Kintų miestelis tampa vis svarbesniu menininkų traukos centru

 

083008538-df12c5e8-2df6-406f-8090-156df3dd98faKintų muzikos festivalis (KMF) nuo 2012 m. užsiaugino auditoriją ir įgijo žinomumą. Kad festivalis – tik meninės iniciatyvos pradžia, galėjome pastebėti jau pernai, kai šalia festivalio vyko senosios muzikos koncertai ir tarptautinė kompozitorių rezidencija. Dar metais anksčiau (2016 m.) miestelyje rezidavo ir dailininkai.

Kintų miestelis per festivalį ir palydovines veiklas tampa vis labiau žinomas. Ramybė ir supantis gamtos grožis traukia tiek muzikos mėgėjus, tiek menininkus, kuriems čia suteikiama vis daugiau galimybių realizuoti savo idėjas. Žinoma, tam reikia tinkamų patalpų, infrastruktūros. Tačiau VšĮ „Kintai Arts“ vadovės Audros Juodeškienės svajonė pamažu realizuojasi: Šilutės rajono savivaldybė, įvertinusi „Kintai Arts“ įdirbį per septynerius aktyvios veiklos metus (kraštą garsinantis festivalis, pastarųjų metų menininkų rezidencijos), pasiūlė partnerystę ir suteikė galimybę panaudoti senosios Kintų mokyklos pastatą Meno rezidencijos veiklai plėtoti. Taigi kraštas ne tik turės naują specifinį traukos centrą – visa tai atveria naujas perspektyvas tolesnei menininkų veiklos plėtrai. Jau ir šiemet, atsispyrus į ankstesnes patirtis – Naujų idėjų kamerinio orkestro (NIKO) rezidenciją (vadovas Gediminas Gelgotas), tarptautinę kompozitorių rezidenciją (vad. Vykintas Baltakas) bei tapybos rezidenciją (vad. Gabija Vidrinskaitė ir tapytojas Martynas Pekarskas), menininkų veikla Kintuose toliau plečiama ir šiemet apims dailininkų ir muzikantų rezidencijas, operos inkubatorių, meistriškumo kursus smuikininkams ir, žinoma, nuo miestelio jau nebeatsiejamą Kintų muzikos festivalį.

Dailininkų rezidencija

Nors dailininkų veiklos užuomazgos Kintuose vyko jau 2016 m., nuo šiemet „Kintai Arts“ tikslingai savo veiklą plečia į vizualiuosius menus. Rezidencijos būstine tapo jau minėtas anksčiau mokyklai priklausęs pastatas, kuris šiemet įgavo naują gyvenimą. Čia įrengtos ekspozicinės salės, kūrybinės studijos, rezidentų gyvenamosios patalpos – taigi pastatas jau birželio mėnesį vėl atveria savo duris ir kviečia bendruomenę bei miestelio svečius susitikimams, bendravimui, kultūrinei sklaidai bei mainams. Šią vasarą naujoje būstinėje rezidencija įgyvendins pirmąsias parodas kartu su jau antrą kartą Kintus lankančiais menininkais iš Leipcigo ir jaunais kūrėjais iš Vilniaus. Tikimasi, jog jau greitai veikla neapsiribos vasaros laikotarpiu – organizatoriai siekia, jog menininkai čia lankytųsi visus metus, taip atskleisdami nepaprastą Kintus supančią gamtos paletę. Šiemet – Europos kultūros paveldo metais – siekiant įprasminti pagarbą Mažosios Lietuvos istorijai, į rezidenciją pakviesti dailininkai, kuriantys Vokietijoje ir Lietuvoje; prie jų prisijungs ir japonų menininkai. Birželio 1-14 d. vyksiančiai rezidencijai-plenerui sumanyta tematika, per kūrybinius įkvėpimus aktualizuojanti žmonių migraciją ir jos poveikį gyvenamajai aplinkai bei gamtai. Pleneras „Migruojantys paukščiai“ siūlys menininkams kurti, reaguojant į vietos specifiką, diskutuoti apie migraciją kartu su jaunaisias tapytojais iš Lietuvos, vietos bendruomene.

