Franšizė – kuriantiems naują verslą ar planuojantiems spartesnę verslo plėtrą

 

FRANSIZE 1Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos verslo konfederacija, Jaunimo verslumo skatinimo asociacija partneriaudamos su Lietuvos savivaldybių asociacija visoje Lietuvoje organizavo smulkiųjų ir vidutinių verslo įmonių atstovams informacinius renginius – „Pelno akademiją“.

Tai nemokamų informacinių renginių ciklas verslumo skatinimo, franšizavimo ir eksporto temomis.

Šilutėje surengtas seminaras „Franšizė: patikima naujo verslo pradžia arba sparti esamo verslo plėtra“.

Šis seminaras tai minėtų organizacijų įgyvendinamo ir 2007-2013 metų finansinės paramos laikotarpio Europos Sąjungos struktūrinių fondų remiamo projekto „Smulkiojo ir vidutinio verslo subjektų ir fizinių asmenų informavimas ir konsultavimas franšizavimo srityje“ dalis.

Didžiąją dalį projektui reikiamos sumos pagal Ekonomikos veiksmų programą skiria Europos regioninės plėtros fondas – 999 330 litų.

Franšizės verslo modelio išskirtinumas

Į seminarą susirinkę šilutiškiai neslėpė, kad dauguma iš jų pirmą kartą sužinojo apie naujo verslo kūrimą franšizavimo būdu.
Pasak „Pelno akademijos“ lektorių Ingos Tarauskaitės ir Audriaus Jonelio, franšizavimas – ypatingai dinamiškai visame pasaulyje besiplečiantis verslo modelis.

Užsienio ekspertų vertinimu, Lietuvos rinka yra labai palanki franšizės pagrindu veikiančiam verslui. Pagrindinis franšizavimo plėtrą Lietuvoje stabdantis veiksnys – tai bendro informuotumo apie franšizavimą stoka. Šie seminarai, rengiami įvairiuose miestuose, padeda kompleksiškai skleisti informaciją ir įgūdžius  franšizavimo srityje, prisideda prie Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtotės strategijos įgyvendinimo, sudaro esmines prielaidas pasinaudoti franšizės privalumais visų Lietuvos regionų smulkiajam ir vidutiniam verslui bei fiziniams asmenims.

Franšizė tai konkreti verslo koncepcija – produkto kūrimo technologija, kuri nuosavybės teise priklauso franšizės davėjui. Franšizės davėjui įprastai priklauso ir teisė į verslo skiriamuosius ženklus. Tiek verslo koncepcija, tiek verslo skiriamasis ženklas už apibrėžtą mokestį gali būti perduodamas naudoti franšizės gavėjui – kitai įmonei arba verslininko statusą turinčiam fiziniam asmeniui.FRANSIZE 3

Franšizės būdu įsigijęs ir susikūręs verslą asmuo įgauna privalumus prieš kitus verslo partnerius, nes jis pradeda verslą gavęs visą produkto gamybos, žaliavos gavybos, realizacijos technologiją, bei išreklamuotą produkto reklaminį ženklą.

Be to, franšizės davėjas rūpinasi naujojo savo partnerio apmokymu, prižiūri produkto gamybos ir pardavimų kokybę, nes yra tiesiogiai susijęs su verslo gavėjo sėkme ir prekinio ženklo prestižu.

Geriausiai žinomas franšizės būdu Lietuvoje ir pasaulyje sukurtas verslas tai „McDonald’s“ restoranai ar greitųjų užkandžių viešojo maitinimo užkandinės. Bet kurios šalies mieste jie yra identifikuojami kaip vieno firminio ženklo produktų gamintojai ir paslaugos teikėjai, nors dažniausiai „McDonald’s“ paslaugas kiekviename mieste teikia atskiros įmonės, šį verslą įsigijusios franšizės būdu.

Mokesčiai už franšizės būdu įgyjamą verslą įteisinami sutartimi ir gali būti vienkartiniai ar periodiniai, dažniausiai apskaičiuojami sutarta procentine dalimi nuo metinės apyvartos.

Franšizavimo situacija Lietuvoje

Nuo sovietinių laikų iki 2008 metų Lietuvoje franšizės pagrindu besiplečiančių tarptautinių verslo modelių, turinčių padalinių Lietuvos rinkoje buvo apie 40. 2014 metais šis skaičius jau perkopė 200.

Sektoriai, kuriuose franšizavimas kaip verslo plėtros modelis Lietuvoje taikomas dažniausiai, yra viešasis maitinimas ir mažmeninė prekyba drabužiais.

Jau yra ir per 20 lietuviškos kilmės verslo franšizės davėjų. Seminare buvo paminėtos „Gurmans“ – kavos prekybos, „Džiugo namai“ – sūrio prekybos, „Čili“ – picos prekybos, „Senukai“ – statybos prekių, „AJ Šokoladas“ ir keletas kitų. Kai kurios iš jų verslą plečia ir užsienyje. Šie faktai įrodo, kad Lietuvoje franšizavimo plėtra yra įmanoma.

Lektoriai kalbėjo, kad franšizės modeliu sukurto verslo pavyzdžių pastebėjo ir Šilutėje. Tai „Senukų“ prekyba bei „Pizza Jazz“ picerija.

Tema sudomino

Vienas iš verslo paslaugų centro „Šilutė plius“ steigėjų Edgaras Gudas po seminaro „Šilutės naujienoms“ sakė, kad jam verslo kūrimo būdas franšizės modeliu buvo mažai žinomas. Iki šiol jis manė, kad tai tik didiesiems verslams tinkama veikla.

A.Gudas yra vienas iš iniciatorių, užsibrėžusių suburti Šilutės smulkaus ir vidutinio verslo įmonių asociaciją. Jo nuomone, būtų pravartu būsimos asociacijos nariams ir tiesiog asmenims, svarstantiems apie verslo kūrimą, dar kartą organizuoti tokį seminarą, sukviesti platesnę auditoriją. A.Gudas mano, kad franšizės modeliu kurti verslą galėtų asmenys, kurie po kelerius metus dirbo užsienyje ir ES logo su trim fondais spalvotas copysusitaupė pinigų. Visiems verta sužinoti, kokie yra franšizės būdu įgyto verslo privalumai, palyginti su tuo, kai verslas pradedamas nuo nulio.

Daugiau: Navision