Karantinas autobusų parke: pustuščiai autobusai, panaikinti maršrutai ir milžiniški nuostoliai

Jau metus viso pasaulio gyvenimą pristabdžiusi COVID - 19 pandemija gerokai paveikė ir mūsų savivaldybės įmonių veiklą. Kaip karantino sąlygomis dirba „Šilutės autobusų parkas”?

Autobusų vairuotojai ir bendrovės šaltkalviai karantino metu daug dėmesio skiria transporto remonto darbams.

Aiškėja, kad kelionių draudimai į užsienį ir tarp savivaldybių, taip pat moksleivių nuotolinis mokymas iš namų autobusų parko klientų skaičių sumažino iki minimumo. Įstaigos buhalterija suskaičiuoja vos pusę, o dažnai ir tik trečdalį pajamų, lyginant su ikikarantininiu laikotarpiu.

Įmonės darbuotojai – 15 ar 20 žmonių po dvi – tris savaites priversti būti prastovose, o ir tie, kurie dirba, važiuoja pustuščiais autobusais.

Pirmieji pajautė karantino įtaką

UAB „Šilutės autobusų parkas” direktorius Artūras Stonkus neslepia, kad visas įmonės kolektyvas nekantriai laukia, kada pasibaigs pandemija ir su ja susietas karantinas. Tarp savivaldybės įmonių „Šilutės autobusų parkas” patiria bene didžiausius nuostolius.

„Karantinas ir jo laikotarpiu nustatyti žmonių judėjimo ribojimai tiesiogiai atima mūsų klientus, o kartu ir uždirbamas pajamas”, – sako A. Stonkus.

Direktorius pasakoja, kad iš Šilutės nebeliko visų užsienio turistinių kelionių autobusais, o iš 6 tolimų maršrutų liko tik du maršrutai į Vilnių. Tai tik dvi kelionės į sostinę per dieną. Be to, vairuotojai turi laikytis Vyriausybės nustatytų taisyklių – keleiviai turi sėdėti tik kas antroje kėdėje. Tad jeigu autobuse yra 50 sėdynių, gali važiuoti tik 25 keleiviai.

Vairuotojams ypač sudėtinga tokios tvarkos laikytis, kai keliauja vienos šeimos nariai. Nors šeimose jie gyvena kartu ir kaukių nedėvi, autobuse turi sėdėti atskirai – kas antroje kėdėje ir su kaukėmis. Pažeisti tokios tvarkos vairuotojai negali, nes baudos gręsia jiems.

Gelbsti dotacijos

Karantino laikotarpiu nemažą dalį pajamų „Šilutės autobusų parkas” praranda ir dėl moksleivių nuotolinio mokymo. Kol moksleiviai mokosi namuose, teko uždaryti visus vietinius autobusų maršrutus, kuriais važinėjo tik mokiniai.

Autobusai rečiau važiuoja ir įprastais vietiniais maršrutais – vos porą kartų per dieną keleivius iš kaimų nuveža į rajono centrą ir parveža atgal. Daug žmonių karantino metu iš namų iš viso niekur nevažiuoja.

Pasak A. Stonkaus, visa laimė, kad bent dalį atlyginimo – už prastovų laiką – vairuotojams moka Užimtumo tarnyba. Be to, ir Savivaldybė sumoka dotacijas už įsteigtus maršrutus. Gaunant tokią paramą šiaip taip pavyksta išsaugoti darbuotojus.

Daugiau pastangų autobusų remontui

Parko autobusams atlikti techninę apžiūrą privalu kas pusę metų. Todėl, pasak direktoriaus, nors autobusai karantino laikotarpiu nuvažiuoja mažiau, jų priežiūrai vairuotojai skiria daugiau laiko ir darbus atlieka kruopščiau. Jiems užtenka laiko ne tik gedimus pašalinti, bet ir pagrąžinti autobusų vidų ar išorę.

„Šilutės autobusų parko” direktorius A. Stonkus sako, kad dėl pandemijos ir karantino teko atsisakyti dalies autobusų maršrutų, o dėl to smarkiai krito ir įmonės pajamos.

Direktorius svarsto, kad anksčiau ar vėliau pandemija ir karantinas baigsis, todėl įmonė jau dabar ruošiasi atgaivinti veiklą. Autobusų stotis ir autobusų parko pastatas nauji – tik dvejus metus skaičiuojantys objektai. Tad, pasak A. Stonkaus, visos investicijos dabar bus skiriamos atnaujinti autobusų parką.

Šiemet įmonė įsigijo 20 vietų modernų autobusą, kuris po karantino vežios keleivius vietiniais maršrutais. Įmonės vadovas puoselėja mintį įsigyti vieną – kitą naujesnį autobusą ir tolimesnėms kelionėms. Tačiau lėšų tam teks ieškoti tik po to, kai bus parduota senoji Šilutės autobusų stotis. Jau baigiami tvarkyti privatizacijos dokumentai ir bus skelbiamas „Šilutės autobusų parkui” nebereikalingo turto pardavimo konkursas. Pasak A. Stonkaus, su įmonės savininku – Šilutės savivaldybe sutarta, kad už lėšas, gautas privatizavus senąją stotį bus galima pirkti naujesnius autobusus.

Komercijos direktorius, korespondentas