Dailininkų rezidencijos veiklą koordinuoja ir kuruoja Vokietijoje gyvenanti grafikė ir tapytoja Gabija Vidrinskaitė ir Kintuose augęs Martynas Pekarskas. Jauno menininko, šiuo metu studijuojančio magistrantūroje Vilniaus dailės akademijoje, kūrybos spektras labai platus – nuo tapybos iki video darbų. Pasibaigus „Migruojančių paukščių“ plenerui, liepos mėnesį numatoma tęsti rezidencijos veiklą bendradarbiaujant su Vilniuje įsikūrusia rezidencijų programa „Rupert“, o rugpjūtį rezidencija toliau gyvuos, viešint dailininkams iš Lietuvos.

Muzikantų rezidencija

Greta dailininkų birželio 8-14 d. Kintuose reziduos ir muzikantai – Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (LMTA) Šiuolaikinės muzikos studijų programos magistrai. Ši programa, vos prieš porą metų sukurta V. Baltako ir Liudo Mockūno iniciatyva, yra skirta šiuolaikine muzika besidomintiems atlikėjams ir turi dvi specializacijas – rašytinę ir improvizacinę muziką. Kintuose reziduosiančių jaunųjų muzikų dėmesio centre bus muzikinio teatro žanras – Mauricio Kagelio, Georges‘o Aperghis, Dieter‘io Schnebel‘io ir Simono Steen-Anderseno kūryba. Šie kūriniai bus įprasminti scenoje kartu su režisiere Karina Novikova. Rezidencijos kūrybinius rezultatus bus galima išgirsti ir išvysti ne tik Kintuose, bet ir koncertuose Vilniuje. Kiek vėliau, rudenį, rezidencijoje darbuosis Europos operos akademijos (European Opera Academy, http://www.europeanopera.academy/) dalyviai. Tai svarbi organizacija, jungianti operos meno iniciatyvas tarp Europos aukštųjų muzikos mokyklų. Kintuose bus rengiamos dviejų naujų Felipe Hoyos (Kolumbija) ir Christos S. Kavour (Graikija) operų premjeros – vyks intensyvus darbas su daininkais, aktoriais ir režisieriais. Dirbtuves ves V. Baltakas ir Sybrand van der Werf (Olandija).

Operos inkubatorius

Turint mintyje būsimas veiklas, didžiausia naujiena Kintuose šiemet – operos inkubatorius, vyksiantis iškart po dailininkų ir muzikantų rezidencijų – birželio 14-21 d. Jauniems profesionalams skirta programa, kaip ir kitos „Kintai Arts“ rezidencijos, skatins menininkų ir vietinių gyventojų bendravimą ir bendradarbiavimą – viena iš inkubatoriaus temų bus opera kaip visiems prieinamas menas, vyks menininkų ir miestelio gyventojų diskusijos, o vietiniams gerai pažįstamos Kintų vietos bus paverstos operos scena.

Apie naujausią ir Kintuose dar neregėtą projektą kalbiname jo iniciatorę – jauną operos režisierę Kariną Novikovą.

Kaip kilo šis sumanymas?

Pastaruoju metu teko nemažai dirbti užsienyje – asistavau ir stažavausi pas operos režisūros grandus ir jaunosios kartos įžymybes. Tad natūraliai kilo noras pasidalinti savo sukauptomis žiniomis Lietuvoje. Taip pat pastebėjau, jog Vakaruose jaunimas nelaukia, kol kas nors suteiks jiems galimybę pasirodyti, pakvies dainuoti į teatrą. Jie stengiasi sukaupti kuo didesnę patirtį mažesniuose projektuose, kuriuos inicijuoja patys. Viena iš Kintų operos inkubatoriaus dalių kaip tik ir skirs dėmesį mažo biudžeto, bet profesionaliam operos pastatymui – iš operos scenų sudėliosime promenados spektaklį. Sieksiu parodyti, kiek daug galime pasiūlyti žiūrovui minimaliomis sąnaudomis.

Kodėl inkubatoriui pasirinkote Kintus?

