„Juodąsias“ kryžkeles keičia saugios žiedinės sankryžos

ziedine sankryza nespVasara kelininkams – didžiojo darbymečio sezonas. Šiemet jis ypač įtemptas, nes dėl žiemiškos pirmosios pavasario pusės vėlavo numatyti darbai ir dabar skubama „įtilpti į grafikus“.

zied bubiai ramuciaiVienas iš tokių sparčiai vykdomų ES struktūrinės paramos projektų – „Eismo saugos ir aplinkosaugos priemonių diegimas, III etapas“.

Pagal šį projektą pavojingos susikertančių keturių kelių bei viena trišalė sankryža į daug saugesnį žiedinį važiavimą rekonstruojamos aštuoniuose Lietuvos regionuose – Alytaus, Klaipėdos, Marijampolės, Šiaulių, Tauragės, Telšių, Utenos ir Vilniaus, taip pat dalyje jų tiesiami arba atnaujinami penki pėsčiųjų ir dviračių takai, kurių bendras ilgis tęsiasi daugiau nei 8,6 km.

Už minėtą saugaus eismo projektą, kaip ir prieš tai buvusius pirmuosius du etapus, yra atsakinga Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (LAKD). Iš viso jam įgyvendinti skirta apie 50,9 mln. litų, iš jų – 32,9 mln. litų sudaro 2007-2013 m. laikotarpio Europos Sąjungos regioninės plėtros fondo lėšos, likusioji dalis pagal Lietuvos kelių priežiūros ir plėtros finansavimo programą finansuojama iš valstybės biudžeto.

Pavojų sumažės devyniolikoje sankryžų

Projekto trečiasis etapas, kurio metu bus nutiesti pėsčiųjų ir dviračių takai, 18 sankryžų bus rekonstruota į žiedines sankryžas, o vienoje įrengtos saugumo salelės, pradėtas vykdyti pernai liepą: parengta atitinkama dokumentacija, paskelbti darbų pirkimo konkursai, pasirašytos trys rangos sutartys su atvirų konkursų laimėtojais. Rangovai pagal minėtą projektą darbus turėtų atlikti 2014 metais.

Kelininkai kai kurias sankryžas jau „nukenksmino“ – rekonstravo į žiedines su pėsčiųjų ir dviračių takais, o kitur vasariškas darbų įkarštis dar intensyvesnis.

Vienas iš tokių šalies kraštų – Žemaitija, kur eismo sąlygos iš esmės pagėrės net septyniose pavojingose sankryžose. Tiek jų į žiedines bus pertvarkyta Klaipėdos, Telšių ir Šiaulių regionuose, taip pat įrengtas šių sankryžų apšvietimas. Klaipėdos rajone bus nutiestas ir vienas pėsčiųjų bei dviračių takas.

Rekonstrukcija vyksta nestabdant eismo

Pagal rangos sutartį, kurią LAKD su konkurso laimėtoja UAB „Žemaitijos keliai“ pasirašė 2012 m. spalio mėnesį, visus darbus numatoma užbaigti šių metų spalį. Minėto „Eismo saugos ir aplinkosaugos priemonių diegimas, III etapas“ projekto sutarties Nr.1 kaina – 14,4 mln. litų, iš jų didesnę dalį lėšų skiria ES regioninės plėtros fondas.

„Sankryžų rekonstrukcija vyksta nenutraukiant transporto eismo, o apie jo ribojimą informuoja atitinkami kelio ženklai. Šiuo metu pagal projektą atlikta beveik trečdalis numatytų darbų. Visus darbus planuojame atlikti laiku“, –  sakė UAB „Žemaitijos keliai“ techninis direktorius Kęstutis Stonys.

Anot jo, rekonstruojamos sankryžos buvo itin avaringos, dalis iš jų liūdnai pagarsėjo kaip „juodosios dėmės“. Todėl pertvarkius jas į žiedines, įrengus apšvietimą, saugumo saleles bei pėsčiųjų ir dviračių takus, sumažės transporto spūstys, sankryžos taps saugesnės tiek vairuotojams, tiek kitiems eismo dalyviams.

Šiuo metu krašto kelio Nr. 141 Kaunas – Jurbarkas – Šilutė – Klaipėda 181,49 km esančioje sankryžoje su krašto keliu Nr. 165 Šilalė – Šilutė (Šilutės r.) atlikti paruošiamieji darbai, įrengti bortai bei pagrindai.

