Valdžia suteikia garantiją nuostolingam „Šilutės autobusų parkui“. Kas grąžins pusę milijono eurų?

Gegužės mėnesį įvykusiame rajono Tarybos posėdyje politikai leido užsidėti „kilpą“ ant kaklo Savivaldybės administracijai.
A. Stonkus tvirtina, kad Savivaldybė privalo užtikrinti savo gyventojams galimybę pasiekti svarbius objektus, o jo vadovaujama įmonė, esą, tą ir daro.

Trumpai tariant, Taryba pritarė, kad eilę metų finansiškai nuostolingai veikianti uždaroji akcinė bendrovė „Šilutės autobusų parkas“ gali imti apie pusės milijono eurų paskolą, o jei nepavyktų laiku jos grąžinti, finansinis įsipareigojimas tektų Savivaldybės administracijai, kaip prisiėmusiajai garantijas.

Pirks 8 mikroautobusus

Anot sprendimą pristačiusio rajono mero Vytauto Laurinaičio, UAB „Šilutės autobusų parkas“ ketina pirkti 8 naujus mikroautobusus. Visiems jiems nupirkti įmonei stinga turimų lėšų, tad reikia paskolos iš banko. O bankas paskolos nesutinka paprastai suteikti, jis reikalauja, kad šis ilgalaikis įsipareigojimas būtų garantuotas trečiosios šalies.

Apie tai, kad „Šilutės autobusų parkas“ tikrai neatnaujina senų autobusų, jau buvo diskutuota ne kartą. Šią problemą aptarė ir neseniai išvažiuojamąjį posėdį surengę Ekonomikos ir finansų komiteto nariai.
Vis dėlto, Tarybos posėdyje buvo svarstyta, kad priėmus šį Šilutės rajono savivaldybės tarybos sprendimą, išlieka didelė rizika, jog blogėjant „Šilutės autobusų parko“ finansinei būklei ir dėl to laiku negrąžinant prisiimtų skolinių įsipareigojimų, paskolas gali tekti grąžinti Savivaldybės administracijai.

Turi ir daugiau įsipareigojimų

Kaip žinia, Savivaldybės taryba jau yra suteikusi 3 garantijas UAB „Šilutės vandenys“ investicijų projektams vykdyti, kurių bendra vertė 1 834,64 tūkst. eurų, ir 1 garantiją UAB „Šilutės šilumos tinklai“ apyvartinėms lėšoms padengti. Pastarosios vertė 340 tūkst. eurų. Savivaldybės prisiimtų įsipareigojimų pagal garantijas likutis 2022 m. kovo 31 d. sudarė 1 841,6 tūkst. eurų, tai – kontroliuojamos įmonės prisiimti ir neįvykdyti įsipareigojimai grąžinti kreditoriams lėšas.

Įvertinus prašomos suteikti garantijos sumą ir kovo 31 d. duomenis apie Šilutės rajono savivaldybės tarybos suteiktas garantijas, pagal kurias Savivaldybės kontroliuojamos įmonės yra prisiėmusios, bet dar neįvykdžiusios įsipareigojimų grąžinti kreditoriams lėšas pagal paskolų sutartis, Savivaldybės skoliniai įsipareigojimai pagal garantijas sudarytų 2 391,6 tūkst. eurų, arba 8,4 proc., kai tuo tarpu limitas – 10 proc.

Ar nuostolingai veikianti įmonė išsimokės kreditą?

Pirmasis abejones ir pasiūlymą išsakė Tarybos narys Tomas Budrikis. Anot jo, visiems jau seniai aišku, kad „Šilutės autobusų parko“ autobusai seniai yra nusidėvėję. Kadangi beveik visi maršrutai kasmet neša didelius nuostolius ir visada tie minusai buvo dotuojami iš Savivaldybės biudžeto, galbūt vertėtų padaryti gyventojams nemokamą susisiekimą vietiniais maršrutais. Juolab, anot T. Budrikio, kad greičiausiai ir tą pasiimtą paskolą vis tiek turės grąžinti ne kas kitas, o Savivaldybės administracija.

Politikas pasiūlė, kad būtų labai graži dovana gyventojams, jei su naujais mikroautobusais jiems atsivertų galimybės nemokamai keliauti po rajoną. Galbūt vertėtų priimti ir pastarąjį sprendimą. Be to, ne vienoje šalies savivaldybėje tokios nemokamos paslaugos vietiniams gyventojams jau yra teikiamos.

Dėl to, kad vargu ar „Šilutės autobusų parkas“ sugebės atlikti ilgalaikės paskolos įsipareigojimą, pasisakė ir Tarybos narys Steponas Kazlauskas. „Jei keletą metų įmonė neturi jokio pelno, ar yra jai galimybė padengti tokį kreditą?..“, – klausė politikas.

Į tokius išsakytus nuogąstavimus atsakė rajono meras V. Laurinaitis. Pasak jo, „Šilutės autobusų parkas“ buvo ir anksčiau pasiėmęs paskolą, kai pirko didžiuosius autobusus, ir ją išsimokėjo.

Gal atėjo laikas privatizuoti?

Dar kitokį pasiūlymą pateikė politikas Audrius Endzinas. „Iš vienos pusės įmonė patiria nuostolius, iš kitos pusės – juos prisiimame patys. Gal atsigręžkime į privačius vežėjus, kurie vykdo tokią paslaugą ir jų veikla yra sėkminga?“, – klausė A. Endzinas. Anot jo, privatiems vežėjams nėra teikiama net jokia pagalba iš Savivaldybės administracijos, bet jie puikiai su veikla susitvarko.

„Galbūt jau atėjo laikas nustoti iškraipyti rinką? Gal laikas privatizuoti tokią paslaugą?“, – sakė A. Endzinas, patvirtindamas, kad taip padarius šiandien niekam neskaudėtų galvos ir nereikėtų prisiimti įsipareigojimo.

Ginti savo kėdės ir įmonės veiklos stojo posėdyje dalyvavęs „Šilutės autobusų parko“ vadovas Artūras Stonkus. Anot jo, šalies mastu rajono savivaldybės administracija privalo užtikrinti savo gyventojams ligoninių, švietimo įstaigų ir kitų svarbių objektų pasiekimą. Tokią funkciją, kuri yra socialinė, ir atlieka „Šilutės autobusų parkas“.

Po diskusijų ir pasiūlymų, galiausiai buvo balsuojama, ar priimti tokį sprendimą, kad Šilutės rajono savivaldybės administracija prisiimtų garantijas paskolai, už kurią „Šilutės autobusų parkas“ nupirks 8 mikroautobusus.

Kaip svarūs argumentai buvo pateikti ir paskaičiavimai, jog keleivių vežimo vietiniais maršrutais organizavimas yra savarankiškoji savivaldybių funkcija, o Šilutės rajono savivaldybės biudžeto krepšelyje yra pakankamas garantijų limito likutis. Tad būtent dėl to Savivaldybės taryba, priimdama sprendimą dėl garantijos suteikimo, jokių teisės aktų nepažeistų.
Daugumai pritarus, sprendimas visgi buvo priimtas.