Pagyvenę vairuotojai: kada persėsti į keleivio vietą?

Prieš kelias savaites garbaus amžiaus senjoro Molėtų rajone sukeltas eismo įvykis, pasibaigęs dviejų žmonių žūtimi, įžiebė diskusijas dėl vairuotojų amžiaus lubų. Ar dabar galiojanti tvarka, kai vyresniems nei 80 metų vairuotojams sveikatą privalu tikrintis kas 2 metus, yra tinkama?

Eismo įvykiai nutinka nuolat ir juos sukelia įvairaus amžiaus vairuotojai. Tad ar toks atvejis sukeltų panašų susidomėjimo lygį, jei vairuotojas būtų darbingo, o ne garbaus amžiaus?

„Lietuvos draudime“ daugiausiai eismo įvykių fiksuojama vairuotojų amžiaus grupėje nuo 36 ir 45 metų. Šio amžiaus vairuotojai „atsakingi“ už ketvirtadalį visų bendrovėje registruotų gyventojų transporto žalų. Tad aukštas šios amžiaus grupės „avaringumas“ gali būti susijęs su tuo, jog šie vairuotojai yra vieni iš aktyviausiai ir daugiausiai vairuojančių keliuose.

Visgi duomenys atskleidžia ir tai, kad vyresni nei 86 metų asmenys yra ta grupė, kuri pasižymi didžiausios vertės žalomis. Ir nors šioje grupėje avarijų skaičius nėra didelis, tačiau žalos fiksuojamos didesnės nei kitose grupėse.

Taigi, anksčiau ar vėliau pasiekiama tokia sveikatos būklė, kai vairuoti tampa pavojinga. Tai ne visuomet pastebi pats vairuotojas, todėl šeimos narių patarimai tokiu atveju gali būti itin svarbūs. Tad kaip, nepažeidžiant žmogaus orumo, jam pasakyti, kad jau atėjo metas persėsti į keleivio vietą?

Galimybė vairuoti stipriai praplečia mūsų mobilumo laisves, todėl tokios galimybės praradimas gali būti priimtas skaudžiai. Ekspertai pataria, kad prieš pradedant tokį pokalbį su artimu žmogumi, verta atlikti savotišką tyrimą. Pavyzdžiui, kartu nuvažiuoti į parduotuvę ar kitą jam įprastą vietą, kurią jis pasiekia automobiliu. Tai bus galimybė įvertinti, ar vairuotojas geba laiku ir saugiai reaguoti į aplinkybes, ar jam pavyksta išlaikyti automobilį eismo juostoje, kaip sekasi parkuoti. Jūs būsite ekspertas, vertinantis vairuotojo gebėjimus, orientaciją ir reakciją.

Atsisakymo vairuoti priežastimi negali būti tik vairuotojo amžius, nes tai nėra objektyvus kriterijus. Šiame kontekste kalbėti reikia apie vairavimo gebėjimų pokyčius, kurie gali įvykti bet kam ir bet kokiame amžiuje. Būtent pačiam vairuotojui ir aplinkiniams pavojų keliantys gebėjimų praradimai, ypač parodant konkrečius pavyzdžius, turėtų būti esminė pokalbių tema.

Sveikintina tokius pokalbius pradėti anksčiau − nors šiuo metu jis ar ji dar vairuoja gerai, bet jau reiktų planuoti, kaip teks keliauti, kai ateis metas atsisakyti vairavimo. Toks išankstinis nuteikimas gali palengvinti šį nelengvą sprendimą. Nors tokie pokalbiai gali būti perpildyti emocijomis, artimo žmogaus sveikata tikrai verta tos kantrybės, kurios reikės padedant priimti šį sprendimą.

BNS inf.