Paskutinį lapkričio savaitgalį Klaipėdos mokslo ir technologijų parke (KMTP) vyko hakatonas „Industry 4.0“ – pasaulyje pupuliarėjantis „gerųjų hakerių“ kūrybinės laboratorijos formatas, padedantis gimti naujoms idėjoms bei sprendimams, pritaikomiems versle ir pramonėje.
Renginyje prizinę vietą ir 1000 Eur čekį laimėjo šilutiškių „Tavo robotas“ komanda. Jie pasiūlė unikalią uosto konteinerių krovos technologiją, kuri sužavėjo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos atstovus.
„Uosto direkcija savo prizą atidavė jauniems žmonėms, kurie sukūrė tokią konteinerių krovos technologiją, kurios aš nemačiau nei viename pasaulio uoste – Amerikoje, Kinijoje, Japonijoje ar dar kažkur. Aš jiems palinkėjau didelės sėkmės“, – sakė Klaipėdos jūrų uosto direktorius Arvydas Vaitkus.
Savo sėkme hakatone džiaugiasi ir šilutiškiai, kuriems tai didelė paskata kurti toliau ir garsinti Pamario kraštą. „Ne tik sporte, mene, bet ir mokslo srityje galima konkuruoti ir nugalėti“, – įspūdžiais dalinosi „Tavo robotas“ įkūrėjas Eivanas Maksvytis.
Hakatonas organizuotas pirmą kartą
Visame pasaulyje įsigali vadinamoji ketvirtoji pramonės revoliucija – naujos technologijos, skaitmenizacija, robotizacija, išmanūs išradimai. Visa tai kasdien apima vis daugiau mūsų gyvenimo sričių.
Hakatoną inicijavęs Lietuvos SGD klasteris bei technologinio – kūrybinio maratono idėją palaikę partneriai siekė paskatinti jaunimo ir patirties jau sukaupusių specialistų dalijimąsi žiniomis, atverti šiandienos verslą labai dominantį inovatyvių idėjų potencialą.
Hakatono dalyviai „apšilo“ klausydamiesi pranešimų, formuodami komandas ir identifikuodami iššūkius. Technologijų entuziastams ir juos subūrusiems tikslams daug savo laiko dedikavo mentoriai iš Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos, Klaipėdos universiteto, KMTP, AB „Klaipėdos nafta“, UAB „Atea“, UAB „Schneider Electric Lietuva“.
Per 48 valandas sukurti projektai apėmė uoste pritaikomus sprendimus ir vizijas, susijusius su krovos procesais, aplinkosauga. Buvo pristatyta krantinių būklės diagnostikai skirto povandeninio drono idėja, startuolio potencialo nestokojanti prekybos energija platformos koncepcija, kuri galimai sukeltų revoliuciją SGD sektoriuje.
„Gamybiniai, transporto ir kiti procesai tampa labai kompleksiški ir būtinai apjungti skirtingų procesų į vieną darnų technologinį junginį. „Industry 4.0“ yra technologinė kryptis, kuri skatina skirtingų procesų apjungimą, virtualaus intelekto progresą, automatiką, daiktų internetą ir kitus technologinius judėjimus apjungti į vieną bendrą technologinę kryptį“, – pasakojo „Lithuanian LNG cluster“ koordinatorius Andrius Sutnikas.
Prie pirmojo hakatono prisijungė inovatyviomis idėjomis suinteresuoti partneriai. Vieno jų, Klaipėdos uosto vadovas tikino, kad tokio pobūdžio renginiuose gimę atradimai leidžia didinti konkurencingumą rinkoje.
„Labai džiugu, kad jūrinė tematika dominuoja. Mes esame šiam periode, kuomet uostas kuria didelį planą, maždaug 20-25 metams į priekį. Jaunoji karta yra išradinga, kurianti nestandartiškai. Kartais jų idėjos mums yra labai svarbios“, – sakė A. Vaitkus.
Hakatono organizatoriai tikisi, kad ateityje šis renginys taps inovatorių bendradarbiavimo platforma.
Sugalvojo unikalų krovos būdą
Pranešimą konferencijoje apie pramonės robotizaciją skaitė ir E. Maksvytis, vėliau jis, kartu su komanda, nusprendė sudalyvauti hakatone. Šilutiškiai pasirinko Klaipėdos uosto tematiką.
Pasak Eivano, ilgą laiką komanda klaidžiojo, nerasdama tinkamos idėjos. Gerai, kad renginyje buvo kompetetingų mentorių, su kuriais buvo galima pasikonsultuoti, kiek aktuali tam tikra idėja tam tikrai problemai spręsti. Galiausiai, likus dviems valandoms iki idėjos pristatymo hakatono Tarybai, šilutiškiai nusprendė surasti būdą, kaip uoste efektyviau atlikti krovos darbus – perprogramuoti kraną, kuris kilnoja terminale saugomus konteinerius.
E. Maksvytis pasakojo, kad dabar uosto krovos darbų procesas yra komplikuotas. Dėl oro sąlygų ar kitų veiksnių kroviniai į uostą atkeliauja ir išvežami skirtingu laiku. Į saugojimo aikštelę atvežtus konteinerius reikia sandėliuoti.
Problema, kad jie statomi į aukštį vienas ant kito, o norint ištraukti viduryje esantį krovinį, iš pradžių reikia nuimti viršutinius konteinerius. Pasak Eivano, už šį papildomą darbą klientas nemoka, krovinių nurinkimas nuo viršaus kainuoja pačiam terminalui ir tai yra didžiuliai pinigai. Per metus šie papildomi darbai gali kainuoti apie 4 milijonus Eur, o jei uostas didesnis, ir daugiau.
„Tavo robotas“ komanda sugalvojo principą, kurio pasaulio uostuose šiuo metu dar nėra – krovinių krovimą ne iš viršaus į apačią, bet iš šonų.
„Dirbdami 2 dienas ir 2 naktis pagaminome robotizuoto krano prototipą, kuris galėtų pakelti viršuje esančius kelis krovinius, kad išimti vieną iš šono“, – pasakojo Eivanas.
Kai ši idėja buvo pristatyta, uosto generalinis direktorius pasakė, kad nei viename pasaulio uoste dar nėra matęs, kad kroviniai būtų ištraukiami iš šono. Aišku, kad ši idėja būtų įgyvendinta, reikia atlikti daugybę matematinių skaičiavimų ir bandymų.
Paragino neapleisti idėjos
Apdovanojęs „Tavo roboto“ komandą 1000 eurų čekiu, A. Vaitkus paragino šilutiškius neapleisti šios idėjos ir pakvietė apsilankyti uosto direkcijoje. „Galbūt pradėsime daryti skaičiavimus ar didesnį krano prototipą. Visgi reiktų pagaminti jau ne žaislinį, o didelį robotą, kuris dirbtų su 20-40 tonų sveriančiais kroviniais. Čia jau nebe juokai“, – pasakoja Eivanas. Jis tikisi, kad ši idėja atneš daugiau investicijų labaratorijai, o tuo pačiu bus naudinga ir Šilutei.
„Idėja buvo gera, savo esme unikali, daug žadanti. Labai džiauguosi. Tai nemažas įvertinimas man, kaip specialistui ir pripažinimas laboratorijai“, – džiaugiasi E. Maksvytis.
Kalbėdamas apie hakatoną jis sakė, kad tai buvo puiki proga mokiniams pamatyti, kad jie gali sukurti kažką reikšmingo, kad žinios gali pakeisti verslą ir pramonę. Jaunimas gauna puikią progą išbandyti save, susipažinti su mokslo žmonėmis ir verslo atstovais.
Rašyti atsakymą