Vairuotojų mokymo naujovės jų mokytojams kelia prieštaringas mintis

DSCF2806„Genocidas. Neapgalvota tvarka, kurią įgyvendinus Lietuva daugiau pinigų vis tiek neturės,“ – taip Šilutės vairavimo mokyklų vadovai vadina jų paslaugų apmokestinimą pridėtinės vertės mokesčiu (PVM).

Kitos vairuotojų rengimo naujovės vairuotojų mokytojai taip griežtai nesmerkia, bet irgi vertina prieštaringai. Neseniai pranešta, jog siūloma įteisinti ir lankstesnį vairuotojų rengimo modelį, t.y., nustatyti tris amžiaus grupes, kurioms būtų taikomi skirtingi mokymo reikalavimai, o mokytis vairuoti leisti ir šešiolikmečius.

Mokyklos nebegalės investuoti

Praėjusių metų gruodį Valstybinė mokesčių inspekcija paskelbė PVM įstatymo pakeitimus, aktualius vairavimo mokykloms. Vairavimo mokyklų savininkai sako, kad dėl to turės didinti kursų kainą. Prognozuojama, kad ji gali kilti iki 20 procentų, o vairuotojus rengiančios mokyklos suka galvas, kaip išvengti nuostolių ir išsilaikyti rinkoje.

Naujovė ta, kad dabar vairavimo mokyklos, kurių metinė apyvarta viršija 45 000 eurų, privalo mokėti PVM už A, B ir BE kategorijų vairuotojų rengimą. Iki šiol vairavimo kategorijų B, BE  vairuotojų rengimas buvo priskirtas profesiniam mokymui ir neapmokestinamas PVM. Tačiau praėjusių metų gruodžio 17 dieną Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pranešė, kad, atsižvelgiant į Europos Komisijos rekomendacijas, vairavimo mokymo kursai turi būti apmokestinti PVM.

Šilutėje, Žemaičių Naumiestyje ir Pagėgiuose savo vairavimo mokyklos „Šoferiukai“ filialus turintis Albinas Knapkis sako, kad jo mokyklose iki šiol vairavimo kursai B kategorijos vairuotojo pažymėjimui gauti suaugusiesiems kainavo apie 350 eurų, moksleiviams – 335 eurus. Dabar iš šios sumos apie 50-60 eurų teks skirti pridėtinės vertės mokesčiui, o tai reiškia, kad norintis uždirbti dar ir investicijoms verslininkas turėtų tokia pat suma didinti mokestį už kursus.

„Kelsi kainą – niekas nebeateis, juk tokie yra rinkos dėsniai. Belieka nebent atsisakyti rengti B kategorijos vairuotojus“, – svarsto A.Knapkis.

Jis mano, kad papildomas mokestis žlugdys naujovių siekusias, jau daug investavusias, o tai reiškia – geriausiai dirbusias vairavimo mokyklas.

„Nebegalėsime tiek investuoti, o juk investicijos dar ne iš karto ir grąžą duoda. Tad tokių kaip mes gali per pusmetį nebelikti“, – baiminasi A.Knapkis.

Štai, pavyzdžiui, tik pernai A.Knapkis vairuotojų mokymui nupirko tris naujus automobilius „Ford Focus“. O mokyklai reikia ne vien automobilių…

Mokytis ir dabar brangu

Vairavimo mokyklos „Manevras“ direktorė Sandra Savickienė papildomą apmokestinimą PVM irgi vertina blogai. Pasak S.Savickienės, šioje mokykloje kursai suaugusiesiems kainuoja 335 eurus, moksleiviams – 320 eurų. Dabar vairuoti norintys išmokti šilutiškiai pirmiausia klausia, kiek kaina bus pakelta.

„Ne vienas išsitaria, jog ir dabar kursai – brangūs, ir sako dar svarstysiantys, ar mokytis. Tai kaip būtų kainą pakėlus?“ – klausia pašnekovė.

Ji mano, kad teks planuoti ne verslo plėtrą, o pristabdymą. Pavyzdžiui,  galbūt mažins mokinių skaičių ir stengsis, kad įmonės metinė apyvarta nepasiektų 45 000 eurų sumos, kurią pasiekus jau būtina mokėti PVM.

Mokinius siūlo diferencijuoti

Dar viena naujovė – neseniai paskelbtas Susisiekimo ministerijos parengtas siūlymas diferencijuoti B kategorijos vairuotojų rengimo procesą, t.y., nustatyti tris amžiaus grupes, kurioms būtų taikomi skirtingi vairuotojų rengimo modeliai.

Pirmoje grupėje vairavimo mokytųsi nuo 16 iki 18 metų jaunuoliai. Jie turėtų baigti 40 val. trukmės teorinį ir 30 val. praktinį mokymus ir išlaikę teorijos bei praktikos egzaminus galėtų ilgiau nei 1,5 metų toliau mokytis ir tobulinti įgūdžius su šeimos nariu arba vairavimo instruktoriumi. Egzaminus „Regitroje“ laikytų tik nuo 18 metų.

18 metų turintiems asmenims siūloma baigti 12 val. saugaus eismo kursą, Kelių eismo taisykles jie galėtų išmokti savarankiškai arba mokymo įstaigoje ir baigtų 30 val. trukmės praktinio vairavimo mokymo kursą. Šie žmonės galėtų pasirinkti, ar praktikos įgyti vairavimo mokykloje, ar su individualia veikla užsiimančiu instruktoriumi.

