Europos autokroso čempionato bagių paslaptys: pirkti naują, tobulinti naudotą, ar kurti pačiam?

 

Bagiai Europos_autokroso_cempionate._Organizatoriu_nuotr_1_1Turbūt daugelis automobilių sporto gerbėjų žino, kas yra bagis ir kur jais lenktyniaujama. Ir nors Europos autokroso čempionate yra ir kėbulinių automobilių klasė, daugiausiai publikos palaikymo ir ovacijų sulaukia bagiai. Tai bombos ant ratų, kartais arklio galių skaičiumi viršijančios ir savo svorį. Įspūdingas pagreitėjimas, keliolika tūkstančių apsisukimų spiegiantys motorai ir beprotiška dinamika. O kur dar kvapą gniaužiančios avarijos, kai vienas bagis užlipa kitam ant rato.

Lietuviai jau keletą metų iš eilės gali džiaugtis išskirtine galimybe savo šalyje pamatyti pačius greičiausius Europos bagių lenktynininkus ir pačią moderniausią jų techniką. Šie metai – ne išimtis. Automobilių sporto klubas „Vilkyčiai“ su vadovu Kazimieru Gudžiūnu priešakyje šiemet vėl gavo teisę rengti Europos autokroso čempionato etapą, kuris visus šio sporto gerbėjus birželio 8-9 dienomis sukvies į Vilkyčių autosporto kompleksą Šilutės rajone.

Tie, kurie Europos čempionato varžybas čia jau yra stebėję, pritars, jog niekur kitur Lietuvoje tokių emocijų patirti negalima. Bagiai – unikali technika, kurios neišvysite jokioje kitoje sporto šakoje. Ralis, žiedinės lenktynės ar šoninis slydimas – nė vienoje iš šių disciplinų nerasite tikrojo bagio.
O autokrose jų yra įvairiausių, mat čia yra net keletas skirtingų kategorijų – nuo „Junior Buggy“, kur karjerą pradeda jauniausi lenktynininkai, iki „Super Buggy“ klasės, kurios startų žiūrovai laukia sulaikę kvėpavimą.

Tekdavo konstruoti pačiam

Lietuvoje populiariausi bagiai, atitinkantys „Buggy 1600“ kategoriją, tad šįkart papasakosime būtent apie šią techniką ir lietuvių pasirinkimus. Ne nuostabu, kad metams bėgant technika sparčiai tobulėja ir tai, kas buvo konkurencinga vakar, nebūtinai atveš ant podiumo rytoj.

Bagiai Europos_autokroso_cempionate._Organizatoriu_nuotr_3Apie savo bagį, atvedusį į pergales Europoje, sutiko papasakoti legendinis Lietuvos lenktynininkas Leonas Vedeikis, prieš daugiau nei du dešimtmečius skynęs pergales Europos autokroso čempionate savo gamybos bagiu.

„Aš tuomet turbūt buvau vienintelis Europoje, kuris pats gaminosi ir bagį, ir variklį, ir pavarų dėžę. Kaip pagrindą ėmiau 1,6 litro „Opel“ variklį. Tuomet jį „forsavau“. Galią pavyko padidinti iki 210 arklių. Pavarų dėžės korpusą panaudojau „Volkswagen“, o viduje buvo sumontuota kumštelinė pavara, be sinchronizatorių, tikra sportinė. Priekinis reduktorius ir pora buvo nuo „Niva“. Krumpliaračiai buvo savos gamybos. Visą bagio rėmą irgi pasidariau pats pagal tuometinius tarptautinius reikalavimus.

Iš viso per karjerą esu pagaminęs keturis bagius, vieną esu pirkęs čekišką ir perdaręs. Gamintis tekdavo pačiam todėl, kad tų bagių pardavime daug nebuvo, arba buvo labai brangūs.

Be to, pas juos bagiai būdavo viena varoma ašimi, o aš važiavau jau su dviem ašimis. Dabar viskas keičiasi – mano laikais nedaug kas važiuodavo su motociklų varikliais, o jei ir važiuodavo, tai gerų rezultatų neparodydavo. Nors parametrai jų būdavo įspūdingi, sūkiai įspūdingi, bet kažkaip jie nelaimėdavo.

Dabar į praeitį jau nueina automobiliniai varikliai. Šiomis dienomis patys greičiausi bagiai turi motociklų variklius, net ne po vieną, po du. Technika eina į priekį ir džiugu, kad tiek bagių klasės Europoje ir Lietuvoje, tiek pats autokrosas apskritai atsigauna“, – pasakojo Leonas Vedeikis.

Pirko buvusio čempiono bagį

Vienas greičiausių pastarųjų metų lietuvių, lenktyniaujančių bagiais – Tautvydas Urba. Šiame sezone tauragiškis pasirodys nauju bagiu. Sportininkas pasakoja, kad klausimas, ar bagį pirkti jau pagamintą, ar burti pačiam, dažniausiai koreliuojasi su biudžeto klausimais. Jei finansai leidžia, dažniausiai perkamas jau važiuojantis ir išbandytas bagis. Jei vienu metu didelės pinigų sumos nėra, tenka techniką konstruoti pamažu.

