Vyrų gyvybes gelbsti šmaikščios iniciatyvos

prostatos vezysLietuvos vyrai vis dar atsainiai žvelgia į savo sveikatą, o apsilankymas pas urologą jiems dažnai prilygsta košmarui. Dėl to prostatos vėžys mūsų šalyje kasmet pasiglemžia daugiau 500 stipriosios lyties atstovų gyvybių.

Visgi situacija pamažu kinta, o prie to prisideda įvairios prevencijos akcijos. Viena iš jų – lapkritį daugelyje šalių vykusi „Movember“ akcija.

Idėja gimė Australijos bare

Žodis „Movember“ yra sudarytas iš dviejų angliškų žodžių – „Moustache“ (liet. – ūsai) ir „November“ (liet. – lapkritis). Jį 2003 m. viename Australijos miesto Melburno bare sugalvojo būrys bičiulių, nusprendusių įkurti forumą, kuris propaguotų vyrišką fizinę ir psichinę sveikatą.

„Movember“ metu vyrai auga ūsus kaip vyriškumo simbolį, ir tokiu būdu atkreipia vyrų dėmesį į sveikatą. Ši akcija netruko išpopuliarėti ir greitai tapo pasauline kovos su prostatos vėžiu kampanija. Kasmet prie „Movember“ prisijungia vis daugiau vyrų bei juos palaikančių moterų, o pastaraisiais metais tokių iniciatyvų randasi ir mūsų šalyje.

Nerimą kelianti Lietuvos statistika

Ar žinote, kad esanti ir prognozuojama vidutinė vyrų gyvenimo trukmė Lietuvoje yra kiek daugiau nei 68 metai? Tai pats mažiausias rodiklis visoje Europos Sąjungoje!

Tarp pagrindinių jų mirties priežasčių dažniausiai minimos širdies ir kraujagyslių ligos, tačiau vyrų sveikatos tyko ir daugiau pavojų.

Apie trečdalį mirčių mūsų šalyje lemia onkologiniai susirgimai – tai antra mirštamumo priežastis po širdies ir kraujagyslių ligų. Tarp onkologinių susirgimų dažniausiai diagnozuojamas prostatos vėžys. Kasmet Lietuvoje diagnozuojama apie 3000 prostatos vėžio atvejų, ši liga per metus pasiglemžia apie 500-600 vyrų gyvybių.

Daugelio šių mirčių būtų galima išvengti, jei vyrai tikrintųsi profilaktiškai, nes ankstyvose stadijose diagnozuotas prostatos vėžys – išgydoma liga. Deja, jei didžiuosiuose šalies miestuose I-II stadijos prostatos vėžys diagnozuojamas 70-80 proc. šia liga susirgusių vyrų, tai provincijoje šis rodiklis siekia vos 5-20 proc.

Vyrai Lietuvoje: apleisti ar apsileidę?

Lietuvos sergančiųjų prostatos vėžiu draugijos pirmininkas Gediminas Žižys teigia, kad Lietuvoje dar trūksta informacijos apie prostatos vėžį.

„Sveikatos apsaugos ministro įsakymu gydytojai įpareigoti kiekvieną vyresnį nei 50 metų amžiaus vyrą informuoti apie galimybę nemokamai pasitikrinti dėl prostatos vėžio. Sakyčiau, ši prievolė vykdoma gal 30 proc., nors ir be atskirų įsakymų tai turėtų būti medikų pareiga. Tad gydytojams čia tikrai yra kur pasitempti“, – kalbėjo Lietuvos sergančiųjų prostatos vėžiu draugijos pirmininkas.

Tačiau, anot G.Žižio, ir patys vyrai turėtų atsakingiau rūpintis savo sveikata, nes geriau yra profilaktiškai tikrintis, nei per vėlai sužinoti apie ligą.

„Situacija pastaraisiais metais gerėja. Prie to labai prisideda ir „Movember“. Tai šmaikšti iniciatyva, bet dėl to atkreipia dėmesį ir yra veiksminga. Labai svarbu skleisti kuo daugiau informacijos, nes tai gali išgelbėti daugybę gyvybių“, – sakė G.Žižys.

Kauno medicinos universiteto Urologijos klinikos vadovas, Lietuvos urologų draugijos prezidentas Mindaugas Jievaltas sako, kad prostatos vėžys yra liga, su kuria savo praktikoje urologai susiduria dažniausiai.

„Vyrai yra linkę rizikuoti viskuo, taip pat ir savo sveikata. Be to, egzistuoja tam tikri psichologiniai barjerai, kurie vyrams trukdo kreiptis į medikus. Tai lemia, kad profilaktiškai sveikatą Lietuvoje vyrai tikrinasi kur kas rečiau nei moterys“, – kalbėjo M.Jievaltas.

Vis dėlto, jo teigimu, vyrai vis daugiau dėmesio skiria savo sveikatai, o už tai reikia padėkoti ir moterims.

„Tikrai dažnas reiškinys, kai į urologo kabinetą vyrai ateina drauge su moterimis – žmonomis, gyvenimo draugėmis, dukromis. Ačiū Dievui, kad taip yra. Tokios moterys prisideda prie vyrų sąmoningumo, paskatina juos susirūpinti savo sveikata. Turime tik nulenkti galvą ir joms už tai padėkoti“, – kalbėjo gydytojas.

„Movember“ iniciatyvos Lietuvoje

Sveikatos srityje dirbantis kompanijos „Johnson and Johnson“ farmacijos padalinys „Janssen“ šiemet lapkritį vėl aktyviai dalyvavo „Movember“ iniciatyvoje. Kompanijos padaliniai visose Baltijos šalyse – Latvijoje, Estijoje bei Lietuvoje – aktyviai dalyvavo nuotraukų konkurse, kurio pagrindinis prizas – galimybė suteikti paramą vietos pacientų organizacijoms, surengė seminarą savo darbuotojams.

Vien renginiais kompanijos viduje „Johnson & Johnson“ neapsiribojo. Jos darbuotojai, prisiklijavę dirbtinius ūsus, surengė nuotaikingą fotosesiją, o paskui patraukė į ekskursiją sveikatos tema po Vilniaus senamiestį, taip atkreipdami ir praeivių bei miesto svečių dėmesį.

Ūsuota fotosesija įvyko ir kelionių agentūros Lietuvoje „Estravel“ biure. Nors didžiąją dalį kolektyvo čia sudaro moterys, bet ūsuotoji fotosesija pavyko ir visiems sukėlė daug emocijų.

Prie „Movember“ iniciatyvos šiemet prisijungė ir „Barclays“ banko technologijų centro Lietuvoje kolektyvas. Jo darbuotojai vyrai patys augina ūsus ir skleidžia žinią apie prostatos vėžio prevenciją, taip pat renka lėšas, kurios bus skirtos kovai su prostatos vėžiu. „Barclays“ technologijų centro darbuotojams irgi surengtas seminaras apie prostatos vėžį.

Tokios ir panašios iniciatyvos padeda skleisti informaciją apie prostatos vėžį, taigi, didelė tikimybė, kad vis daugiau vyrų laiku kreipsis į gydytojus ir galės švęsti pergalę prieš sunkią ligą.