciniai akiniai, kuriuos nešioja regos sutrikimų turintis žmogus, gali apsaugoti akis nuo mėlynos šviesos ir skaitmeninės akių įtampos, jeigu jų lęšiai turi apsaugines dangas, mažinančias ekranų šviesos poveikį akims. 

Akių priešas – mėlyna ekranų šviesa

Bet kokio įrenginio, kurio ekranas skleidžia mėlyną šviesą, naudojimas priverčia mūsų akis labiau įsitempti. Maži vaizdai ir raidės kartais priverčia arčiau prisitraukti ekraną ir akys greitai pavargsta. Žinoma, tekstas popieriaus lape gali būti dar mažesnis, tačiau bet kokio spausdinto objekto žiūrėjimas lape, nesvarbu, ar tai tekstas ar paveikslėliai, mūsų akis apkrauna mažiau. Taip yra dėl to, nes skaitmeniniuose ekranuose vaizdai ir raidės yra sudaryti iš mažų taškelių, vadinamų pikseliais, kuriuos mūsų akims fokusuoti yra sudėtingiau nei matyti objektus atspausdintus popieriuje. Taigi, tekstui, esančiam telefono ar kompiuterio ekrane, tenka skirti daugiau dėmesio, todėl mūsų akys prisimerkia, įsitempia ir sukelia įtampą akyse.

Kaip pasireiškia akių įtampa?

Skaitmeninės akių įtampos požymių dažnis priklauso ne tik nuo laiko praleisto prie ekrano ir gretutinių regos sutrikimų, bet ir papildomų veiksnių: kompiuterio ekrano ar kito prietaiso laikymo arti akių, per trumpų pertraukų be ekrano, sausų akių sindromo, reto mirksėjimo ir pan. Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad tėvų įpročiai, naudojantis skaitmeniniais prietaisais, daro įtaką vaikų įpročiams. Jeigu tėvai ilgas valandas praleidžia prie ekranų, greičiausiai ir jų vaikai elgsis panašiai.

Dažniausi skaitmeninės akių įtampos požymiai yra sudirgusios, išsausėjusios ir paraudusios akys, išsiliejęs vaizdas, trumpalaikis regėjimo į tolį pablogėjimas, galvos, ypač smilkinių, kaklo ir nugaros skausmai. Pastarieji simptomai gali atsirasti ir nuo netaisyklingo sėdėjimo dirbant su kompiuteriu. Atlikus tyrimus, nustatyta, kad skaitmeninės akių įtampos simptomus patiria apie 70 procentų suaugusiųjų, kurie naudojasi skaitmeniniais įrenginiais ir net 40 procentų nežino, kaip sumažinti akių įtampą. Visgi yra būdų, kaip sau padėti palengvinti skaitmeninės akių įtampos simptomus ir sumažinti riziką susirgti akių ligomis, kurias gali sukelti nuolatinis nuovargis, akių sausumas ir dirgimas.

Asociatyvios nuotraukos šaltinis: canva.com

Kaip apsaugoti save nuo žalingo skaitmeninių prietaisų poveikio?

Atsižvelgiant į šiandieninio skaitmeninio pasaulio išsivystymą, akivaizdu, kad reikia imtis tam tikrų priemonių, kurios padėtų apsaugoti akis nuo neigiamo mėlynos ekranų šviesos poveikio. 

  • Mirksėjimas būtinas sveikam regėjimui palaikyti

Pirmas dalykas, kuris padeda palaikyti akių drėgmės balansą ir taip neleidžia joms išsausėti, yra mirksėjimas, tad nepamirškite mirksėti. Dažnai, įtemptai dirbant arba žaidžiant prie ekrano, mirksėjimas paretėja. Visgi norėdami išvengti akių sausumo ar dirginimo, turėtumėte pasistengti dažniau mirksėti. Ant kompiuterio ekrano užsiklijuokite lapuką su užrašu mirksėk, tai bus lyg priminimas jums atsakingiau rūpintis akių sveikata. Jeigu vis tiek nepavyksta, įsigykite akių lašus, skirtus akių sausumui mažinti.

