Nemokėkite be pagrindo: ligonių kasos aiškina pacientų teises

Esminė apdraustų gyventojų teisė – gauti geras medicinos paslaugas, kurių išlaidas apmoka ligonių kasos TLK). Visgi nutinka, kad lankantis pas gydytoją, atliekant tyrimus ar operacijas pacientų prašoma susimokėti, ir jie klausia, ar tai teisėta. Atsako TLK.

Kas savaitę gaunama po keletą paklausimų dėl to, kodėl tenka papildomai mokėti už medicinos paslaugas, nors žmonės yra apdrausti privalomuoju sveikatos draudimu, turi tinkamą siuntimą, kai jo reikia, ir kreipiasi į gydymo įstaigą, dėl reikiamos paslaugos sudariusią sutartį su ligonių kasa.

„Kai pacientai kreipiasi pagal eilę ir nustatytą tvarką, jiems privalo būti suteiktos reikiamos iš PSDF apmokamos paslaugos be jokių priemokų. Ir nesvarbu, ar sutartį su ligonių kasa turinti įstaiga yra viešoji ar privati. Už šias paslaugas iš gyventojų ji negali prašyti nei sumokėti, nei primokėti. Be to, ir be priemokos žmogui turi būti suteikta siuntime nurodyta paslauga, naudojamos geros kokybės medžiagos ir priemonės“, – sako Vilniaus TLK specialistė Justina Davainytė.

Probleminės sritys

Papildomai mokėti gaunant TLK apmokamas paslaugas gyventojams dažniausiai tenka, kai jie kreipiasi dėl specialistų konsultacijų, vaikų pirminės odontologijos paslaugų, pavyzdžiui, ėduonies, pulpito gydymo, dantų akmenų nuėmimo, dantų ar jų šaknų traukimo, ėduonies profilaktikos, taip pat dienos chirurgijos sąlygomis atliekamų operacijų, brangiųjų tyrimų – magnetinio rezonanso, ir tyrimų, priskirtinų šeimos gydytojo kompetencijai (C reaktyvaus baltymo (CRB) ir kt.

Tokių situacijų daugiausia didelėse privačiose gydymo įstaigose, nors yra ir kitur. Tačiau ligonių kasos visoms sutartį su jomis turinčioms įtaigoms moka nustatytą bazinę kainą, už kurią PSD apdraustiems pacientams privalo būti suteikta paslauga, įskaitant tinkamas priemones ir medžiagas.

Teisė nesirinkti

„Paslaugos, kurios, pasak gydymo įstaigų, yra brangesnės, taip pat brangesnės priemonės ar medžiagos pacientams negali būti įsiūlomos – jiems turi būti suteikta pasirinkimo alternatyva tarp nemokamų ir brangesnių, gerai išaiškinus skirtumus ir reikalingumą. Pasirinkus brangesnį variantą, mokamas tik kainų skirtumas. Papildomos, gydymui nebūtinos paslaugos, kaip vadybininko ar komforto, negali būti įtrauktos į nedalomą paslaugų paketą su TLK apmokamomis paslaugomis ir apmokestintos, jei pacientas pats jų nesirenka. Įstaiga turi suteikti reikiamą paslaugą, atlikti operaciją ir tada, kai jis atsisako minėtų brangesnių arba papildomų paslaugų“, – aiškina J. Davainytė.

Pavyzdžiui, atliekant TLK apmokamą kataraktos operaciją, gydymo įstaiga turi pacientui pasiūlyti tinkamą akių lęšiuką ir užtikrinti nemokamą operaciją, jei jis neprašo brangesnio lęšiuko.

Teikiant pirmines odontologines paslaugas vaikams įstaigose, kuriose jie prisirašę, negali būti prašoma sumokėti nei už gydytojo darbą, nei už vaistus, vienkartines priemones, medžiagas. Nebent vaiko atstovas pasirinktų gydant nebūtiną medžiagą, kaip spalvota plomba.

Atliekant apmokamas dienos chirurgijos operacijas pacientai turi teisę nesirinkti komforto (pvz., geresnės palatos) arba dažnai įsiūlomų atvejo vadybininko paslaugų, kurios privačiose klinikose kainuoja nuo kelių šimtų net iki daugiau nei 1000 eurų. Vadybininko paslaugomis neretai pridengiamos paslaugos, kurios apdraustiesiems priklauso – informavimas, tyrimo rezultatų paaiškinimas, priminimas apie planuojamą vizitą, kt.

Svarbu išsiaiškinti

Kai apdraustojo su siuntimu gydymo įstaigoje, dėl reikiamos paslaugos turinčioje sutartį su TLK, prašoma sumokėti ar primokėti, jam turi būti išsamiai raštu paaiškinta, kokios yra brangesnės ar papildomos paslaugos, kodėl jos reikalingos, kodėl reikia sumokėti. Pacientas savo pasirinkimą turi patvirtinti parašu.

Taigi prieš mokant svarbu aiškintis dėl mokėjimo pagrįstumo. Jei įstaigos argumentai neįtikina, galima iškart pasitarti susisiekus su ligonių kasa. Sutikimą mokėti pacientai turi pasirašyti tik įsitikinę, kad mokėjimas turi pagrindą, ir kai patys pageidauja brangesnių arba papildomų paslaugų, procedūrų ar medžiagų.

Esant neaiškumų, pacientai turėtų raštu kreiptis į įstaigos administraciją. Jeigu gautas atsakymas netenkina, galima kreiptis į už konkrečią sritį atsakingas valstybės įstaigas, pateikiant ir netenkinantį gydymo įstaigos atsakymą. Klausimus dėl nepagrįsto apmokestinimo sprendžia TLK. Nustačiusios, kad pacientas apmokestintas neteisėtai, jis informuojamas ir įstaiga įpareigojama šias lėšas grąžinti.

VLK inf.