Aukštąjį išsilavinimą turintiems žmonėms siūloma leisti laikyti B kategorijos egzaminus „Regitroje“ be privalomo reikalavimo mokytis vairavimo mokykloje arba su savarankišku vairavimo instruktoriumi.

Šie darbo grupės siūlymai būtų įgyvendinti, jeigu Seimas pritartų Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimams, kurie leistų B ategorijos praktinio vairavimo mokytis nuo 16 metų (dabar leidžiama nuo 17 metų).
„Siekiama paskatinti jaunesnius būsimus vairuotojus įgyti daugiau vairavimo praktikos prieš egzaminą valstybės įmonėje „Regitra“. Toks vairuotojų rengimo būdas būtų daug lankstesnis“, – mano susisiekimo ministras R.Sinkevičius.

Dėl šešiolikmečių – nuomonės įvairios

Didelę vairuotojų mokymo patirtį turintis A.Knapkis tokioms naujovėms pritaria. Anot jo, iki šiol praktinių įgūdžių įgijimo požiūriu labiausiai buvo nuskriausti miestuose gyvenantys jaunuoliai. Ne paslaptis, kad kaimo gyventojai vairavimo įgūdžių neretai įgyja vos sėdę į mokyklos suolą, mat su tėvais nemažai važinėja ir paupiais, ir atokiais keliukais, pavairuoja ir traktorius, ir automobilį.

Miestiečiams šiuo požiūriu daug blogiau – galimybės praktikuotis kartu su tėvais jie beveik neturi.
A.Knapkis pripažįsta neretai girdintis komentarų, esą gatvėse važinėja blogai paruošti vairuotojai. Bet jis siūlo pasižiūrėti statistiką, kuri negailestingai byloja, jog daugumą avarijų padaro arba girti, arba greitį viršiję vairuotojai. O tai su paruošimu neturi nieko bendra.

S.Savickienės pastebėjimu, šešiolikmečiai dar nėra tiek subrendę, kad galėtų mokytis vairuoti, o kalbėdama su pora metų vyresniais jaunuoliais ji pastebi kur kas didesnę brandą. Įgūdžių tobulinimas su seniai vairuojančiais neprofesionalais, jos nuomone, padėtį gali tik pabloginti, nes jie nežino daugybės naujovių, kuriomis nuolat papildomi egzaminų reikalavimai.

S.Savickienė skeptiškai vertina ir siūlymą, kad aukštąjį išsilavinimą turintis žmogus vairuoti galėtų išmokti savarankiškai, nes siekiantieji aukštojo išsilavinimo studijuoja visai kitas disciplinas nei Kelių eismo taisyklės.

Svarsto ir Vairavimo mokyklų komitetas

Savo nuomonę dėl vairavimo mokymo naujovių „Šilutės naujienoms“ išsakyti sutiko ir Lietuvos automobilininkų sąjungos prezidentas Rimvydas Anusauskas.

„Mokyklos, patenkančios į PVM mokėtojų kategoriją, lieka nelygiose sąlygose su mažomis mokyklomis, kurių metinė apyvarta nesiekia 45 000 eurų. Skaičiavome, kad maždaug trečdalį sumokėto PVM jos galės susigrąžinti, bet apie 14 proc. pajamų vis tiek neteks. Konkurencija tarp mokyklų jau ir iki šiol vairuotojų mokymą buvo visai priartinusi prie jo savikainos, o dabar, matyt, didesnėms mokykloms teks dirbti už savikainą ir gyventi viltimi, kad neatsidurs užribyje“, – sakė R.Anusauskas.

Pasak jo, situacija svarstoma Vairavimo mokyklų komitete, bet sunku tikėtis, kad VMI keis savo tvarką. Vadinasi, lieka viena išeitis – bent 10 proc. kelti kainą. O tada – tikėtis, kad klientai įvertins gerų mokyklų egzaminų išlaikymo rezultatus, investicijas. Deja, šiandieninė praktika rodo, jog pirmasis būsimųjų vairuotojų klausimas mokykloms yra ne apie mokymo kokybę, o „kiek kursai kainuoja“?

Šešiolikmečių mokymą R.Anusauskas vertina kaip galimybę įgyti jiems daugiau įgūdžių, juo labiau kad laikyti egzaminus jie vis tiek galės tik nuo pilnametystės. Bet jaunuolis juk ruošiamas ne tik egzaminus laikyti, pagrindinis tikslas yra, kad jis saugiai važinėtų. „Gal, kai tėvai sėdės šalia, jaunuoliai jaus ir didesnę atsakomybę“, – svarstė R.Anusauskas.

Tačiau jis sutinka, kad seniau vairuojantys asmenys nežino daugybės KET naujovių, todėl net nenorėdami gali klaidinti besimokančiuosius. R.Anusausko nuomone, vyresniems vairuotojams prieš imantis mokymo vertėtų bent minimaliai pasikonsultuoti su geru instruktoriumi. Juk ne veltui mokyti vairuoti norintys tėvai anksčiau privalėjo „Regitroje“ išlaikyti papildomą teorijos egzaminą.