Po milijonierių iškylos Ventės rage – tyrimas

 A.Aleksėjūnaitės nuotr.Per patį paukščių migracijos įkarštį virš Ventės rago privačiu sraigtasparniu dangų raižę du milijonieriai Tautvydas Barštys ir Viktoras Uspaskichas įsiutino ne tik gamtosaugininkus.

Paiškylauti atlėkusius politikus užfiksavus žurnalistams, Civilinės aviacijos administracija pradėjo tyrimą.

Tūpė ant marių kranto

Kauno savivaldybės tarybos narys, įmonių akcininkas T.Barštys, paaiškėjo, ne pirmą kartą privačiu sraigtasparniu skraido nepaisydamas jokių taisyklių. Šį kartą verslininkas su kompanija, kurioje buvo ir Europos Parlamento narys, Darbo partijos vadovas V.Uspaskichas, šeštadienį po pietų pramogavo pamaryje.

Į iškylą ant marių kranto atskridę politikai įsitaisė kavinės teritorijoje.

„Negirdėjau, kad šioje vietoje būtų įrengta aikštelė sraigtasparniams. Man tai naujiena, kad taip iškylaujama“, – stebėjosi Nemuno deltos regioninio parko vadovas Ramūnas Lydis.

Tai, kad šį šeštadienį per patį paukščių migracijos piką turtingi politikai mėgavosi Pamario vaizdais iš paukščio skrydžio, pašiurpino ne vieną specialistą. „Labai keista. Kaip šalyje veikia oro skrydžių kontrolė? Jei aikštelės, skirtos orlaiviams, nėra, kaip jie galėjo čia leistis?“ – stebėjosi parko vadovas.

Iliuminatoriuje – paukščiai

Šį savaitgalį Ventės rage ornitologai vos spėjo žieduoti dešimtis tūkstančių paukščių. „Šeštadienį pro Ventę skrido gervės, 2 tūkst. suskaičiavome. Ankstyvą sekmadienio rytą praskrido gal 10 tūkst. karvelių keršulių, skrido mėlynosios zylės, įvairių rūšių strazdai, liepsnelės“, – kalbėjo Ventės rago ornitologas Vytautas Jusys.

Lietuvos ornitologų draugijos pirmininkas Liutauras Raudonikis apstulbo išgirdęs istoriją, kaip milijonieriai grožėjosi rudeniniu reginiu.

„Tai nenormalu. Jei jau nori žmonės pažiūrėti į paukščius, tai tikrai ne pro sraigtasparnio langą. Orlaivis yra triukšmingas, agresyvus aplinkai“, – kalbėjo L.Raudonikis.

Vis dėlto ornitologai pripažino, kad žiemą ar ypatingomis sąlygomis jie naudoja sraigtasparnius paukščių stebėjimui.
„Tačiau tokia transporto priemone dabar atvykti į šią unikalią gamtos vietą – absurdas“, – įžvelgė L.Raudonikis.

Kokios žalos T.Barščio sraigtasparnis galėjo padaryti nardydamas per paukščių migracijos kelią, ornitologas tikino kol kas negalintis įvertinti.

„Ventės ragas ornitologiniu požiūriu yra unikalus visoje Europoje. Tokiose vietose negalima statyti bokštų, aukštų pastatų, tai kenkia paukščiams. Galima daug kur nuskristi sraigtasparniu, bet tik ne į paukščių migracijos kelią per patį įkarštį“, – tvirtino L.Raudonikis.balius

Per parą – milijonas

Pasak L.Raudonikio, toks verslininkų žingsnis byloja, kad verta papildyti įstatymus ir aiškiai apibrėžti, kokių taisyklių turėtų laikytis ne tik automobiliais saugotinose teritorijose besilankantys poilsiautojai, bet ir sraigtasparniu panorę atvykti milijonieriai.

„Čia – mentaliteto klausimas. Yra formalūs dalykai – jei ką nors pažeidė, reikia bausti, bet yra ir moralės klausimas. Moralė – toks dalykas, arba žmogus ją turi, arba ne“, – pabrėžė L.Raudonikis.

Lietuvos ornitologų draugijos pirmininkas pastebėjo, kad per didįjį paukščių migracijos piką netoli Ventės rago esančio žuvininkystės ūkio vadovai sutarė su specialistais riboti paukščių medžiokles.

„Nors tokios medžioklės vyko dešimtmečiais, tačiau žmonės atsižvelgė į mūsų nuomonę“, – pripažino L.Raudonikis. Anksčiau kiekvieną savaitgalį Kintų tvenkiniuose pokšėdavo medžiotojų šautuvai, dabar gi verslininkai sutarė su ornitologais, kad rudenį medžioklės vyktų tik du savaitgalius.

„Ventės ragas garsus tik dėl paukščių, kurie čia migruoja. Rusijoje, Suomijoje ar kitose šiaurės šalyse perėję paukščiai rudenį į pietus traukia šiuo keliu“, – paaiškino L.Raudonikis.
Paukščių migracijos kelias į dvi dalis išsiskiria ties Klaipėda.

„Ventės ragas unikalus, kaip ir Sinajaus pusiasalis ar Gibraltaro sąsiauris“, – tikino L.Raudonikis.
Gamtininkai yra skaičiavę, kad pro Ventės ragą piko metu per parą praskrenda milijonas paukščių.