Kitoje šio rajono sankryžoje minėto kelio Nr. 141 185,9 km su rajoniniu keliu Nr. 4262 Traksėdžiai – Šilutė nufrezuota visa asfalto danga, priduota trečdalis žiedo žemės sankasos, pradėtas kloti šalčiui atsparus sluoksnis.

Mažeikių rajone valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 161 Telšiai – Seda 24,14 km esančioje sankryžoje su valstybinės reikšmės krašto keliais Nr. 164 Mažeikiai – Plungė – Tauragė ir Nr. 207 Seda – Židikai, kuri taps žiedine su moderniu apšvietimu, taip pat atlikti paruošiamieji darbai, sutvarkytas vandens nuleidimas, atnaujintas pakelių drenažas, rekonstruotos ryšių linijos, įrengti pagrindai, montuojami bortai.

Keičiasi vaizdas ir kitoje šio rajono sankryžoje – valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 164 Mažeikiai – Plungė – Tauragė 4,73 km esančioje sankirtoje su valstybinės reikšmės krašto keliu Nr. 204 Mažeikių aplinkkelis. Minėtoje vietoje atsiras apšviesta žiedinė sankryža. Šiuo metu atlikti paruošiamieji rekonstrukcijos darbai, įrengti vandens šulinėliai, pagrindai ir betoniniai bortai, rekonstruotas pakelių drenažas ir ryšių linijos.

Plungės rajono keturšalėje sankryžoje, esančioje valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 164 Mažeikiai – Plungė – Tauragė 57,3-57,7 km ruože su valstybinės reikšmės rajoniniu keliu Nr. 3206 Plungė – Medingėnai, taip pat pasiruošta rekonstrukcijai ir rengiamas pagrindas. Čia įrengti visi lietaus surinkimo šulinėliai bei sutvarkytas pakelių drenažas, iškasti pakelių grioviai.
Plungiškiai greitai neturės bėdų ir dėl nesaugios sankryžos valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 164 Mažeikiai – Plungė – Tauragė 58,50 km su krašto keliu Nr. 166 Plungė – Vėžaičiai.

Rekonstruojant ją į žiedinę, jau įrengta sankasa, pralaidos ir nuovažos, paklotas šalčiui atsparus sluoksnis, įrengtas skaldos pagrindas bei betoniniai bortai visuose pėsčiųjų ir dviračių takuose, taip pat iškasti pakelės grioviai, sutvarkyta pusė šlaitų – juos užpilant juodžemiu ir apsėjant žole, vyksta kiti darbai.

Kelmės rajone krašto kelio Nr. 215 Bubiai – Ramučiai 17,89 km esančioje sankryžoje su krašto keliu Nr. 159 Užventis – Šaukėnai – Kuršėnai rekonstruotos ryšių linijos, įrengiama žemės sankasa ir pagrindai.

Pajūryje – modernūs dviračių ir pėsčiųjų takai

Atnaujinta pajūrio kelių infrastruktūra pradžiugins ir poilsiautojus, ir vietos gyventojus, kurie renkasi dviračius, kaip alternatyvią susisiekimo priemonę.  Ši ekologinė transporto priemonė vieniems – pramoga, kitiems – greitas, patogus ir ypač pigus būdas pasiekti netoli esančią vietovę. Kelio Nr. 168 Klaipėda – Kretinga dešinėje pusėje nuo 15,49 km iki 15,8 km bei kairėje pusėje nuo 15,8 km iki 16,058 km nusidrieks modernus pėsčiųjų ir dviračių takas, kuriuo bus galima saugiai ir patogiai keliauti.

Šiuo metu įrengiant taką pašalintas nereikalingas dirvožemio sluoksnis, iškirsti medžiai, išrauti kelmai, sutankintas gruntas, sparčiai juda tako konstrukcijos įrengimo bei kiti darbai. Tikimasi, kad dar iki šaltojo metų sezono dviratininkai ir pėstieji suspės išmėginti šį naują kelio ruožą ir įvertinti jo patogumus.

