Paauglių rate ir toliau vyks atviri pokalbiai

Ne vienas yra girdėjęs šmaikščią repliką, kad šiuolaikinės Z kartos vaikai jau gimė su telefonu rankose ir socialiniais tinklais. Iš vienos pusės tai glumina – šiuolaikinėje visuomenėje, kai visi skubame, galvoje sukasi darbų ratas, nesusimąstome, kad prarandame realų bendravimą su artimaisiais, ypač – vaikais. Šiuolaikiniai vaikai ir jaunimas didžiąją dalį laiko praleidžia internete ir nesuklysime teigdami, kad su juo jie auga. Iš kitos pusės – virtualus pasaulis ir technologijos yra neatsiejama šiandienos ir ateities dalis.

Problema pasiūlė idėją

Bendravimo trūkumas tapo itin opia problema ir liečia visus, tačiau sunkiausia sukontroliuoti paauglių amžiaus grupę. Paauglystė iš esmės yra vienas sudėtingiausių amžiaus tarpsnių. Šiuo laikotarpiu vyksta fiziologiniai, socialiniai ir intelektualiniai pokyčiai, keičiasi gyvenimo bei veiklos samprata, socialinis vaidmuo, formuojasi moralinės vertybės, keičiasi atsakomybės suvokimas ir kt. Neretas tėvelis sutiks, kad šiuolaikiniai vaikai bręsta gerokai anksčiau, nei ankstesnioji karta. Vienas šiuos pokyčius lemiantis veiksnys – technologijų įtaka. Internetas atveria platesnes galimybes, informacijos gausa padeda greičiau formuotis asmenybei.

Dirbant Vaikų aptarnavimo skyriuje neretai tenka bendrauti net tik su vaikais ir jaunimu, bet ir su tėveliais, kurie pasakoja, kaip sunku rasti ryšį su savo vaiku. Jie kalba apie iššūkius, su kuriais abi pusės kasdien susiduria. Ypatingai išskiria vieną problemą, aktualią beveik kiekvienai auginančią paauglį šeimai – jo apatiją viskam.

Ši problema tapo savotišku iššūkiu – rasti veiklą, kuri sudomintų paauglį ir jis skirtų laiko apsilankyti bibliotekoje bei pradėtų domėtis literatūra. Pradėjus domėtis paauglių gyvenimo ypatumais ir skirti daugiau dėmesio šiai amžiaus grupei supratau, kad labiausiai jiems trūksta atviro bei nuoširdaus bendravimo, ryšio tiek su bendraamžiais, tiek su vyresniais. Kilo idėja suburti grupę jaunuolių, kurie galėtų atvirai pasikalbėti apie problemas, su kuriomis jie susiduria kasdien, dalintųsi savo patirtimi. Taip gimė pokalbių valandėlė „Apie niekalus ir rimtas problemas“. Vienintelis svarbus jaunimo atrankos kriterijus į šią grupę buvo  visapusiškas pasitikėjimas vienas kitu.

Susibūrė antroji grupė

Pirmoji grupė startavo 2019 metais, ir vadinosi „Tarp mūsų, mergaičių“. Mano nuostabai, idėją pavyko įgyvendinti su kaupu – užsiėmimą noriai lankė 6 paauglių grupė (15 metų), kuri vasarą pasipildydavo dar keliomis iš užsienio atostogų grįžusiomis emigrantėmis (draugėmis). Paklausus merginų, kas jas traukė vis grįžti į užsiėmimą, jos atsakė, kad pasitikėjimas, atvirumas ir visiškas konfidencialumas bei aktualių temų nagrinėjimas, neformali aplinka, kuri joms leido visiškai atsiverti.

Kiekvienas užsiėmimas buvo tarsi iššūkis – panirus į paauglių pasaulį, reikėjo rasti kalbos būdą, kad būtų išlaikytas ryšys ir įgytas pasitikėjimas. Susidoroti su problemomis padeda metodinė medžiaga. Reikia atrinkti literatūrą, kuri būtų įdomi paauglėms ir taip skatintų skaitymą bei leistų suprasti, jog ne tik laikas, praleistas prie interneto,  informacijos gausa jame yra naudinga, kad ir skaitymas skatina tobulėti bei rasti atsakymus į iškilusius klausimus. Tai yra puikus būdas nukreipti mintis ir atsipalaiduoti. Pasirinktų temų ir diskusijų spektras platus – nuo grožio supratimo iki priklausomybių, nuo santykių su tėvais bei bendraamžiais iki pirmosios meilės – viskas, ką išgyvena šiandieninis jaunimas.

Didelės sėkmės sulaukusi pirmoji grupė užaugo ir greit kels sparnus į platųjį pasaulį, o sukaupta patirtimi jau pradėjau dalintis su nauju paauglių merginų būreliu (11–12 metų), kuris vadinasi „Apie niekalus ir rimtas problemas“. 2021 m. rudenį suburta antroji grupė kiekvieną ketvirtadienį po pamokų smagiai leidžia laiką kartu, aptaria ne tik aktualias temas, bet ir žaidžia, kelia sau iššūkius, kurie ne tik joms, bet ir man padeda augti kaip asmenybei, padeda pažvelgti į paauglio situaciją iš kitos pusės ir labiau jį suprasti.

Šis užsiėmimas įgyja prasmę tuomet, kai jauti, kad tai padeda paaugliui pasijusti svarbiu, reikalingu, išgirstu. Įgyta patirtis leidžia lengviau išgyventi šiuolaikiniame pasaulyje, kupiname iššūkių, nepasiklysti informacijos sraute, suvokti svarbiausius gyvenimo orientyrus.