Neklausia, kaip svečiai atvyksta

Kavinės „Šturmų švyturys“ savininkas Česlovas Žemaitis sutriko paklaustas, kuo vaišino žymius svečius praėjusį savaitgalį. „Nenoriu to komentuoti. Svečiai yra svečiai. Jie visokiais būdais atvyksta – oru, laivais, mašinomis ir dviračiais“, – aiškino Č.Žemaitis.

Paklaustas, ar jo valdose yra įregistruota aikštelė sraigtasparniams, Č.Žemaitis atsakė, kad ne jo reikalas rūpintis svečių transporto priemonėmis.

„Aš juk svečių neklausinėju, ar jie turi techninės apžiūros taloną. Atplaukus laivui, nemoralizuoju, kad ne visi apsirūpinę gelbėjimosi liemenėmis. Ne, aikštelės aš nesiruošiu įrenginėti“, – tvirtino Č.Žemaitis

„Man leidimo nereikia“

Pats sraigtasparnio savininkas T.Barštys, išgirdęs dienraščio klausimus apie savaitgalio iškylą, užpyko. „Man nereikia A.Šumsko leidimo. Yra žemės savininkas, kuris leidžia mums nusileisti. Neturi būti derinami tokie dalykai“, – sakė T.Barštys.

Paklaustas, jei, jo manymu, jokių leidimų leistis Ventės kaime jam nereikia, kodėl dėl to Civilinės aviacijos administracija pradėjo tyrimą, T.Barštys prabilo bičiulio V.Uspaskicho žargonu: „Tai ir pasiaiškinkite. Neužduokit „tūpų“ klausimų, kaip sakytų Viktoras. Skambinate darbo metu ir trukdote“, – neslėpdamas įniršio telefono ragelį metė T.Barštys.

Darbo partijos vedlio V.Uspaskicho nepavyko pasiteirauti, kokių rūšių paukščių jam pavyko išvysti savaitgalio iškylos metu. Politiko telefonas antradienį buvo išjungtas.

Įstatymai nieko nesako

Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento vadovas Andrius Kairys aiškino, kad saugomose teritorijose orlaivių maršrutus turėtų tirti Civilinės aviacijos administracija.

„Jei tai būtų automobilis, paliktas prie vandens telkinio, nesilaikant nustatytų atstumų, reikėtų bausti. Įstatyme apie sraigtasparnius nieko nepasakyta. Tai pirmas toks atvejis, o ir tų sraigtasparnių šalyje ne tiek jau daug. Iš tiesų įstatymus vertėtų papildyti“, – konstatavo A.Kairys.

Pasijuto visagaliai?

Seimo narė, Aplinkos apsaugos komiteto narė Aurelija Stancikienė turėjo kur kas kategoriškesnę nuomonę.

„Įžūlumo viršūnė. Tai tik įrodymas, kad kai kurie žmonės jaučiasi visagaliai. Šie du vyrai yra politikai, todėl jie kaip tik turėtų jausti dar didesnę atsakomybę, rodyti pavyzdį“, – tvirtino Seimo narė.

A.Stancikienė pastebėjo, kad sraigtasparniams leistis tam nenumatytose vietose leidžiama tik išimtiniais atvejais.

„Mes gyvename civilizuotoje valstybėje. Kaip automobilio negalima statyti bet kur, taip ir sraigtasparniams nėra leidžiama tūpti bet kur. Ar jie patys supranta, kad rizikuoja savo gyvybe skrisdami per patį paukščių migracijos piką?“, – piktinosi A.Stancikienė.
Seimo narė stebėjosi Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento vadovo A.Kairio pozicija.

„Įstatymas ne visuomet apibrėžia visas įmanomas situacijas. Jei Anglijoje nėra konstitucijos, nereiškia, kad žmonės gali gyventi kaip džiunglėse“, – ironizavo A.Stancikienė.

Komentaras

Alvydas Šumskas, Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas

Lietuvoje yra tik du privatūs sraigtasparniai. Jiems leidžiama tūpti tik tam tikrose vietose ir atlikus tam tikras procedūras.
Neprisimenu, kad Ventės rage būtų bent laikina nusileidimo aikštelė. Informacija įdomi. Saugomose teritorijose leidimai nusileidimui nėra išduodami. Paaiškėjo, kad leidimai ir šiam skrydžiui nebuvo išduoti. Daviau nurodymą inspektoriams išsiaiškinti visas aplinkybes. Sraigtasparnio pilotui gresia administracinė atsakomybė, ne savininkui – T.Barščiui.

Matau, kad reikalavimas pranešti apie skrydį nebuvo įvykdytas. Reikės kviestis pilotą ir klausti, kokios aplinkybės ten buvo. Reikės ir su Lietuvos ornitologų draugija susisiekti, priklausomai nuo pasekmių, bus ir nuobaudos. Kad į Ventės ragą skristų – pirmas toks pažeidimas. Palangoje ar Nidoje jie leistis gali, taip pat Šilutės aerodrome. Šis orlaivis ne pirmą kartą užfiksuojamas dėl panašių pažeidimų. Neprisimenu tikslių vietovių, kur tai nutiko, tačiau pilotas jau buvo kelis kartus baustas.

KL.LT LOGO

TRUMPA TEKSTINĖ REKLAMA SU NUORODA 60€/MEN.