Vertingasis avokadas: kaip jį dar panaudoti?

Nors avokado skonis primena daržovę, o forma panaši į kriaušės, jis laikomas net ne kaulavaisiu, o vienasėkle uoga.
Pixabay.com nuotr.

Dar neseniai Lietuvoje buvęs retenybe, dabar avokadas užkariavo virtuves: dažnai pusryčiams valgomas su duonos rieke ir kiaušiniu, dedamas į glotnutį, o vakarienei nugula į salotų lėkštę. Ir tai puiku – pavasarį reikia valgyti daugiau augalinio maisto.

Pasak gydytojos dietologės dr. Editos Gavelienės, žmogui per dieną reikia suvartoti apie 40 maisto medžiagų, o avokade jų yra net 30. Taigi, tai maistingiausia uoga, su kuria galite gauti kone visas reikalingas medžiagas.

Nauda sveikatai ir grožiui

Nors dietologai rekomenduoja rinktis produktus, išaugintus ne didesniu nei 500 km atstumu nuo mūsų gyvenamosios vietos, avokadams daroma išimtis. „Tai yra puikus karotenoidų, svarbių mūsų regėjimui, šaltinis, juose gausu vitaminų C ir E, mineralų: kalio, cinko, mangano, seleno, folio rūgšties, kuri svarbi baltymų apykaitai – ji būtina ne tik besilaukiančioms moterims, bet ir vaikams, suaugusiems. Avokaduose yra augalinių sterolių – medžiagų, svarbių lėtinių uždegimų organizme slopinimui. Tiesa, avokadų reikėtų vengti žmonėms, kurie yra alergiški melionams, arbūzams ar moliūgams“, – pastebi dietologė.
Daugelis yra girdėję ir apie teigiamą avokadų poveikį odai bei plaukams. E. Gavelienė mano, kad grožiui ir sveikatai naudingiausia yra ne vienas produktas, o įvairi ir visavertė mityba. Kasdien turime gauti būtinų maisto medžiagų, taigi, naudingieji avokadai racioną paįvairins, bet tai nereiškia, kad reikėtų juos valgyti be saiko. Yra ir kitas kraštutinumas – daug kas vengia avokadų dėl didesnio riebalų kiekio, tačiau tai geri, augalinės kilmės riebalai, kuriuose daug polinesočiųjų omega-3 rūgščių, itin naudingų organizmui.

Kaip išsirinkti ir laikyti

Švelnus avokadų skonis tinka daugybei receptų, o kartais tiesiog skanaujame jo pasmulkinto ant skrebučio. Tik štai rasti tobulai sunokusi avokadą sudėtinga. Dažnai jie būna tai per kieti, tai lyg ir geri, minkšti, bet paskui paaiškėja, kad pradėję gesti. Kaip išsirinkti tinkamą? „Jei planuojate avokadą valgyti tą pačią ar kitą dieną, rinkitės ne per minkštą – paspaudus, odelėje neturėtų likti įdubimo. Jei norite laikyti ilgiau, rinkitės kietą, bet laikykite ne šaldytuve, o kambario temperatūroje.

Jei planuojate sunokusius avokadus palaikyti ilgiau – dėkite į šaldytuvą, o jei norite, kad sunoktų greičiau, palaikykite saulėje arba dėkite į popierinį maišelį šalia obuolių, bananų ar pomidorų.
Geriausia avokadų rūšis yra „Hass“, nes juose randama daugiau riebalų nei kituose, be to, jie sodresnio sviestinio skonio, jaučiamos riešutų natos.

Jei avokadai turi įtrūkimų odelėje ar didelių juodų dėmių, turbūt bus pernokę, todėl tokių nepirkite. Jei dairotės „Hass“ rūšies avokadų, ieškokite jų tamsiai žalios spalvos ar beveik juodų, nes šviesesnio atspalvio – žali – dažniausiai yra neprinokę. O jei parsinešėte avokadą iš parduotuvės ir norite įsitikinti, ar jis gerai prinokęs, pabandykite nuplėšti kotelį – jei tai sunku, greičiausiai bus neprinokęs, o jei jį lengvai nuimate, o viduje minkštimas žalias, be rudų dėmių – jis tinkamiausias skanauti.