Aistros dėl traukinuko į Klaipėdą kaista, bet gyventojų apklausos nebus

traukinysRajono politikams greičiausiai nebus pateiktas svarstyti klausimas, ar reikia rengti gyventojų apklausą dėl traukinio maršruto Šilutė – Klaipėda atnaujinimo, nors tokį pasiūlymą prieš mėnesį Šilutės r. savivaldybės merui Vytautui Laurinaičiui įteikė grupė Tarybos narių.

Pasak mero, šis klausimas yra iš tų, kuriuos spręsti Savivaldybė neturi įgaliojimų, todėl ir apklausa neturėtų jokios prasmės nei juridinės galios.

Apklausa neturėtų prasmės

Prašymą surengti gyventojų apklausą, ar jie norėtų, jog būtų atnaujintas keleivinių traukinių maršrutas Šilutė – Klaipėda, inicijavo savivaldybės Tarybos narė Sandra Tamašauskienė. Prie iniciatyvos prisijungė ir konservatoriai Zigmantas Jaunius, Artūras Kurlianskas, socialdemokratai Antanas Kubaitis, Arūnas Pupšys, liberalai Algirdas Gečas, Vidmantas Gečas, Jonas Jatautas, Raimundas Ambrozaitis, „tvarkiečiai“ Laimutė Uselienė, Ričardas Stonkus, visuomeninio komiteto „Už žmonių valdžią“ lyderė Daiva Žebelienė.

Tąkart V.Laurinaitis „Šilutės naujienoms“ sakė, kad apklausos rengimo klausimas galėtų būti svarstomas jau birželio mėnesio Tarybos posėdyje.

Tačiau artėjant birželio posėdžiui aiškėja, kad šis klausimas į darbotvarkę greičiausiai nebus įtrauktas. Pasak V.Laurinaičio, pagal Vietos savivaldos įstatymą, Savivaldybei yra prasmė rengti tik apklausas tokiais klausimais, kurie yra Savivaldybės kompetencijoje, t.y. Savivaldybė gali ką nors pakeisti. Tuo tarpu traukinių maršrutai yra ne iš tos srities. Traukinių eismą organizuoja valstybės įmonė „Lietuvos geležinkeliai“ – jie nepavaldūs Savivaldybei. Todėl „Lietuvos geležinkelių“ veiklai Savivaldybės politikų sprendimas neturės jokios įtakos.

Anot V.Laurinaičio, apklausa prasmę turėtų tik tuo atveju, jei vietos gyventojų nuomonę norėtų sužinoti „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė.

Prieš pusmetį Šilutės savivaldybė išsiuntė „Lietuvos geležinkeliams“ paklausimą dėl traukinių maršruto į Klaipėdą atnaujinimo. Atsakymas buvo toks: „Lietuvos geležinkeliai“ nemato prasmės net svarstyti maršruto atnaujinimo galimybę.

V.Laurinaitis „Šilutės naujienoms“ sakė, jog Savivaldybės vadovai dar norėtų susitikti su geležinkelininkų vadovais, tačiau artimiausiuose planuose toks susitikimas nėra numatytas.

Dar kartą užklausė geležinkelininkų

Meras raštu informavo apklausos iniciatorius, kad Savivaldybė negalės nurodyti „Lietuvos geležinkeliams“ atnaujinti traukinių į Klaipėdą maršrutą.

Taip pat informuojama, kad Savivaldybės administracija gegužės 31 dieną dar kartą raštu kreipėsi į AB „Lietuvos geležinkeliai“ dėl galimybių atnaujinti anksčiau minimą maršrutą. Atsakymo į jį kol kas negauta.

S.Tamašauskienė „Šilutės naujienoms“ sakė gavusi mero atsakymą ir dėl tolesnių veiksmų dar tarsis su kolegomis ir kitų frakcijų nariais. Ji mano, jog oficiali apklausa būtų naudinga bent jau tuo, jog duotų pagrindą svarstyti šį klausimą oficialiu lygmeniu. Politikei atrodo, kad apklausos organizavimas nieko nekainuotų, tad kodėl jos nesurengus?..

Panaikino laikinai, bet… visam laikui?

Prieš 5 metus, kai buvo nutrauktas keleivinių traukinių eismas iš Šilutės į Klaipėdą ir atgal, AB „Lietuvos geležinkeliai“ vadovai įtikinėjo, jog tai – tik laikinas sprendimas, kuriuo siekiama mažinti keleivių vežimo nuostolius ir gerinti bendrovės ekonominius rodiklius. Maršrutą geležinkeliečiai žadėjo atnaujinti, kai tik pagerės ekonominė padėtis ir atsiras poreikis. Tačiau ir šiuo atveju pasiteisino posakis, jog nėra nieko pastovesnio už laikinumą…
Tiesa, skelbiama, kad „Lietuvos geležinkeliai“ buvo paleidę šiuo maršrutu keleivinį traukinį, bet netrukus jį ir vėl atšaukė. To priežastis – savivaldybės dubliavo traukinio maršrutą savo autobusų reisais.