„Juodųjų dėmių“ neliks dar septyniose vietose

Žiedinė sankryža – saugiausias sankryžos tipas, nes joje efektyviai suvaldomas visomis kryptimis judančio transporto greitis, beveik visiškai eliminuojamos konfliktinės situacijos, sankryža  tampa daug patogesnė pėstiesiems ir dviratininkams. Žiedinis važiavimas paprastai įrengiamas avaringų sankryžų vietose. Analizės duomenimis, įrengus žiedinę sankryžą eismo įvykių su žuvusiais ir sužeistais žmonėmis sumažėja iki 95 proc.

Šiuo metu Lietuvoje daugiau nei pusšimtis žiedinių sankryžų jau pakeitė pavojingas, dideliu eismo nelaimių skaičiumi garsėjusias kelių sankirtas. Vykdant projektą „Eismo saugos ir aplinkosaugos priemonių diegimas, III etapas“ „juodosios dėmės“ išnyks dar septyniose kelių sankryžose. Jų neliks valstybinės reikšmės kelio Nr. 141 Kaunas – Jurbarkas – Šilutė – Klaipėda 181,49 km esančioje sankryžoje su krašto keliu Nr. 165 Šilalė – Šilutė; kelio Nr. 164 Mažeikiai – Plungė – Tauragė 4,73 km sankryžoje su valstybinės reikšmės Mažeikių aplinkkeliu; valstybinės reikšmės kelio Nr. 164 Mažeikiai – Plungė – Tauragė 58,5 km esančioje sankryžoje su keliu Nr. 166 Plungė – Vėžaičiai; krašto kelio Nr. 201 Marijampolė – Kalvarija 7,45 km sankryžoje su rajoniniu keliu Nr. 5122 Ožkabaliai – Turgalaukis – Liudvinavas; Pagėgių savivaldybės Vilkyškių gyvenvietės trišalėje sankryžoje – valstybinės reikšmės krašto kelyje Nr. 141 Kaunas – Jurbarkas – Šilutė – Klaipėda 130,04 km su rajoniniu keliu Nr. 4532 Griežpelkiai I – Vilkyškiai ir 130,19 km su rajoniniu keliu Nr. 4229 Vilkyškiai – Bitėnai – Panemunė; magistralinio kelio NR. A4 Vilnius – Varėna – Gardinas 53,30 km esančioje sankryžoje bei valstybinės reikšmės kelio Nr.131 Alytus – Simnas – Kalvarija 2,96 km esančioje sankryžoje.

Šių ir kitų per trečiąjį projekto etapą pertvarkomų kelių ruožų saugos priemones, be UAB „Žemaitijos keliai“, atitinkamuose regionuose dar diegia AB „Kauno tiltai“ ir UAB „Alkesta“.

LAKD pagal 2007-2013 m. ES struktūrinės paramos projektus eismo saugos ir aplinkosaugos priemones įgyvendina nuo 2008 metų. Per pirmąjį etapą buvo rekonstruota 13 sankryžų bei nutiesta 18,9 km pėsčiųjų ir dviračių takų už 28,4 mln. litų, iš kurių  26,6 mln. litų finansavo ES. Per antrąjį etapą rekonstruotos 25 sankryžos bei nutiesta 19,17 km pėsčiųjų ir dviračių takų už 33 mln. litų, iš jų 26 mln. skirta iš ES paramos.

Sumažės žuvusiųjų ir sužeistų

Atlikus tyrimus apskaičiuota, kad įgyvendinus eismo saugos ir aplinkosaugos projekto trečiąjį etapą per 25 metų laikotarpį rekonstruotuose ruožuose žuvusiųjų ir sužeistųjų skaičius ženkliai sumažės arba tokių nelaimių iš viso bus išvengta. Tai – pagrindinė projekto svarba. Be to, jo įgyvendinimas prisidės ir kuriant patrauklią aplinką, turės teigiamos įtakos Lietuvos ekonomikos plėtrai, padės siekti ES iškeltų tikslų.

Saugaus eismo užtikrinimas – viena iš pagrindinių LAKD priemonių mažinant žalingą transporto poveikį visuomenei ir gamtai.

Atliekant numatytus darbus išauga infrastruktūros kokybė ir artėja prie europinių standartų, mažina atskirtį bei eismo įvykių ir nelaimių tikimybę, ypač pagerina pėsčiųjų ir dviratininkų judėjimo sąlygas bei skatina naudotis ekologiškomis transporto priemonėmis, pagaliau pagražėja gyvenamoji aplinka ir estetinis vaizdas.