Tolerancija greičio viršijimui riša rankas policijai: vaistų yra, bet padėti stalčiuje

AS 9_24-7-of-8Neapsikentusi lietuvių vairuotojams įprastos praktikos viršyti greitį iki 10 km/val., Lietuvos kelių policijos tarnyba (LKPT) paskelbė nulinę greičio toleranciją. Bus siekiama vairuotojus ugdyti, kad jie atsisakytų ydingos praktikos.

Viršyti greiti iki 10 km/val. vairuotojams tapo įprasta, nes už tokį pažeidimą negresia jokia bauda. Šioje vietoje atsiranda pagrindinė problema – jei policija netoleruoja bet kokio greičio viršijimo, kodėl galioja tokia greičio tolerancija?

Nors vaistų spręsti problemą yra, tačiau kol kas jie padėti stalčiuje, o kada išvys dienos šviesą, kol kas neaišku.

Akcijos nepadeda

Viršyti bent 10 km/val. greitį šalies keliuose pasidarė toks įprastas reiškinys, kad vairuotojams net sunku suvokti, kaip galima išvis neviršyti. Ugdyti vairuotojų įpročius dar kartą stojo kelių policija, kuri nuo rugpjūčio 1 dienos šalies magistraliniuose ir krašto keliuose fiksuos leistiną važiavimo greitį, nustatę nulinę greičio viršijimo ribą.

„Pagrindinis greičio kontrolės tikslas – keisti vairuotojų įpročius ir kelti jų vairavimo kultūrą“, – sakė LKPT viršininkas Vytautas Grašys.

Jo teigimu, mūsų vairuotojai nuo seno įpratę viršyti greitį iki 10 km/val., o tai gali lemti skaudžių padarinių.

Klausimų, kodėl taip yra, toli ieškoti nereikia – pagal Administracinių nusižengimų kodeksą (ANK), kaip ir prieš tai galiojusį Administracinių teisių pažeidimų kodeksą (ATPK), numatyta ta pati atsakomybė – už tai gresia žodinė pastaba, įspėjimas.

Tikėtina, kol nėra piniginės baudos, šis piktnaudžiavimas išliks ir ateityje, o tą puikiai atspindi ir daugelio prieš tai buvusių akcijų rezultatai. Net ir informavus bei paviešinus apie prevencines priemones, vairuotojai nesivargina atleisti akceleratoriaus pedalo ir bent trečdalis pro greičio matuoklius vis vien pralekia viršydami greitį iki 10 km/val.

Vargiai galima tikėtis, kad šios akcijos metu bus kitaip, negu anksčiau.

Tolerancijos riba iki 5 km/val.

Tačiau situacija gali keistis iš esmės. Vidaus reikalų ministerija (VRM) dar prieš porą metų pasiūlė keisti šią ydingą greičio toleravimo praktiką, sumažinant tolerancijos ribą iki 5 km/val.

Vairuotojų lauktų nemalonumai viršijus greitį vos 6 km/val. Maža to, piniginė bauda būtų proporcinga kiekvienam viršytam kilometrui.

VRM keisti vairuotojų įpročius siūlė pertvarkant Lietuvoje galiojančias Kelių eismo taisykles (KET) ir už greičio viršijimą taikant tokias nuobaudas:

Nustatyto greičio viršijimas 6–20 km/val. užtraukia vairuotojams 2 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą, o pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams – 3 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą.

Nustatyto greičio viršijimas 20–50 km/val. užtraukia vairuotojams 4 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą, o pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams – 5 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą.

Nustatyto greičio viršijimas daugiau kaip 50 km/val. užtraukia baudą vairuotojams nuo 450 iki 550 eurų, neturintiems teisės vairuoti transporto priemones asmenims – nuo 450 iki 700 eurų.

Vairuotojo pažymėjimui „sudie“

 

Maža to, VRM vien tik piniginėmis nuobodomis nusprendė neapsiriboti.

Pagal pasiūlytą projektą, kai nustatytas greitis viršijamas 30–40 km/val., pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo 3 iki 6 mėnesių.

Kai nustatytas greitis viršijamas daugiau kaip 40, bet ne daugiau kaip 50 km/val., pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo 6 mėnesių iki 1 metų.

 

Situacija greitu metu nesikeis – naivu ar realu?

Akivaizdu, kad VRM siūlymas taip ir liko tik idėjinis. Projektas įstrigo biurokratiniuose koridoriuose ir iki šiol nėra įgyvendintas.

Iš kitos pusės, kaip pažymi Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis, net ir kaimyninėse šalyse, viršijus greitį iki 10 km/val., skiriama tik labai simbolinė bauda.

„Jeigu ir skiriama piniginė bauda, tai maksimali iki 50 eurų, ne daugiau. Na, aišku, išskyrus Skandinavijos šalis, kur numatytos sankcijos pagal gaunamas pajamas“, – teigė V. Pumputis.

Tačiau kol Lietuvoje galioja tolerancijos riba iki 10 km/val. ir nėra net simbolinės baudos, turbūt naivu tikėtis, kad pasikeis vairuotojų įpročiai.

 

Nustatyto greičio viršijimas 6–20 km/val. užtraukia vairuotojams 2 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą, o pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams – 3 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą.

Nustatyto greičio viršijimas 20–50 km/val. užtraukia vairuotojams 4 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą, o pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams – 5 eurų baudą už kiekvieną nustatyto greičio viršytą kilometrą.

Nustatyto greičio viršijimas daugiau kaip 50 km/val. užtraukia baudą vairuotojams nuo 450 iki 550 eurų, neturintiems teisės vairuoti transporto priemones asmenims – nuo 450 iki 700 eurų.

 

Vairuotojo pažymėjimui „sudie“

Maža to, VRM vien tik piniginėmis nuobodomis nusprendė neapsiriboti.

Pagal pasiūlytą projektą, kai nustatytas greitis viršijamas 30–40 km/val., pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo 3 iki 6 mėnesių.

Kai nustatytas greitis viršijamas daugiau kaip 40, bet ne daugiau kaip 50 km/val., pradedantiesiems vairuotojams, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, motociklų vairuotojams privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo 6 mėnesių iki 1 metų.

Situacija greitu metu nesikeis – naivu ar realu?

Akivaizdu, kad VRM siūlymas taip ir liko tik idėjinis. Projektas įstrigo biurokratiniuose koridoriuose ir iki šiol nėra įgyvendintas.

Iš kitos pusės, kaip pažymi Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis, net ir kaimyninėse šalyse, viršijus greitį iki 10 km/val., skiriama tik labai simbolinė bauda.

„Jeigu ir skiriama piniginė bauda, tai maksimali iki 50 eurų, ne daugiau. Na, aišku, išskyrus Skandinavijos šalis, kur numatytos sankcijos pagal gaunamas pajamas“, – teigė V. Pumputis.

Tačiau kol Lietuvoje galioja tolerancijos riba iki 10 km/val. ir nėra net simbolinės baudos, turbūt naivu tikėtis, kad pasikeis vairuotojų įpročiai.

 

http://www.alfa.lt/straipsnis/50202634/tolerancija-greicio-virsijimui-risa-rankas-policijai-vaistu-yra-bet-padeti-stalciuje?p=2