  • Ribokite laiką praleidžiamą prie ekranų

Žinoma, tai lengviau pasakyti nei padaryti, kuomet didžioji dalis gyvenimo vyksta internete. Pasistenkite vengti bent jau nebūtino spoksojimo į ekranus. Kai valgote ar ilsitės į rankas geriau imkite knygą arba žurnalą. Jeigu dirbate kompiuteriu, nepamirškite daryti reguliarias pertraukėles. Sutelkite dėmesį į tolumoje esantį objektą ir po kelių sekundžiu nukreipkite žvilgsnį į šalia esantį daigtą. Taip pramankštinsite akis ir leisite joms atsigauti nuo įtempto žiūrėjimo į ekranus.

  • Išbandykite mėlyną ekranų šviesą blokuojančius akinius

Mėlyną šviesą filtruojantys lęšiai gali padėti sumažinti skaitmeninių įrenginių neigiamą įtaką akims. Ypatingai tokie akiniai praverčia tiems, kurie visą dieną dirba prie kompiuterio ekrano. Mėlyną šviesą filtruojantys lęšiai gali būti naudojami tiek korekciniams akiniams, tiek akiniams be dioptrijų. Tokius specialius akinius galima įsigyti specializuotose akinių parduotuvėse, tokios kaip glasseson.lt, kur jums tinkamus akinius galite užsisakyti tiesiog internetu.

Asociatyvios nuotraukos šaltinis: canva.com
  • Tinkamas oro ir drėgmės balansas

Akių komfortui labai svarbu patalpose esanti oro kokybė. Jeigu patalpa nevėdinama, joje trūksta drėgmės, tuomet akys tampa sausesnės ir jautresnės, atsiranda jausmas lyg jose būtų priberta smėlio. Tokia aplinka greitina akių nuovargį žiūrint į kompiuterio ekraną. Ypač tai aktualu žiemos metu, kai patalpų oras dėl šildymo yra sausesnis. Oro kokybę patalpose galima pagerinti jas nuolatos vėdinant ar naudojant oro drėkintuvus. Visgi, jeigu jaučiate, kad akys pavargusios ir išsausėjusios, vertėtų bent šiek tiek laiko praleisti gryname ore.

  • Maistinės medžiagos akims

Reikėtų prisiminti ir dar vieną labai svarbų dalyką, kuris padeda palaikyti akių sveikatą – tai vitaminai. Jeigu mityba nėra visavertė ir subalansuota, dažnai atsiranda įvairių vitaminų trūkumas. Akims ypač svarbūs vitaminai E, C, D, B2 bei Omega-3 rūgštys. Tad, jeigu šių vitaminų nepavyksta pakankamai suvartoti su įprastu maistu, reikėtų pasirūpinti papildomais jų šaltiniais. Vitaminai E ir C padeda palaikyti akių drėgmę ir lėtina senėjimą. Vitaminas D atsakingas už regėjimo aiškumą, o vitamino B2 trūkumas gali sukelti akių jautrumą šviesai. Omega-3 stabdo akių senėjimą ir reguliuoja akių spaudimą, nuo kurio priklauso akių įtampa ir nuovargis.

Nevenkite specialistų!

Be tinkamų įpročių ir priemonių apsaugančių nuo mėlynos skaitmeninių prietaisų šviesos taip pat svarbu reguliariai lankytis pas gydytoją oftalmologą, kuris patikrina akių būklę ir padeda laiku pastebėti ligas. Sveikatos priežiūra nuolat tobulėja ir, susidūrusi su technologijų daromos žalos akims iššūkiu, ieško būdų, kaip išspręsti skaitmeninės akių įtampos problemą. Tad jeigu patiriate nuolatinį akių nuovargį, vargina galvos skausmai būtinai kreipkitės į gydytoją, kuris patars, kaip sumažinti skaitmeninės akių įtampos simptomus.