Taigi, viskas remiasi į pinigus. Tautvydas Urba pasirinko tarpinį variantą – pirkti naudotą bagį iš užsienio ir Lietuvoje jį pabaigti susitvarkyti bei prisitaikyti sau.

Bagiai Europos_autokroso_cempionate._Organizatoriu_nuotr_2„Mano bagiai praktiškai visi pirkti. Taip nuo nulio nekonstravau nė vieno. Laiko atžvilgiu tai greičiau būna nupirkti iškart kažką, o piniginiu atžvilgiu ne taip skausminga konstruoti pačiam ir pinigus į projektą dėti pamažu, konstruoti metus, dvejus. Aš visada žiūriu, kad būtų protinga kaina pagal daiktą. Kaip tikras lietuvis. Dabar įsigijau bagį iš Prancūzijos komandos ir galvoju, kad čia mano paskutinis pirkinys. Kiek su juo važiuosiu, tiek važiuosiu, bet jau žadu apsistoti ir nebesimėtyti per bagius.
Nupirkau čekų gamybos „Alfa“ bagį, ruoštą „Buggy 1600“ klasei. Tas bagis yra buvęs Europos čempionu. Jame – du „Suzuki GSX-R“ „britvų“ varikliai po 750 kub.cm. Reikia dar prie jo pridėti rankas, susiderinti pagal save, bet tikrai geros būklės bagis. Į jį jau prieš mane buvo investuota nemažai pinigų, neseniai padaryta agregatų revizija.

Važiuosiu tiek, kiek leis finansai. Vyksiu į Vokietiją, Latviją, Vilkyčius. O toliau – pagal situaciją“, – kalbėjo Tautvydas Urba.

Tobulina lietuvio gamybos bagį

Kitas lietuvis, sporto meistras iš Molėtų Saulius Žunda jau daugelį metų važiuoja su tuo pačiu, Lietuvoje pagamintu bagiu. Prieš daugelį metų konstruktoriaus Raimondo Pupienio Molėtuose pagamintas bagis šiemet gavo naują techninę injekciją – sumontuotas antrasis variklis.

Saulius Žunda pasakoja, kad sprendimą tobulinti tą patį bagį, o ne pirkti kitą priėmė todėl, kad ši technika jam jau yra gerai pažįstama, suderinta pagal jį patį, laikui bėgant „išgaudytos“ visos silpnosios vietos. Atnaujintą bagį išbandęs sportininkas viliasi, kad šiemet bus dar greitesnis, kadangi pirmieji testai parodė, jog potencialo bagis turės labai daug.

„Nupirkti gamyklinį naują bagį neužtenka finansų, o pirkti savadarbį bagį iš vokiečių, prancūzų ar italų tai tas pats, kas renovuoti savo bagį. Ten užsienyje savo gamybos bagiai juk irgi turi trūkumų. Ten ir rėmai žemesni būna, ir mano ūgiui bei sudėjimui netinka, o maniškis padarytas grynai pagal mane. Savo bagį jau visą žinau, žinau kaip jis elgiasi trasoje. Trūkumų apart galios mano bagis neturi. Šis bagis – daugkartinis Lietuvos, Baltijos šalių čempionas. Būtų gaila jį nurašyti. Aišku, rudenį jį pardavinėjau, bet niekas nedavė tiek, kiek norėjau, tai nusprendžiau pasilikti ir imtis tobulinimo.

Dabar sudėti du tokie varikliai kaip pas Tautvydą Urbą – du po 110 kilovatų. Čia pats geriausias variantas – geresnio, ko gero, nėra. Šio bagio autorius Raimondas Pupienis ir dabar labai daug man padeda prie šio bagio. Tai jo kūrinys ir jis toliau mielai padeda jį renovuoti. Šiam bagiui aš priekaištų neturiu. Nors jis ir sunkesnis, bet jis tikrai gali važiuoti. Dabar bus daugiau galios, tai tikrai, manau, bus galima važiuoti greitai.

Tik įsidėjęs antrą variklį supratau, iš kur taip greitai lekia Tautvydas Urba. Bagis su dviem varikliais net kyla, visai kitoks valdymas posūkiuose, išeinant į tiesias atkarpas. Bus labai įdomu šiame sezone išbandyti jį ir palenktyniauti su Tautvydu bei kitais“, – apie pasikeitimus technikoje kalbėjo Saulius Žunda.

Greičiausiems Europos lenktynininkams pirštinę mes ir lietuviai

Sauliaus Žundos ir Tautvydo Urbos akistatą bus galima išvysti jau už poros mėnesių. Savo jėgas kartu su gausiu būriu „Buggy 1600“ klasės varžovų lietuviai išmėgins Europos autokroso čempionato etape Vilkyčiuose birželio 8-9 dienomis.

Beje, tiek Tautvydas Urba, tiek Saulius Žunda pasidžiaugė juos pasiekusiomis žiniomis apie tai, kad šiame sezone bagių bus gerokai daugiau nei pernai, nes keletas lietuvių iš kaimyninės Latvijos įsigijo greitos ir konkurencingos technikos, su kuria veikiausiai taip pat mes iššūkį autokroso senbuviams.