Pernai Kintuose dalyvavau projekte su senosios muzikos ansambliu „Canto Fiorito“. Pastebėjau, kaip puikiai ir entuziastingai organizuojama Kintų meno rezidencija, įsikalbejau su jos vadove Audra Juodeškiene ir pradėjome kurti planus. Mano sumanymas susilaukė didelio palaikymo – jo neturint, projektas negalėtų įvykti net ir turint finansų. Dar mane žavi tai, jog Kintai – atokus Lietuvos kampelis, iš kurio žmonės į operos spektaklius dažnai nevažinėja. Susitikti su tokiu žiūrovu yra labai svarbu, kad tavo kuriamas menas gautų išankstinių nusistatymų nesugadintą vertinimą. Labai tikiuosi, kad inkubatoriaus dalyviai užmegs šiltą ryšį su Kintų bendruomene.

Opera Kintuose?

Taip, o kodėl gi ne? Pavyzdžiui, Anglijoje yra labai populiarūs operos festivaliai, vykstantys kaimo vietovėse. Žiūrovai susirenka su pikniko krepšiais, praleidžia ten visą dieną, o vakare žiūri spektaklį. Sumaniau pastatyti operą-promenadą, kurios metu žiūrovai seks žemėlapiu ir eis nuo vienos scenos prie kitos. Spektaklis bus „išsibarstęs“ po visą Kintų miestelį. Ieškosime vietų, kur solistų balsai ir operų scenos nuskambėtų įdomiai. Piknikas, žinoma, irgi svarbi rengino dalis!

Ko Jūs pati tikitės iš būsimo inkubatoriaus?

Labai noriu, kad jauni solistai kuo anksčiau suprastų vaidybos svarbą jų pasirinktoje profesijoje. Tikiuosi susidomėjimo, dialogo ir labai intensyvaus darbo. Noriu suspėti perteikti kuo daugiau žinių apie Europos operos gyvenimą. Taip pat būtų gerai, jog šis susibūrimas inspiruotų tolimesnius projektus.

Kuo ypatingos bus Jūsų siūlomos meistriškumo pamokos?

Norėčiau akreipti dėmesį, jog tai – ne meistriškumo pamokos ar vasaros akademija, kur studentai susirenka pasiklausyti pedagogų, tobulinti vokalo. Taip pat nesiorientuojame į garsias pavardes, kurios nušviestų kažkieno CV. Daugumą užsiėmimų vesiu aš, nes viskas suksis apie vaidybą, vaidybos ir balso sąryšį, Europos operos tendencijas. Dirbsime prie konkrečių operos scenų pastatymo – tai labiau panėšės į kūrybinę laboratoriją, nei į paskaitas. Dar tikimės rengti rytinius šokio užsiėmimus.

Karina, kokie Jūsų ateities planai?

Džiaugiuosi, jog galiu atsakyti į šį klausimą, nes laisvai samdomam režisieriui tai prabanga! Šiuo metu esu Ciuricho operoje. Po to grįšiu į Kintus ir su Vykintu Baltaku darbuosimės kompozitorių rezidencijoje – jie šiemet pasirinko muzikinio teatro temą. Tada laukia Kintų operos inkubatorius, atostogos, vokiečių kalbos kursai bei pasiruošimas vykti pas Barrie Kosky į Berlyno Komische Oper.

Smuikininkų meistriškumo kursai

Šią vasarą Kintuose su jaunaisiais muzikantais (o gal ir būsimais kolegomis) profesinėmis subtilybėmis sutiko pasidalinti šiuo metu Vokietijoje gyvenantis žymus lietuvių smuikininkas, pedagogas Martynas Švėgžda von Bekkeris. Liepos 16-19 d. vyks meistriškumo kursai jauniesiems smuikininkams iš Klaipėdos regiono, o platesnei publikai menininkas pasirodys būsimoje paskaitoje. Birželio 11 d. 14 val. vyks Kintų menininkų rezidencijos ir parodos atidarymas, gros muzikantų rezidencijos dalyviai. Šventė paskelbs naujojo Kintų meno rezidencijos pastato gyvavimo pradžią. Kviečiame atvykti ir savo akimis pamatyti pokyčius Kintuose!

lrytas.lt inf.