Šilutiškiai 2012 metais buvo surengę parašų rinkimo akciją, prašydami atnaujinti traukinio maršrutą. Tuomet iniciatoriai surinko apie 420 gyventojų parašų. Juos įteikė rajono vadovams ir tikėjosi, kad jie imsis žygių, kad gyventojų pageidavimas būtų išpildytas.

Tų 2012 metais surinktų parašų lapų kopijos saugomos Šilutės Hugo Šojaus muziejuje.

Tuomet Savivaldybei vadovavusi D.Žebelienė prisimena, jog su geležinkelininkais buvo susirašinėjama, bet galutinis jų atsakymas ir vėl buvo neigiamas. „Lietuvos geležinkeliai“ nurodė, jog pakankamas keleivių srautas važiuoja tik iš Klaipėdos iki Dituvos, toliau traukinukas būtų nuostolingas. Be to, jiems nepavyko suderinti su Klaipėdos ir Šilutės autobusų parkais, kad autobusų ir traukinio maršrutai nesidubliuotų.

Turistams traukinio nebereikia?

Keletą metų po traukinio maršruto panaikinimo Šilutės muziejus, turėjęs Turizmo informacinio centro padalinį, gaudavo užsienio turistų priekaištų, kad jie nebegali traukinuku atvykti iš Klaipėdos į Šilutę ir atvirkščiai, apgailestavimų, kad jiems patogu būdavo traukiniu persivežti dviračius.

Dabartinio Šilutės turizmo informacijos centro direktorė Rasa Kmitienė sako, kad pageidavimo traukiniu pasiekti uostamiestį mūsų svečiai jau nebereiškia, nebent išskyrus retus atvejus, kai prastu oru jų grupės nori greičiau pasiekti Klaipėdą kartu veždamiesi ir savo dviračius. Tokioms grupėms rekomenduojamas apie 18 valandą važiuojantis autobusas, kuriuo galima gabenti ir dviračius. Taip problema būna išspręsta.

TIC’o vadovė mano, kad traukinukas iš Šilutės į Klaipėdą būtų dar viena atraktyvi kelionė, bet ne būtinybė krašto lankytojams.

R.Kmitienė neneigia, kad kuo daugiau ir įvairesnių galimybių pasiekti kraštą atsiranda, tuo tam kraštui geriau. Dėl tos priežasties TIC’o darbuotojai džiaugiasi, kad nuo šio pavasario labai išsiplėtė Palangos oro uosto skrydžių geografija, kad specialų autobuso maršrutą iš šio oro uosto į Klaipėdą atidarė uostamiesčio Savivaldybė.
„Klaipėda jau yra taškas, iš kurio nesunku pasiekti bet kurį mūsų šalies kampelį“, – sakė R.Kmitienė.

Nuomonės – labai skirtingos

„Šilutės naujienos“ savo interneto svetainėje www.silutesnaujienos.lt surengė apklausą apie traukinuko maršruto atnaujinimo būtinybę. Nuomones pareiškė apie pusantro šimto skaitytojų.

Paaiškėjo, kad 67 proc. iš jų mano, kad toks maršrutas reikalingas, 11 proc. skaitytojų traukinys būtų reikalingas tik tuo atveju, jei laiku nuvežtų į darbus, dar tiek pat žmonių mano, kad traukinukas būtų populiarus tik vasaros metu.

Tik 6 svetainės lankytojai prisipažino, kad patys juo tikrai nevažinėtų, o 3 atvirai rėžė, kad nereikia to traukinio, nes patogiau važinėti savo automobiliu.

7 svetainės lankytojai pasvarstė, ar tai būtų naudinga ekonomiškai.

Ne vienas šilutiškis prisipažino, jog nors ir mano, kad traukinukas į Klaipėdą būtų gerai, tačiau patys juo bent 10 metų iki maršruto panaikinimo nesinaudojo ir neplanuoja važinėti ateityje. Jie sakė taupantys savo laiką, todėl savo mašina greičiau pasiekiantys reikiamą tikslą.

Kai kurie skaitytojai sakė, jog svarus argumentas UŽ traukinį būtų mažesnės nei autobusų bilietų kainos. Traukiniu važiuoti paprasčiau ir į paplūdimius, nes nebereikia ieškoti parkavimo vietos mašinai, kelias valandas važiuoti grūstyje. Be to, traukinyje yra ir bufetas, tualetas.

Ne vienas šilutiškis sakė, jog traukinys rytais Klaipėdą pasiekdavo per vėlai – vos kelios minutės iki 8 valandos, tad važiuojantieji į darbus nebespėdavo laiku pasiekti darbovietes.

Dar kiti šilutiškiai ragino geležinkeliečius keleivius vežti ne įprastu traukiniu, o automotrise – vieno vagono ekonomiška geležinkelio transporto priemone.